Wanneer het je flink tegenzit, dan bereik je soms een stressniveau waarop je niet meer lekker kan denken. Je hebt dan geen toegang meer tot je hele brein en vervalt in een primaire modus, ‘Schiet mij maar lek’. Maar er is hoop. Als je merkt dat het die richting op gaat dan helpt het als je de volgende teksten te voorschijn tovert.
Bart Flos is veranderspecialist en futuroloog. Als auteur van Het anti-klaagboek (‘Eerste hulp bij zeuren en zaniken’) schrijft hij over de klagende mens in het algemeen en de Nederlandse klaagcultuur in het bijzonder. Protesteren is een vorm van (collectief) klagen en klagen zelf heeft in de basis beslist zijn nut. Maar is het ook zinvol om op het Malieveld te gaan klagen over lockdown en anderhalvemetersamenleving? Een gedachte ter relativering.
Bij veel grote bedrijven zien we steeds vaker het gebruik van After Action Reviews (AAR’s). Dus niet gelijk een feestje als het project op tijd en binnen budget wordt afgesloten. Want geen enkel project loopt van begin tot het einde perfect.
Bart Flos is veranderspecialist en futuroloog. Als auteur van Het anti-klaagboek (‘Eerste hulp bij zeuren en zaniken’) schrijft hij over de klagende mens in het algemeen en de Nederlandse klaagcultuur in het bijzonder. Geeft de Corona-pandemie met alle regels en beperkingen ons ‘recht van klagen’? Ja en nee.
Veel managers zien zich zelf als coach en als voorbeeld voor hun medewerkers. Toch is niets menselijks hun vreemd. Namelijk gewoonten en natuurlijke neigingen. Bij beperkt gebruikt is dit meestal effectief en plukt iedereen de vruchten daarvan. Overmatig gebruik van de volgende gewoonten kom ik in de praktijk vaak tegen.
Als het riool verstopt zit ben je blij wanneer de vakman langs komt en zorgt dat alles weer soepel doorloopt. Afhankelijkheid maakt nederig en we zijn blij dat er mensen zijn zoals zij, die zorgen dat onze afvoer ook echt afvoert. In coronatijd applaudisseren we voor de zorg. Zorgverleners staan bovenaan de lijst met cruciale beroepen. Hoe zit het eigenlijk met de hiërarchie in waardering voor maatschappelijke bijdragen?
Opeens is spreken voor de webcam van je laptop of pc het nieuwe normaal. Om te vergaderen, motiveren, verkopen, coachen, solliciteren, mensen op te leiden, of een presentatie te geven.
In september 1993 kwamen 8 vermoeide en hongerige mensen uit de kassen in de woestijn van Arazona, na een periode van 2 jaar isolatie. Een spraakmakend onderzoek dat bekend staat als Biosphere 2 . Het experiment had hun kijk op de wereld voor de rest van hun leven veranderd.
Wat zal de impact zijn van de onze huidige vorm van thuisisolatie?
Als het gaat over lichaamstaal, staat het contact en de verbinding tussen mensen centraal. Dit uit zich in de manier waarop we elkaar benaderen. In deze tijd staat die benadering behoorlijk onder druk. Zo is er het nodige veranderd in de afstand die we tot elkaar aanhouden, de manier waarop we elkaar (niet meer) aanraken: kussen, knuffelen en niet te vergeten... een hand geven.
‘Rebellen en Dwarsdenkers’ zorgen voor andere, nieuwe, verrassende inzichten. Als thema van de boekenweek worden dwarse schrijvers en personages geëerd omdat ze invloed hebben op het voorstellingsvermogen en de verbeeldingskracht van hun lezers. Hoe zit het met de rebellen en dwarsdenkers in organisaties?
Het coronavirus heeft nu ook Nederland bereikt. De paniek slaat bij veel mensen toe. Vooral vanwege het sterftepercentage dat vaak genoemd wordt als over het virus gesproken wordt. Kun je dit nieuws relativeren? Het is goed om en ander in verhouding te blijven zien. Op worldometers.info zijn de meest recente cijfers te zien. En dit zeggen deskundigen…
Klantvragen en behoeften van medewerkers veranderen zo snel dat de traditionele manier van werken tekort schiet. Organisaties moeten in toenemende mate wendbaar en vernieuwend zijn. Waarom is er zoveel belangstelling voor Agile-methodes en zelfsturing? Wat vraagt dit van jou als leidinggevende?
Als het om relativeren gaat, komen mensen soms naar mij toe met voorbeelden, waarmee ze duiden op ellendige situaties waar zij zelf of anderen zich in bevinden. Hoe kun je dít nu relativeren, spreken ze dan verontwaardigd uit. Je kunt toch niet bij alles zomaar je schouders ophalen of roepen dat het wel weer over gaat? Shit happens, en voor sommige mensen is het leven toch gewoon écht shit?