Statussymbolen te over in organisaties: het aantal fte's, m2 kantoorruimte, aankleding van de kantoren, leaseauto's, budgettaire verantwoordelijkheid, tekenbevoegdheden, wie bij welke vergadering mag zitten, naar wie wordt geluisterd. Egobarrières blijken succes heel krachtig tegen te werken.
Professionals (bijvoorbeeld adviseurs of consultants) hebben regelmatig moeite met commercie. Ze voelen zich geen verkopers. Het zijn eerlijke kenniswerkers. Dus wensen zij zich niet te verlagen tot het platte verkoopvak. Koud bellen is al helemaal uit den boze. De associatie met opdringerige verkooptechnieken roept misselijkheid bij ze op. Dus is telefonisch klanten werven een kansloze zaak?
Het is een gevleugeld gezegde 'koude acquisitie is morsdood'. Zelfs auteurs die hierover enkele jaren geleden nog boeken schreven, verklaren de patiënt overleden. Inderdaad levert koud bellen weinig op. Uit polls tijdens mijn webinars blijkt het gemiddelde ergens tussen de 1:25 en 1:50 te liggen. Koud bellen mag dan een hopeloze zaak zijn, op een slimme manier telefonisch nieuwe klanten werven is het zeker niet. Wat is het verschil en hoe zit dat precies?
Noem me een pietlut. Ik ben nogal kieskeurig bij het volgen van andere Twitteraars. Als u mijn account bekijkt dan ziet u dat ik bitter weinig mensen volg. Dat ligt niet aan hen, maar aan mij. Ik ben zo vreselijk kritisch. Vandaag was het weer eens tijd voor bijltjesdag op Twitter. En er zijn diverse mensen gesneuveld. Vraag is: hoe zorgt u er voor dat uw hopelijk niet zo pietluttige volgers trouw blijven?
Als je je nog geen zorgen maakte over onze samenleving dan doe je dat nu, na de jaarwisseling, ook. Alle kranten stonden vol met terug- n vooruitblikken. Geen 'YES WE CAN' of 'HOPE', maar censuur op internet, landen en continenten die elkaar beconcurreren, banken die nog steeds zelf bepalen wat ze doen, enorme handdrukken in de publieke sector. Het lijkt er niet beter op te worden en hoe het dan wel moet?
De goed bedoelde adviezen voor het verwezenlijken van uw diepste verlangens vliegen u in deze tijd om de oren. Daarbij hoort natuurlijk ook een flink portie navelstaren. Want zodra u weet hoe u zelf in elkaar steekt vallen de stukjes van de puzzel als door een wonder netjes op hun plaats. Tenminste, dat zegt men...?!
Heeft u ook goede voornemens voor 2011? Bent u 1 januari definitief met roken gestopt? Of bent u direct begonnen met afvallen? Gaat u voortaan vier keer per week sporten of drinkt u ineens door de week geen alcohol meer? Of gaat u minder werken en meer tijd maken voor uw gezin? Maar wat nou als het niet lukt? Wat zijn de gevolgen voor u zelf en uw omgeving?
Het is weer de tijd van nieuwjaarsborrels en de onontkoombare aankondiging van nieuwe ideeën en daarbij behorende doelstellingen. Het is een bekend scenario. De directeur houdt zijn nieuwjaarstoespraak en het personeel luistert met een glazige blik in de ogen en een glas wijn in de hand naar al die prachtige luchtballonnetjes. Welke impact hebben dergelijke boodschappen?
Binnenkort een sollicitatiegesprek? En wilt u zich positief onderscheiden van uw concurrenten? Lees snel verder hoe u met uw persoonlijke uiterlijke presentatie uw kans op een nieuwe baan of functie aanzienlijk vergroot.
Verkopen is in tenminste één opzicht vergelijkbaar met voetbal. Ze zeggen wel eens: Nederland telt 16 miljoen bondscoaches. Een kleine variatie op dit thema is Nederland kent evenzoveel verkoopexperts als inwoners. Iedereen heeft er een mening over. Uiteraard heeft iedereen recht op zijn mening. Maar de ene mening is waardevoller dan de andere.
Op mijn vorige blog 'De terreur van zwart-wit-denken' kwam een bijzonder snedige reactie van een lezer. Simone vond het wel een grappig feit dat mijn weblog werd gepubliceerd op een site waarop tevens zoveel tiptops staan. Ik wil nog wel een stapje verder gaan. Ook mijn eigen website SalesQuest bevat talloze artikelen over verkopen en marketing met tips, do's en don'ts. Heb ik last van een gespleten persoonlijkheid?
Is het u ook wel eens opgevallen dat mensen heel snel denken in termen van goed of fout? Je kunt het ze nauwelijks kwalijk nemen. Het wordt ons met de paplepel ingegoten. In ruwweg de eerste twintig jaar van ons leven worden wij gehersenspoeld in zwart-wit-denken. Een antwoord op school is goed of fout. Dus gaan wij daar later, eenmaal verlost van het onderwijssysteem vrolijk mee door.
‘Netwerken’ of hoe je dan ook het gehele proces wilt noemen om je groep in stand houden en daarvan zelf ook beter te worden, is geen activiteit maar een karaktertrekje dat evolutionair bij ons is meegebakken. Dit proces is overigens niet tot de homo sapiëns beperkt; dieren zijn ook natuurlijke netwerkers. Gaat u maar eens in de dierentuin een groep apen bekijken om hun manier van netwerken in actie zien; ze vlooien elkaar!