Zijn dresscodes in het bedrijf echt iets uit de vorige eeuw. Of is er een revival nodig? De kledingstijl en de kledingregels op kantoor zijn tegenwoordig losser. En zijn meestal niet voorgeschreven. Is dat een goede zaak? Of zorgt het juist voor onduidelijkheid bij uw medewerkers?
Het klanttevredenheidsonderzoek is uitermate populair bij bedrijven. De vraag die dit oproept is natuurlijk: wat heb je aan dergelijke onderzoeken? En wellicht nog belangrijker: brengen ze eventuele ontevredenheid van klanten in beeld? En kun je op basis daarvan de service verbeteren? Over dat laatste heb ik mijn Twijfels. Een praktijkvoorbeeld.
Wat zijn de voorspellingen voor het tweede half jaar? Het management ziet dit graag zo actueel mogelijk, iedere week een update, elke maand een tussenrapportage en wie moet zorgen dat ze die cijfers paraat hebben en dat ze kloppen?
Een paar weken geleden zag ik in Nederland op TV een item over Nicholas Carr. Zijn boodschap was dat internet onze manier van denken verandert. Internet maakt ons oppervlakkig. Daarna vergat ik het verhaal. Totdat ik op doorreis naar Las Vegas opnieuw Schiphol aandeed. Daar lag het boek van Carr. Ik kon het niet laten en kocht het boek. Het is nogal ironisch dat ik Carr’s boek in één zucht heb uitgelezen in de stad waar de oppervlakkigheid regeert.
Het brein is hot. Iedere week een stukje in de krant. Populaire stukjes over spectaculaire doorbraken. Boeken op de bestsellerslijst. Alles door onderzoek bewezen, ook de theorieën die elkaar tegenspreken. Volgens het ene onderzoek moet je supplementen slikken, terwijl je uit een andere hoek juist het advies krijgt om je hersenen te trainen met sudoku's. Maar het is allemaal wel wetenschappelijk onderbouwd.
Geeft u binnenkort een presentatie aan collega’s, het management of uw klanten? Niet alleen de inhoud van uw verhaal is belangrijk. Ook uw uiterlijke presentatie speelt een belangrijke rol in hoe uw boodschap overkomt. Lees hier verder over de do’s en dont’s in het kleden voor een presentatie.
Het is een vraag waarmee elke rechtgeaarde ondernemer, groot of klein, zich bezighoudt: hoe maken wij een succes van ons bedrijf? De vraag is gemakkelijker gesteld dan beantwoordt. Gelukkig kunnen wij er wel verstandige dingen over zeggen. Of beter: enkele handige vuistregels geven.
De Amerikaanse boekenketen Borders is failliet. Vreemd want het bedrijf werd recent nog uitgeroepen tot de nummer 1 op het gebied van klantervaringen, gemeten over alle branches, in de VS. De hoge waardering van klanten heeft zich kennelijk niet vertaald in voldoende winstgevende omzet. Waarom ging dit geweldige bedrijf kopje onder?
Mao had iets met kunst, net als Mussolini, Stalin en Hitler. Graag eenvoudige en positieve kunst. Je ziet heldhaftige soldaten zonder angst, vol zelfopoffering. Je leest over de dappere en toegewijde werkers op het land. Gebouwen met indrukwekkende contouren.Kunst kan boodschappen overdragen. De boodschap van deze mannen was om mensen vooral te manipuleren. Hoe zit dat met onze managementliteratuur?
Ruim 80% van de bedrijven ziet klantenbinding als hun primaire strategische focus (onderzoek van Boer & Croon). Om klanten te binden zou u klantgericht moeten zijn. Of nog beter klantgedreven. Loyaliteit is een bijzonder aantrekkelijk idee. Het appelleert aan onze primaire gevoelens. Als zoveel bedrijven dit als een speerpunt zien, vraagt u uzelf wellicht af 'waarom komt er dan zo weinig van terecht?' Ik probeer een begin van antwoord te geven.
In de huidige economische situatie zijn veel zzp’ers en ondernemers er achter gekomen dat de gebraden kippen niet langer in de lucht vliegen (zo ze dat al ooit gedaan hebben!) en dat, om nieuwe opdrachten te bemachtigen, er wel iets gedaan moet worden.
Loyale klanten willen wij allemaal. Al zou het maar zijn omdat wij dan niet telkens nieuwe klanten hoeven te zoeken. Bovendien streelt het ons ego. En er zijn nog wel meer voordelen te bedenken. Wat maakt iemand tot een loyale klant? Daarbij spelen twee factoren een belangrijke rol: de mate van tevredenheid van de klant en zijn emotionele betrokkenheid bij een product, dienst of bedrijf. Kunt u die betrokkenheid stimuleren?
Ooit heb ik eens een artikel geschreven over mijn ervaringen met speeddaten voor ondernemers. Ik kwam toen tot de conclusie dat het niet alleen tijdverspilling was maar dat het ook behoorlijk irritant kan zijn vanwege het gekakel waarin men terecht komt.
Hebt u zich ook wel eens afgevraagd waarom medewerkers uw geweldige ideeën soms zo moeizaam accepteren? Wat u voorstelt is volkomen logisch en dan komen ze toch met een partij bezwaren. Daar word je helemaal niet goed van. Er zit toch geen woord Frans bij? Lijden ze soms aan een merkwaardige vorm van bewustzijnsvernauwing?