zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Onnovaties

Door: Guido Thys Thys    22-03-2010    13:59 uur

De meeste innovaties zijn "onnovaties". Een goed idee is immers nog geen innovatie, en een nieuw product evenmin. Het begint pas interessant te worden wanneer het waarde heeft voor de klanten die dat uitdrukken door er geld voor te geven.
Maar het is pas een innovatie wanneer het tot ruilprocessen leidt die waarde leveren voor alle belanghebbende van de organisatie: de klanten vinden het de moeite "waard", het verschaft werk, het levert geld op en het richt in de omgeving geen schade aan.

 Lees verder...     1 reactie

Waarom u aan het eind van de kantoordag altijd bekaf bent (video)

Door: John Vrakking Vrakking    19-03-2010    21:20 uur

Hoe komt het dat u aan het eind van een kantoordag helemaal áf bent, en na een zaterdag hout kloven lekker in uw vel steekt? Deze video laat zien waarom de kantoorcultuur uw energievoorraad uitput en u een afgedraaid gevoel oplevert. Geen druppel gezweet, toch helemaal stuk.

 Lees verder...     6 reacties

Is innovatief ondernemen een pleonasme?

Door: Guido Thys Thys    18-03-2010    05:13 uur

En "innovatief bedrijf" dus een publieke bekentenis van nalatigheid?

 Lees verder...     5 reacties

Visitekaartjes bepalen uitstraling

Door: Phil Kleingeld    17-03-2010    18:20 uur

Heeft u wel eens aan anderen durven vragen wat ze van uw visitekaartje vinden? U vindt het zelf natuurlijk vast heel mooi en functioneel want anders liep u er niet mee rond, maar zo’n kaartje maakt u natuurlijk niet voor uzelf maar voor anderen.

 Lees verder...     49 reacties

Veerkracht als basis

Door: Peter Siks    15-03-2010    09:54 uur

Soms gebeuren er dingen in een mensenleven die beroep doen op de veerkracht van mensen. Een (gedwongen) verandering van baan, een scheiding, het overlijden van een naaste of andere ingrijpende gebeurtenis. En de ene persoon kan daar beter mee omgaan dan de ander; hij of zij is in staat een andere weg te vinden en opnieuw betekenis te geven. Maar hoe zit dat met organisaties?

 Lees verder...     Reageer

Schrijf in 20 seconden uw eigen vacaturetekst

Door: Fred Akkerma    08-03-2010    15:51 uur

Vacatureteksten zijn in zijn algmeenheid niet heel erg origineel. Bewoordingen als 'inspirerend', 'enthousiast', 'gemotiveerd' vliegen je om de oren. Bedrijven die vacatures plaatsen met dat soort teksten hoeven geen dure tekstschrijvers meer in te huren. Want de 'Vacaturekraker' doet precies hetzelfde: standaard vacature-advertenties uitpoepen.

 Lees verder...     2 reacties

Klachten, het topje van de ijsberg?

Door: Michel Hoetmer    06-03-2010    09:32 uur

U hebt het vast wel eens gehoord of gelezen: "klagende klanten ventileren hun klachten aan gemiddeld tien mensen!" Deze cijfertjes zijn afkomstig uit een Amerikaans onderzoek (TARP) in 1983. Moet u in paniek het raam uitspringen om te ontsnappen aan de toorn van de klagende klant? Of gaat het hier om het zoveelste bakerpraatje uit de klantgerichtheidskerk?

 Lees verder...     3 reacties

Controle leidt tot verstikking (video)

Door: Guido Thys Thys    01-03-2010    14:05 uur

Op TED 2010 in San Diego hield Philip Howard een vurig pleidooi voor het vereenvoudigen van het rechtssysteem. Zijn bezwaren en oplossingen zijn evengoed van toepassing op organisaties als op de samenleving in het algemeen.

 Lees verder...     1 reactie

Waarom jij nog werk hebt en veel collega's niet meer

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     22-02-2010    21:02 uur

Nederland scoort met 5% werkloosheid heel goed. Maar als je als manager je baan verloren hebt, heb je helemaal niets aan dit soort cijfers, dan ben je gewoon de klos. Of blijkt nu wie kwaliteit heeft en wie niet? Maar hoe zit het dan met die creatieve, hardwerkende, goed presterende managers die nu toch thuis zitten?

 Lees verder...     Reageer

Effectief netwerken met 50 contacten

Door: Phil Kleingeld    19-02-2010    14:17 uur

Netwerken kan frustrerend en tijdrovend zijn; vooral voor mensen die nog steeds niet kunnen of willen begrijpen wat netwerken nu eigenlijk inhoudt en zich stukbijten op het verzamelen van nieuwe contacten. Men gaat onterecht van de gedachtegang uit dat meer ook beter betekent. Ik ken mensen die op LinkedIn en andere sociale media al meer dan 7000 ‘vrienden’ hebben.

 Lees verder...     1 reactie

Wanneer is een training succesvol?

Door: Peter Siks    16-02-2010    08:53 uur

Is een training succesvol als alle deelnemers aanwezig waren? Als de evaluaties goed zijn? Als de locatie mooi was en de koffie lekker? Of is een training succesvol als het geleerde ook daadwerkelijk gebruikt en toegepast wordt?

 Lees verder...     8 reacties

Serviceverlening een kwestie van mentaliteit?

Door: Michel Hoetmer    11-02-2010    16:16 uur

Sinds kort wonen wij in Zweden. Begin januari hebben wij onze nieuwe woning in Göteborg betrokken. Voordat het zover is, moet je heel wat regelen. Allerlei dingen waar je normaal niet bij stilstaat. Zoals o.a. aansluiting voor de kabel, telefoon en internet. In Nederland klaagt men steen en been over dergelijke instellingen. Hoe zou het er in Zweden aan toegaan?

 Lees verder...     4 reacties

Met de kennis van nu

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     10-02-2010    18:28 uur

Een laag zelfbewustzijn en onvoldoende kennis van psychologische processen. Dat zijn mijn gedachten als ik op radio en tv steeds weer hoor dat politici en managers 'met de kennis van nu' andere beslissingen hadden genomen. Ha, laat me niet lachen.

 Lees verder...     1 reactie

99% van de bedrijven is niet in staat tot co-makership

Door: Guido Thys Thys    08-02-2010    10:10 uur

Sinds enkele jaren (en met name sinds het verschijnen van Competing for the Future van Prahalad) moeten we zo nodig met z’n allen aan het co-maken. Niet dat daar uiteindelijk veel van terecht komt.

 Lees verder...     11 reacties

< vorige 53 54 55 56 93 volgende >
 
19 - 01 - 2023
 
12 - 01 - 2023
  Vijf keuzes voor de paniekzaaier
06 - 01 - 2023
  De zoveelste klimaatconferentie
22 - 12 - 2022
  De ultieme helikopterview
15 - 12 - 2022
  Onze beschaving is een puber
03 - 09 - 2022
  Werkdruk op zich bestaat niet, maar je kunt het wel creëren
31 - 08 - 2022
  De koop afronden zonder nodeloze druk uit te oefenen
24 - 08 - 2022
  Verkopen op de automatische piloot?
21 - 06 - 2022
  Timemanagement is eigenlijk grote onzin!
13 - 06 - 2022
  Vijf gouden regels voor verkopers
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10