Hoewel wij het van kinds af doen en dus geweldig veel ervaring hebben, blijkt communiceren met onze medemens een helse opgave. De misverstanden zijn legio. Daarom is het niet verwonderlijk dat er een complete industrie is ontstaan die pretendeert mensen beter te leren communiceren. Daarbij ligt de nadruk op allerlei kunstjes die de leerling tot een meester in de communicatie zouden maken. Hebben die kunstjes het beoogde effect?
Communiceren, het klinkt zo simpel. Zelfs al doet u niets, dan communiceert u toch! U hebt allemaal wel eens een communicatietraining gehad. Waarom is echt goed communiceren dan toch moeilijk voor velen? U kunt enorm veel tijd besparen door een aantal slimme dingen te doen die uzelf en de ander activeren het beste uit een gesprek te halen. Ik daag u uit dit een week vol te houden. Deel dan de effecten met ons. We zijn benieuwd!
Hebt u zich wel eens afgevraagd aan welke verleidingen u dagelijks bloot staat? Het zijn er te veel om op te noemen. Niet alleen reclame-uitingen, maar ook tijdens interactie met onze medemens. Om iets van u gedaan te krijgen, houden mensen u een wortel voor. En dan maar hopen dat u toehapt. Toch werkt de ene verleiding veel beter dan de andere. Vraag is: wie is de verleidelijkste van allemaal?
Mensen lezen gemiddeld 240 woorden per minuut en met een begrip van 70 %. Terwijl het brein met gemak in staat is 1500 woorden per minuut te lezen met 90 % begrip. Geen probleem als u niets te lezen hebt. Echter de hoeveelheid informatie neemt met factor elf per week toe. Geen wonder dat mensen gestrest raken. Ontdek hier de tien chronologische stappen hoe u een snellezer kunt worden.
Veel mensen leven er lustig op los. Tijd en processen beheersen voor een groot deel hun leven. Wat werkelijk belangrijk is wordt vaak vergeten. Het volgen van de keuzes van uw hart zorgt ervoor dat u keuzes maakt die in lijn lopen met zaken die U werkelijk belangrijk vindt. Eigenlijk weet u uw hele leven al welke dingen voor U het meest doorslaggevend zijn. Alleen de vraag is: leeft u er ook naar?
Het vorige artikel over gebruik van visitekaartjes sloeg, zoals u dat waarschijnlijk al door had, op het gebruik daarvan in Nederland. Maar in een land waar veel zaken wordt gedaan met buitenlanden, is het goed om er even bij stil te staan hoe men daar visitekaartjes gebruikt.
U bent er altijd bent voor uw medewerkers. U bent als eerste op de zaak en gaat als laatste weg. U bent de pater familias (m/v als u wilt) en heeft op elke vraag een antwoord. Ze kunnen u op elk moment van de dag om raad vragen: uw deur staat altijd open. Goede zaak?
U hebt ooit wel eens een Profile aangemaakt op LinkedIn, maar er eigenlijk nooit bij stilgestaan hoe dit aan te passen zodat potentiële klanten, werkgevers, partners, leveranciers of medewerkers u sneller kunnen vinden of als ze u gevonden hebben een goede indruk van u hebben? Lees dan de tips in dit artikel.
"We kunnen best veranderen, als we maar willen!" Of "We moeten beter ons best doen!" Niet erg motiverend dit soort ‘aanmoedigingen’ want ze zijn vooral gericht op de wilskracht. Maar worden veranderingen nu bereikt door wilskracht of verbeelding?
Goed, je kent wat mensen binnen je branche, en via via doe je ook nieuwe contacten op. Je hebt met andere woorden een aardig zakelijk netwerk. Maar hoe benut je dat netwerk nu optimaal? Tien tips.
Of u nu in de profit of not-for-profit sector werkt, leidinggeven is een kwestie van aanpassen van uw snelheid . Raden van Bestuur of Commissarissen dringen soms aan op racetempo, terwijl u op de werkvloer geduldig voor de derde keer moet uitleggen waarom dingen dienen te veranderen. In dat spanningsveld, met nog wat tussenstations, moet u uw werk doen.
Veel ondernemers hebben wel eens gehoord van Twitter, LinkedIn, YouTube, Facebook en andere sociale media, maar begrijpen nog niet goed wat ze ermee aan moeten. Neem nu bijvoorbeeld het gebruik van Twitter. Ogenschijnlijk lijkt het op een wat zinloos heen en weer schrijven van on line sms’jes waarvan de inhoud, oppervlakkig gezien, een hoog ‘geneuzel’ gehalte lijkt te hebben.
Twitter is een ongelofelijk leuk medium. Twitter dwingt u tot korte en bondige uitspraken. Men noemt het ook wel minibloggen. Maar soms is mini een beetje, nou ja... hoe zal ik dat zeggen? Te mini! Ook het ontbreken van leuke foto's maakt het geheel een beetje saai. Gelukkig zijn er handige hulpprogramma's om deze euvels te verhelpen.
De komende zeven artikelen staan in het teken van SLIM leven en werken. Elk thema valt aan elkaar te verbinden. Deze week het thema SLIM succes behalen! Wat zou het mooi zijn als er een strategie zou bestaan om succesvol te zijn in het leven. Als u alle boeken erop naslaat die succes beschrijven, dan kom je tot een lijst van 20 eigenschappen die helpen om meer succesvol te zijn in het leven.