zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Zakelijke dresscodes: zó vorige eeuw of tijd voor revival?

Door: Desiree Grijpma-Hidding    03-04-2011    10:21 uur

Zijn dresscodes in het bedrijf echt iets uit de vorige eeuw. Of is er een revival nodig? De kledingstijl en de kledingregels op kantoor zijn tegenwoordig losser. En zijn meestal niet voorgeschreven. Is dat een goede zaak? Of zorgt het juist voor onduidelijkheid bij uw medewerkers?

 Lees verder...     18 reacties

Waar het soms misgaat met klanttevredenheidsonderzoeken

Door: Michel Hoetmer    30-03-2011    12:59 uur

Het klanttevredenheidsonderzoek is uitermate populair bij bedrijven. De vraag die dit oproept is natuurlijk: wat heb je aan dergelijke onderzoeken? En wellicht nog belangrijker: brengen ze eventuele ontevredenheid van klanten in beeld? En kun je op basis daarvan de service verbeteren? Over dat laatste heb ik mijn Twijfels. Een praktijkvoorbeeld.

 Lees verder...     6 reacties

Met de botte bijl

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     29-03-2011    09:57 uur

Wat zijn de voorspellingen voor het tweede half jaar? Het management ziet dit graag zo actueel mogelijk, iedere week een update, elke maand een tussenrapportage en wie moet zorgen dat ze die cijfers paraat hebben en dat ze kloppen?

 Lees verder...     3 reacties

De infantilisering van ons brein

Door: Michel Hoetmer    24-03-2011    21:11 uur

Een paar weken geleden zag ik in Nederland op TV een item over Nicholas Carr. Zijn boodschap was dat internet onze manier van denken verandert. Internet maakt ons oppervlakkig. Daarna vergat ik het verhaal. Totdat ik op doorreis naar Las Vegas opnieuw Schiphol aandeed. Daar lag het boek van Carr. Ik kon het niet laten en kocht het boek. Het is nogal ironisch dat ik Carr’s boek in één zucht heb uitgelezen in de stad waar de oppervlakkigheid regeert.

 Lees verder...     2 reacties

Wat wij doen is wetenschappelijk

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     22-03-2011    08:58 uur

Het brein is hot. Iedere week een stukje in de krant. Populaire stukjes over spectaculaire doorbraken. Boeken op de bestsellerslijst. Alles door onderzoek bewezen, ook de theorieën die elkaar tegenspreken. Volgens het ene onderzoek moet je supplementen slikken, terwijl je uit een andere hoek juist het advies krijgt om je hersenen te trainen met sudoku's. Maar het is allemaal wel wetenschappelijk onderbouwd.

 Lees verder...     3 reacties

Zes stijlvolle tips voor een overtuigende presentatie

Door: Desiree Grijpma-Hidding    20-03-2011    17:06 uur

Geeft u binnenkort een presentatie aan collega’s, het management of uw klanten? Niet alleen de inhoud van uw verhaal is belangrijk. Ook uw uiterlijke presentatie speelt een belangrijke rol in hoe uw boodschap overkomt. Lees hier verder over de do’s en dont’s in het kleden voor een presentatie.

 Lees verder...     4 reacties

Bouwen aan een bloeiende onderneming?

Door: Michel Hoetmer    16-03-2011    16:53 uur

Het is een vraag waarmee elke rechtgeaarde ondernemer, groot of klein, zich bezighoudt: hoe maken wij een succes van ons bedrijf? De vraag is gemakkelijker gesteld dan beantwoordt. Gelukkig kunnen wij er wel verstandige dingen over zeggen. Of beter: enkele handige vuistregels geven.

 Lees verder...     Reageer

De nummer 1 in klantervaringen failliet

Door: Michel Hoetmer    15-03-2011    17:12 uur

De Amerikaanse boekenketen Borders is failliet. Vreemd want het bedrijf werd recent nog uitgeroepen tot de nummer 1 op het gebied van klantervaringen, gemeten over alle branches, in de VS. De hoge waardering van klanten heeft zich kennelijk niet vertaald in voldoende winstgevende omzet. Waarom ging dit geweldige bedrijf kopje onder?

 Lees verder...     1 reactie

Pure propaganda

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     14-03-2011    13:16 uur

Mao had iets met kunst, net als Mussolini, Stalin en Hitler. Graag eenvoudige en positieve kunst. Je ziet heldhaftige soldaten zonder angst, vol zelfopoffering. Je leest over de dappere en toegewijde werkers op het land. Gebouwen met indrukwekkende contouren.Kunst kan boodschappen overdragen. De boodschap van deze mannen was om mensen vooral te manipuleren. Hoe zit dat met onze managementliteratuur?

 Lees verder...     Reageer

Waar knelt de schoen bij klantgerichtheid?

Door: Michel Hoetmer    13-03-2011    17:28 uur

Ruim 80% van de bedrijven ziet klantenbinding als hun primaire strategische focus (onderzoek van Boer & Croon). Om klanten te binden zou u klantgericht moeten zijn. Of nog beter klantgedreven. Loyaliteit is een bijzonder aantrekkelijk idee. Het appelleert aan onze primaire gevoelens. Als zoveel bedrijven dit als een speerpunt zien, vraagt u uzelf wellicht af 'waarom komt er dan zo weinig van terecht?' Ik probeer een begin van antwoord te geven.

 Lees verder...     6 reacties

Netwerken is niet acquireren

Door: Phil Kleingeld    10-03-2011    18:48 uur

In de huidige economische situatie zijn veel zzp’ers en ondernemers er achter gekomen dat de gebraden kippen niet langer in de lucht vliegen (zo ze dat al ooit gedaan hebben!) en dat, om nieuwe opdrachten te bemachtigen, er wel iets gedaan moet worden.

 Lees verder...     Reageer

Hoe betrokken is uw klant?

Door: Michel Hoetmer    06-03-2011    16:34 uur

Loyale klanten willen wij allemaal. Al zou het maar zijn omdat wij dan niet telkens nieuwe klanten hoeven te zoeken. Bovendien streelt het ons ego. En er zijn nog wel meer voordelen te bedenken. Wat maakt iemand tot een loyale klant? Daarbij spelen twee factoren een belangrijke rol: de mate van tevredenheid van de klant en zijn emotionele betrokkenheid bij een product, dienst of bedrijf. Kunt u die betrokkenheid stimuleren?

 Lees verder...     2 reacties

Speeddaten tijdverspilling!

Door: Phil Kleingeld    03-03-2011    14:49 uur

Ooit heb ik eens een artikel geschreven over mijn ervaringen met speeddaten voor ondernemers. Ik kwam toen tot de conclusie dat het niet alleen tijdverspilling was maar dat het ook behoorlijk irritant kan zijn vanwege het gekakel waarin men terecht komt.

 Lees verder...     2 reacties

Goede managers zijn rasverkopers

Door: Michel Hoetmer    01-03-2011    17:13 uur

Hebt u zich ook wel eens afgevraagd waarom medewerkers uw geweldige ideeën soms zo moeizaam accepteren? Wat u voorstelt is volkomen logisch en dan komen ze toch met een partij bezwaren. Daar word je helemaal niet goed van. Er zit toch geen woord Frans bij? Lijden ze soms aan een merkwaardige vorm van bewustzijnsvernauwing?

 Lees verder...     Reageer

< vorige 42 43 44 45 93 volgende >
 
19 - 01 - 2023
 
12 - 01 - 2023
  Vijf keuzes voor de paniekzaaier
06 - 01 - 2023
  De zoveelste klimaatconferentie
22 - 12 - 2022
  De ultieme helikopterview
15 - 12 - 2022
  Onze beschaving is een puber
03 - 09 - 2022
  Werkdruk op zich bestaat niet, maar je kunt het wel creëren
31 - 08 - 2022
  De koop afronden zonder nodeloze druk uit te oefenen
24 - 08 - 2022
  Verkopen op de automatische piloot?
21 - 06 - 2022
  Timemanagement is eigenlijk grote onzin!
13 - 06 - 2022
  Vijf gouden regels voor verkopers
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10