Hebt u er ook wel een last van? Van die stiekeme visioenen over hoe heerlijk het zou zijn wanneer anderen als een soort marionet naar uw pijpen dansen? Er is brede interesse voor het idee van leiderschap. Bijzonder populair zijn boeken met 'de zoveel eigenschappen van leiders'. Maar feitelijk komt leiderschap slechts op één ding neer...??
De eerste reactie van veel mensen is ongetwijfeld: 'natuurlijk maakt geld gelukkig!' Een paar jaar geleden dacht ik er precies zo over. Het is wat ons gezonde verstand of intuïtie ons vertelt. Met geld kunt u leuke dingen doen. Geld lijkt het leven een stuk makkelijker te maken. Het zou wel eens een misrekening kunnen zijn. Zullen wij onze eerste ingeving eventjes terzijde schuiven en samen bekijken of geluk te koop is?
Af en toe duikt het weer de kop op: het nature/nurture gesteggel. Zijn bepaalde vaardigheden aangeboren of aangeleerd? Zo ook deze week naar aanleiding van mijn artikel 'Waarom verkopers niet kunnen verkopen'. Sommige mensen beweerden: 'Verkopen zit in je. Je hebt het, of je hebt het niet'. Kortom: het is een aangeboren talent. Waarom is dit debat zinloos?
De zomer staat voor buiten spelen, en niet alleen de kinderen. Ook managers spelen buiten, en omdat het managers zijn, blijven ze bezig met hun eigen ontwikkeling. Je kunt immers altijd en overal leren! Buiten zijn de kinderen een bron van inspiratie, zowel je eigen kinderen als de kinderen van een ander. In hun samenspel, ruzie en hun avonturen. Dit jaar hebben ze me weer op 3 belangrijke lessen in leiderschap gewezen. Een mooie opfrisser om mee te starten.
Welke van de twee volgende opties verkiest u? Positieve gedachten of negatieve gedachten? Rare vraag. Natuurlijk gaat uw voorkeur uit naar positieve gedachten. Toch is er iets vreemds aan de hand in onze maatschappij. Als je niet positief denkt of optimistisch gestemd bent, zou er volgens velen iets hopeloos mis met u zijn. Uw gezondheid loopt gevaar, u ontloopt uw verantwoordelijkheid en succes kunt u op uw buik schrijven.
Als journalisten de onderhandelende politici benaderen, worden ze met een vriendelijke glimlach en afwerend gebaar afgehouden: "We doen op dit moment geen mededelingen, het is radiostilte!" Maar als we niets horen, vullen we zelf wel in wat er 'blijkbaar' gebeurt! Deze blog is een vervolg op mijn artikel:Zo gaat u om met de geruchtenstroom, naar aanleiding van de reacties.
‘Met de kennis van nu ….’ was en is een veelgebruikte inleiding om aan te geven dat een eerder in de tijd ingenomen standpunt of beslissing is achterhaald door hedendaagse inzichten. Zo heb ik jarenlang beweerd dat brainstormen een prima idee was om veel ideeën op te hoesten om een oplossing te vinden voor bepaalde problemen. Graag wil ik u vertellen hoe ik er nú over denk.
U kent het vast wel: u hebt een dagplanning gemaakt, u bent net lekker bezig en er komt een spoedklus voorbij. Wat doet u dan? Direct ‘nee’ zeggen? Laat dat afhangen van de situatie…
Is verkopen een kwestie van improviseren? Of is het handig om uzelf over te geven aan grondig voorbereide boodschappen? Scripts hebben voordelen en zeker ook nadelen. In dit artikel vindt u een afweging van de voors en tegens en hoe u met deze voorgekookte boodschappen in de prakrijk uw voordeel kunt halen.
Er zijn talloze manieren om in contact te komen met nieuwe prospects. In mijn vorige blog schreef ik al iets over de effectiviteit van sommige methoden. In deze blog leest u meer over een mooie methode voor met name professionele dienstverleners om potentiële klanten te interesseren in hun dienstverlening: het webinar.
Koude acquisitie via de telefoon kost veel inspanning en levert regelmatig weinig op. Een van de oorzaken waarom het niet zoveel oplevert is de toepassing van verkeerde technieken. Maar dat is natuurlijk slechts een deel van het verhaal. Koude acquisitie is, de naam zegt het al, nogal koud. Dit euvel verhelp je evenmin met betere technieken. Dus is het verstandig om ook eens te kijken naar andere methoden om nieuwe klanten te werven.
Kent u dat ook? U bent aan het browsen en u komt een artikel tegen dat uw interesse wekt. Tijdens het lezen verwijst de auteur met een link naar een ander artikel dat nóg interessanter lijkt en... u bent zó een half uur verder. Een half uur dat u helemaal niet hád. Verdorie!
De sandwichtechniek is een bekende feedbackmethode. Ze komt in het kort op het volgende neer: stap 1 vertel eerst wat u vond dat goed ging, stap 2 geef opbouwende kritiek en dan stap 3: eindig met een compliment of breng een ander punt naar voren dat goed ging. Daarmee voorkomt u dat mensen zich aangevallen voelen. De kritiek wordt overgoten met een zoet sausje. Het is echter de vraag of de techniek wel zo effectief is.
Met humor leren is een goede manier voor uw brein om zaken te onthouden. In dit artikel beschrijven we de acht meest gemaakte feedbackfouten. Gebruik ze veelvuldig en uw gesprekken verlopen absoluut stroef. Draai ze om en uw communicatie versoepelt!