Wordt u ook zo vaak van uw werk gehaald door vragen van uw medewerkers? Of komen externen hun probleem bij u stallen? Graag zou u willen dat ze hun problemen zelf oplossen, maar u wilt ze ook niet van de deur blaffen. Hoe zorgt u ervoor dat anderen hun probleem niet bij u over de muur kiepen, maar dat er wel bruikbare oplossingen komen?
Als ik beweer dat sociale netwerken 'hot' zijn, vertel ik uiteraard niets nieuws. Inmiddels zijn hele volksstammen aangesloten bij een of ander netwerk. Uit diverse onderzoeken blijkt dat de meeste mensen die zich op het terrein van sociale netwerken begeven tamelijk passief zijn. De vraag voor velen is kennelijk: wat doe ik er mee? In dit artikel vindt u enkele handige ideeën.
Heeft u dat ook wel eens? U opent uw mailbox en dan ziet u plotseling het bekende verzoekje van LinkedIn '[naam] has indicated you are a person they've done business with at [naam bedrijf]'. U graaft diep in uw geheugen maar er gaat nog geen lampje branden. Dus surft u naar het profiel van de ander. Dan begint het langzaam te dagen. Deze ervaring had ik afgelopen week. Leuk dacht ik nog. Totdat de ander er deze week een merkwaardige wending aan gaf...
Toen in het najaar van 2008 de eerste tekenen van economische teruggang zich aandienden, vroegen we ons direct af hoe we konden overleven. We hebben bezuinigd, ge-kaasschaafd, gesaneerd en af laten vloeien waar het maar kon. Tien tegen één dat ook u, net als de meeste andere managers hebt bespaard door een efficiencyslag te maken. En daar krijgen we nu last van.
Uit onderzoek blijkt dat 74% van de managers niet precies weet hoe men teams en processen effectief kan aansturen. De Hamvraag is: welke toegevoegde waarde levert u werkelijk aan uw organisatie? In dit artikel leert u wat de drie essentiële tips zijn om uw toegevoegde waarde te vergroten.
Hebt u het wel eens meegemaakt? U stelt iets voor dat in uw ogen een prima idee is. Bovendien poneert u uw idee met de beste bedoelingen van de wereld. En dan stuit u op een storm van kritiek. Erger nog: men trekt uw integriteit, een van uw waardevolste bezittingen, in twijfel. Hoe komt het? En wat kunt u er aan doen om dergelijke oeverloze, en vaak zinloze, discussies te vermijden?
Welke rol spelen de hersenen bij verandering? En dan verder gekeken dan de cortex waarmee we de verandering plannen. Zou het zo kunnen zijn dat we rationeel wel willen veranderen maar dat onze hersenen ons (onbewust) tegenwerken? En kunnen we onze hersenen vóór ons laten werken in plaats van tegen ons?
Na een jaar van complete anarchie werkt het team voor de vierde keer met een nieuwe teamleider. Het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) meet voor dit team de laagste score. Directie en ondernemingsraad schieten direct in de kramp. De teamleider krijgt een coach en de opdracht volgend jaar met betere cijfers te komen. Waar gaat dit over? Hoe verantwoordelijk ben je als manager voor de tevredenheid van je medewerkers?
Verbaast u zich ook wel eens over de moderne managementliteratuur? Op het ene moment moeten wij allemaal 'stoppen met verkopen' naar de 'klant luisteren' en er is geen betere klant dan een loyale klant. En dan is het plotseling weer e-mailmarketing en vervolgens (sociaal) netwerken wat de klok slaat. De goeroes hebben hun beroep gemaakt van gouden regeltjes bedenken. Typische gevalletjes van keizers zonder kleren...?!
Er zijn talloze onderzoeken die aantonen dat mensen volop liegen en bedriegen. Liegen kan op vele manieren: bluffen, de context van een verhaal aanpassen, een uit nood geboren leugen, kleine en grote overdrijvingen, zaken weglaten, onbewezen claims presenteren als feiten, complimenten uitdelen om iemand anders gunstig te stemmen, et cetera. Iedereen liegt, maar niet altijd bewust.
Moeders peperen het hun kroost in 'je mag niet jokken!' en als je het toch doet 'groeit je neus!' Wij knikten braaf 'ja' en deden vervolgens 'nee'. Wij liegen met z'n allen wat af per dag. Er gaat vrijwel geen gesprek voorbij of we vertellen een leugentje. Gek toch want als het op normen en waarden aankomt staan eerlijkheid en integriteit met stip bovenaan de lijstjes. Begrepen onze moeders niet zo goed hoe de vork in de steel zit?
Deze week publiceerde ik het artikel 'Verkoopmyhte: Wees Authentiek'. Zoals ik verwacht had waren diverse mensen het heftig met me oneens. Ene EJ schreef: '[...] dus weg met alle rotzooi die alleen maar bedoelt is om de euro's uit onze beurs te kloppen zodat de producent er beter van wordt dankzij allerlei misleidende praatjes (TellSell e.d.)[...]'. Wat ziet EJ over het hoofd?
U kent ze vast wel, de mensen die opeens helemaal lyrisch zijn over de nieuwe manier van projectmatig werken. Of het nieuwste organisatiemodel. Ze zijn weliswaar vol enthousiasme maar toch blijft u wat sceptisch want een jaar geleden was iets anders dé oplossing…. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw organisatie duurzaam veranderd?
Het is een gevleugeld gezegde in verkoopland: 'verkoop bij koud bellen niet de inhoud, maar de afspraak'! Dus vragen verkopers al in hun gespreksintroductie om een afspraak. Is de afspraak écht de heilige graal voor de verkoper? Of rent de verkoper als een kip zonder kop in het rond in de hoop dat hij toevallig ergens tegenaan botst?