zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Hoe word ik geen eigenaar van andermans problemen?

Door: John Vrakking Vrakking    11-06-2010    11:36 uur

Wordt u ook zo vaak van uw werk gehaald door vragen van uw medewerkers? Of komen externen hun probleem bij u stallen? Graag zou u willen dat ze hun problemen zelf oplossen, maar u wilt ze ook niet van de deur blaffen. Hoe zorgt u ervoor dat anderen hun probleem niet bij u over de muur kiepen, maar dat er wel bruikbare oplossingen komen?

 Lees verder...     1 reactie

Luistervinkje in sociaal netwerk

Door: Michel Hoetmer    09-06-2010    16:55 uur

Als ik beweer dat sociale netwerken 'hot' zijn, vertel ik uiteraard niets nieuws. Inmiddels zijn hele volksstammen aangesloten bij een of ander netwerk. Uit diverse onderzoeken blijkt dat de meeste mensen die zich op het terrein van sociale netwerken begeven tamelijk passief zijn. De vraag voor velen is kennelijk: wat doe ik er mee? In dit artikel vindt u enkele handige ideeën.

 Lees verder...     2 reacties

Sociaal netwerken met een bijsmaakje

Door: Michel Hoetmer    08-06-2010    09:40 uur

Heeft u dat ook wel eens? U opent uw mailbox en dan ziet u plotseling het bekende verzoekje van LinkedIn '[naam] has indicated you are a person they've done business with at [naam bedrijf]'. U graaft diep in uw geheugen maar er gaat nog geen lampje branden. Dus surft u naar het profiel van de ander. Dan begint het langzaam te dagen. Deze ervaring had ik afgelopen week. Leuk dacht ik nog. Totdat de ander er deze week een merkwaardige wending aan gaf...

 Lees verder...     3 reacties

Vijf cruciale overwegingen bij aantrekkende economie

Door: John Vrakking Vrakking    04-06-2010    14:38 uur

Toen in het najaar van 2008 de eerste tekenen van economische teruggang zich aandienden, vroegen we ons direct af hoe we konden overleven. We hebben bezuinigd, ge-kaasschaafd, gesaneerd en af laten vloeien waar het maar kon. Tien tegen één dat ook u, net als de meeste andere managers hebt bespaard door een efficiencyslag te maken. En daar krijgen we nu last van.

 Lees verder...     Reageer

De drie essentiële tips om uw toegevoegde waarde te vergroten!

Door: Wout Plevier    31-05-2010    17:21 uur

Uit onderzoek blijkt dat 74% van de managers niet precies weet hoe men teams en processen effectief kan aansturen. De Hamvraag is: welke toegevoegde waarde levert u werkelijk aan uw organisatie? In dit artikel leert u wat de drie essentiële tips zijn om uw toegevoegde waarde te vergroten.

 Lees verder...     1 reactie

Lastige discussies

Door: Michel Hoetmer    30-05-2010    17:04 uur

Hebt u het wel eens meegemaakt? U stelt iets voor dat in uw ogen een prima idee is. Bovendien poneert u uw idee met de beste bedoelingen van de wereld. En dan stuit u op een storm van kritiek. Erger nog: men trekt uw integriteit, een van uw waardevolste bezittingen, in twijfel. Hoe komt het? En wat kunt u er aan doen om dergelijke oeverloze, en vaak zinloze, discussies te vermijden?

 Lees verder...     Reageer

Veranderen? Gebruik je hersenen. . . !

Door: Peter Siks    26-05-2010    13:48 uur

Welke rol spelen de hersenen bij verandering? En dan verder gekeken dan de cortex waarmee we de verandering plannen. Zou het zo kunnen zijn dat we rationeel wel willen veranderen maar dat onze hersenen ons (onbewust) tegenwerken? En kunnen we onze hersenen vóór ons laten werken in plaats van tegen ons?

 Lees verder...     5 reacties

MTO of openbare beoordeling van managers?

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     25-05-2010    08:50 uur

Na een jaar van complete anarchie werkt het team voor de vierde keer met een nieuwe teamleider. Het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) meet voor dit team de laagste score. Directie en ondernemingsraad schieten direct in de kramp. De teamleider krijgt een coach en de opdracht volgend jaar met betere cijfers te komen. Waar gaat dit over? Hoe verantwoordelijk ben je als manager voor de tevredenheid van je medewerkers?

 Lees verder...     5 reacties

Goeroegekakel

Door: Michel Hoetmer    24-05-2010    17:00 uur

Verbaast u zich ook wel eens over de moderne managementliteratuur? Op het ene moment moeten wij allemaal 'stoppen met verkopen' naar de 'klant luisteren' en er is geen betere klant dan een loyale klant. En dan is het plotseling weer e-mailmarketing en vervolgens (sociaal) netwerken wat de klok slaat. De goeroes hebben hun beroep gemaakt van gouden regeltjes bedenken. Typische gevalletjes van keizers zonder kleren...?!

 Lees verder...     Reageer

De grijns van de leugenaar

Door: Michel Hoetmer    19-05-2010    19:41 uur

Er zijn talloze onderzoeken die aantonen dat mensen volop liegen en bedriegen. Liegen kan op vele manieren: bluffen, de context van een verhaal aanpassen, een uit nood geboren leugen, kleine en grote overdrijvingen, zaken weglaten, onbewezen claims presenteren als feiten, complimenten uitdelen om iemand anders gunstig te stemmen, et cetera. Iedereen liegt, maar niet altijd bewust.

 Lees verder...     6 reacties

Ongewenste eerlijkheid?

Door: Michel Hoetmer    12-05-2010    16:20 uur

Moeders peperen het hun kroost in 'je mag niet jokken!' en als je het toch doet 'groeit je neus!' Wij knikten braaf 'ja' en deden vervolgens 'nee'. Wij liegen met z'n allen wat af per dag. Er gaat vrijwel geen gesprek voorbij of we vertellen een leugentje. Gek toch want als het op normen en waarden aankomt staan eerlijkheid en integriteit met stip bovenaan de lijstjes. Begrepen onze moeders niet zo goed hoe de vork in de steel zit?

 Lees verder...     9 reacties

Bedrog?

Door: Michel Hoetmer    11-05-2010    15:15 uur

Deze week publiceerde ik het artikel 'Verkoopmyhte: Wees Authentiek'. Zoals ik verwacht had waren diverse mensen het heftig met me oneens. Ene EJ schreef: '[...] dus weg met alle rotzooi die alleen maar bedoelt is om de euro's uit onze beurs te kloppen zodat de producent er beter van wordt dankzij allerlei misleidende praatjes (TellSell e.d.)[...]'. Wat ziet EJ over het hoofd?

 Lees verder...     1 reactie

Blijvend cultuur veranderen

Door: Peter Siks    07-05-2010    15:40 uur

U kent ze vast wel, de mensen die opeens helemaal lyrisch zijn over de nieuwe manier van projectmatig werken. Of het nieuwste organisatiemodel.  Ze zijn weliswaar vol enthousiasme maar toch blijft u wat sceptisch want een jaar geleden was iets anders dé oplossing…. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw organisatie duurzaam veranderd?

 Lees verder...     Reageer

Als een dwaas op afspraken jagen

Door: Michel Hoetmer    06-05-2010    16:39 uur

Het is een gevleugeld gezegde in verkoopland: 'verkoop bij koud bellen niet de inhoud, maar de afspraak'! Dus vragen verkopers al in hun gespreksintroductie om een afspraak. Is de afspraak écht de heilige graal voor de verkoper? Of rent de verkoper als een kip zonder kop in het rond in de hoop dat hij toevallig ergens tegenaan botst?

 Lees verder...     Reageer

< vorige 51 52 53 54 93 volgende >
 
19 - 01 - 2023
 
12 - 01 - 2023
  Vijf keuzes voor de paniekzaaier
06 - 01 - 2023
  De zoveelste klimaatconferentie
22 - 12 - 2022
  De ultieme helikopterview
15 - 12 - 2022
  Onze beschaving is een puber
03 - 09 - 2022
  Werkdruk op zich bestaat niet, maar je kunt het wel creëren
31 - 08 - 2022
  De koop afronden zonder nodeloze druk uit te oefenen
24 - 08 - 2022
  Verkopen op de automatische piloot?
21 - 06 - 2022
  Timemanagement is eigenlijk grote onzin!
13 - 06 - 2022
  Vijf gouden regels voor verkopers
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10