Het is verbazingwekkend hoeveel parallellen we kunnen trekken tussen het gedrag in het dierenrijk en dat van de mens. Vanuit de evolutie theorie is er veel onderzoek gedaan naar gedrag. Maar juist op het gebied van het gebruik van uiterlijk en kleur zijn er ook overeenkomsten te vinden. Hoe maken de dieren gebruik van kleur en uiterlijk en hoe kunnen we deze kennis als mens benutten?
In de natuurkunde stoten gelijknamige polen elkaar af maar in het intermenselijke contact is het tegenovergestelde het geval; gelijknamige polen trekken elkaar aan. Kijkt u maar eens om u heen om de bevestiging van deze stelling te krijgen.
Vandaag in de kranten: Endemol heeft de grootste moeite om zijn betalingsverlichtingen na te komen. Oorzaak: het bedrijf moet jaarlijks een blockbuster ŕ la Big Brother ophoesten.
Door een flinke val bij het lossen van een vrachtwagen komt de chauffeur in het ziekenhuis terecht, en het is niet duidelijk of hij nog volledig zal herstellen. De Arbodienst stelt een onderzoek in, en de directie kondigt nieuwe maatregelen aan. Extra procedures, nieuwe wetten, meer controle, andere hulpmiddelen. Maar wordt het daar echt veiliger van?
Er is veel te doen over het gebruik en het effect van sociale media. Twitter bijvoorbeeld. Waar ergeren we ons aan? Wat vinden we er goed aan? Wetenschappelijk onderzoek bevestigt dat er voor zowel "echte" als "virtuele" vrienden vergelijkbare sociale omgangswetten gelden. Hoe ga jij met ze om? Kortom: wat zijn de do’s en dont’s van het hedendaags twitteren? Laten we er eens een tiental bekijken.
Het is algemeen bekend: wij leven in een 'ik-cultuur'. Wij zijn druk met ons zelf. Is het niet onze midlife crisis dan zijn wij wel bezig met een zoektocht naar onze 'ware ik'. Via sociale media vertellen wij aan de hele wereld wat wij doen. Zelfs de meest onbenullige dingen menen wij te moeten delen met het publieke domein. Laat de trompetten schallen, kijk eens hoe geweldig ik ben! Zoiets heeft onmiskenbaar invloed op ons gedrag als klant...
Het zal niemand ontgaan zijn dat de hoeveelheid reclameboodschappen, waarmee wij dagelijks gebombardeerd worden, gigantisch is gestegen. Zo’n 3o jaar geleden zorgden computers en daarna internettoepassingen voor een vervijftigvoudiging van de reclameboodschappen!
Of je nou vroeg of laat voor jezelf begint, het is een avontuur! Aan de ene kant lonkt het vrije ondernemerschap met talloze mogelijkheden tot zelfontplooiing en misschien wel 'het grote geld'. Aan de andere kant vereist het een onwrikbaar geloof in jezelf, want je zult moeten leren weerstand te bieden aan hebzucht en, belangrijker nog, de onzekerheid te omhelzen. Want welke zelfstandig ondernemer durft zomaar een paar jaar vooruit te kijken?
Een meerderheid van American Expressklanten in de Verenigde Staten blijken tot 13% meer te willen betalen voor excellente service....
Ondertussen stromen de televisieprogramma's en klaagsites maar vol met protesten tegen slechte dienstverlening door verkopers, monteurs en contact center agents.
Terwijl het oer- en oersimpel is om deze hele chaos de wereld uit te helpen....
Tijdens BookExpo America, de grootste professionele boekenbeurs van het land, gingen heel wat stemmen op die twijfelden aan de bewering van Amazon dat ze meer elektronische dan gedrukte boeken verkopen.
Twitter is een leuk medium. U kunt er via korte boodschappen nuttige informatie uitwisselen met uw volgers. Het is prima mogelijk om uzelf als een professional in de kijker te spelen. Er kleven ook nadelen aan Twitter: het beperkte aantal tekens. Een andere makke is dat mensen de neiging hebben zonder al te veel nadenken van alles en nog wat wereldkundig maken.
Wat was dat ook alweer, loyaliteit? Is dat iets 'van vroeger' en zijn we het daarom vergeten? Hoeven we niet meer loyaal te zijn aan onze medewerkers omdat ze 'ervoor betaald krijgen'? In de hedendaagse 24-uurseconomie lijken trouw en vertrouwen door druk-druk-druk naar de uiterste randen van de bedrijfsvoering verdrongen te zijn. Wederzijdse loyaliteit is echter een groot goed en kan met veel kleins worden gestimuleerd.