Als je gisteren niet meer bij de je digitale bankrekening kon komen, voor gesloten deuren bij je bank kwam te staan, je geen euro’s meer uit de flappentapper kon trekken, bankpasjes en creditcards niet meer werkten en je geen geld in huis had, hoe zou je dan nu in je levensonderhoud voorzien?’
Men neemt verkopers vaak aan op basis van hun vlotte babbel. Dat iemand goed kan praten betekent echter niet dat hij ook een succesvolle verkoper is. Want goede verkoopgesprekken zijn nooit eenrichtingsverkeer. Eindeloos babbelen en dan op een gegeven moment buiten adem vragen "Wat vindt u er van?" werkt zelden of nooit. De kans is groot dat de klant ergens gedurende dit verbale geweld in de slaapstand is geraakt. Gelukkig kan dat veel beter.
Interessante vraag: wat willen klanten nou precies? Draait het om beleving? Of dat bedrijven klanten in de watten leggen? Of gaat het om de unieke producten en diensten van bedrijven?
De antwoorden op deze vragen spelen natuurlijk allemaal een rol in de relatie tussen klanten en bedrijven. Maar toch raken ze niet de kern van de zaak. Wat die dan wel is?
Is zelfvertrouwen een noodzakelijke voorwaarde voor succes? Stel nu eens dat dit waar is, is twijfel dan een van de grootste vijanden van succes? Als beide antwoorden positief zijn, mogen wij vervolgens concluderen dat succesvolle mensen minder twijfels hebben dan anderen? Zijn het zelfverzekerde goden die zich door niets en niemand tegen laten houden?
Als voorzitter van de vergadering is je leider geen kei, haar kwaliteiten liggen duidelijk ergens anders. Het is ‘old school’ om te denken dat zij alleen verantwoordelijk is voor het goed laten lopen van die bijeenkomsten. Neem je verantwoordelijkheid als deelnemer en kom zelf in actie. Gedraag je als een teamcoach, maar dan in Ninja vermomming.
Bent u ooit op een buitenlandse bazaar geweest? Dan zal het u vast wel eens zijn overkomen dat een verkoper door kreeg dat u uit Nederland kwam en met een zwaar accent riep "kijken, kijken, niet kopen!"
Het verschijnsel van de kat uit de boom kijken doet zich ook in ons land voor op totaal andere plekken. Het is trouwens niet uniek voor bazaars of Nederlanders. Wat is er aan de hand?
U hebt het vast wel eens meegemaakt. U had contact met een groot bedrijf via hun telefonische service en stelde een vraag.
Eigenlijk was het helemaal niks moeilijks. De medewerker gaf keurig antwoord en uw probleem was opgelost. Alles leek in kannen en kruiken. Maar wat gebeurde er daarna?
Een bekend adagium in de wondere wereld van verandermanagement stelt dat de mens best wel wil veranderen maar niet veranderd wil wórden. We houden er niet van om in een richting geduwd te worden die we niet overzien en daardoor niet begrijpen. Toch is het op dit moment de Noordpool en niet de Corona-pandemie die ons pas een echte ongewenste duw geeft. Want onze manier van leven en werken zal drastisch moeten veranderen, of we dat nu willen of niet.
Tijdens een innovatieconferentie vroeg een CEO mij: ‘Aart hoe kom jij steeds aan die out-of-the-box ideeën’? Mijn antwoord was: ‘ik heb geen box’. Veel leiders zoeken de sleutel tot innovatie in het out-of-the-box-denken, maar misschien moeten we dat dozengedoe wel afschaffen.
Nog nooit in de moderne geschiedenis hebben we ons zo wijdverspreid zorgen gemaakt over de toestand in de wereld. Op dit moment tobben we állemaal, overal op deze planeet, over de aanhoudende pandemie. We maken ons zorgen over de gevolgen voor de wereldeconomie en daarmee over de gevolgen voor onszelf. Maar wat als we nu eens een stap verder gaan?
De natuur gaat zeer effectief om met veranderingen. Wat valt daarvan te leren? In het eerste deelvan deze serie stond aandacht voor relaties en verbindingen centraal. In dit tweede deel ontdek je hoe je slim veranderingen initieert en circulair leert denken.
U bent uiteraard expert op uw vakgebied. Dan is het bijzonder lastig wanneer uw klanten kwistig met allerlei meningen strooien die als een tang op een varken slaan. Zie dan nog maar eens uw hoofd koel te houden.
Het is dan niet gemakkelijk om de neiging die ander eens goed uit te leggen hoe de vork werkelijk in de steel zit te onderdrukken. Maar is dat wel zo verstandig?
Veel bedrijven worden door de COVID19 pandemie geconfronteerd met een afnemende vraag naar hun producten en diensten. Er spelen vragen zoals: hoe overleven we deze crisis? Moeten we ons bedrijf anders gaan vormgeven? En hoe dan? Omdat de natuur zeer effectieve strategieën kent in het omgaan met veranderingen, bevat ze waardevolle lessen op het gebied van leiderschap en innovatie.
Bestaan er ook hittegolven buiten het zomerseizoen? Kan er zich in de winter een hittegolf voordoen? En wat heeft dat met de Corona-pandemie en het klimaat te maken? Laten we eens wat verder kijken dan onze meteorologische neus lang is.