Dat we in een fantastisch, welvarend, veilig, rijk en inspirerend land wonen hoor je niet zo vaak zeggen. Tijdens de lunch en bij de koffiemachine hoor je veel eerder klaagzangen die het tegendeel suggereren. Daarbij lijken steeds dezelfde gemeenplaatsen voorbij te komen die meestal stilzwijgend knikkend worden aanvaard. Hebben we het dan zo slecht in Nederland? Staan we met zijn allen op instorten? Ik denk het niet!
Laatste grapte iemand tegen me: 'Michel enig idee wat ZZP-er betekent?' Ik 'Hm...? Jij zal vast wel iets grappigs bedacht hebben'. Hij kraaide uit: 'Zelfstandige zonder perspectief!' Zolang u zelf geen problemen hebt nieuwe klanten te zoeken en te vinden, dan kunt u er misschien wel om glimlachen. Maar voor een deel van de zzp-ers is het wrange realiteit. Hoe komt dat?
Is klagen een kwestie van kiezen? Jazeker! Maar de onbewuste component maakt het wel eens lastig ons eigen gedrag te doorzien. Een kritische opmerking doet het veel beter in een positieve context en dat is even gemakkelijk gezegd als gedaan. Kijk maar...
In het begin is Twitter nog overzichtelijk. U weet precies wie u volgt en wie u terugvolgt. Maar met een toenemend aantal contacten is het steeds lastiger om het allemaal bij te houden. Uiteraard wilt u toch graag weten wie stopt met u te volgen. Daarvoor zijn handige hulpmiddelen, zoals bijvoorbeeld Qwitter. Qwitter vertelt u om de zoveel tijd precies wie gestopt is met u te volgen.
Uit onderzoek blijkt dat basiskennis van het brein kan helpen bij verklaren en inspelen op gedrag uit uw omgeving. U hebt het vast wel eens gehoord: laat voorbeeldgedrag aan uw medewerkers zien! Logisch zult u zeggen! Maar ten eerste gebeurt het nog niet altijd en ten tweede waarom is dit nu eigenlijk zo? In dit artikel leert u hoe spiegelneuronen uw werk effectiever kunnen maken.
Er is iets opvallends gemeenschappelijks aan het nieuws van de afgelopen tijd. Er wordt veel geklaagd over het weer, de beurs, geluksbeleving, vakantie en de kwaliteit van producten en diensten. Het is net alsof we willen dat ze altijd mooi, stijgend, permanent, optimaal en fantastisch zijn. Wat klopt er niet aan dat plaatje?
Misschien denkt u er heel anders over hoor. Dat kan. Maar weet u aan wie ik me altijd mateloos irriteer als ik televisie kijk? Aan die man van ‘Blik op de weg’. U weet wel, die presentator met die brede schouders die altijd zo triomfantelijk kijkt.
Het wederkerigheidsprincipe is een krachtige beïnvloedingstechniek. Het is de specie van menselijke relaties. Het werkt als volgt: 'ik bewijs je - onbaatzuchtig - een dienst, dan hoop ik dat jij me daarvoor vroeg of laat beloont met een wederdienst'. Ook in het zakelijke verkeer blijkt dit principe prima te werken. Zie onder andere het boek 'Invloed' van Robert Cialdini. Het werkt, maar wel onder zekere voorwaarden.
Heeft u tijdens de vakantie de batterij weer opgeladen? Nieuwe inspiratie gevonden om nu eindelijk dat geweldige plan uit te werken? U bent er weer helemaal klaar voor om fris met nieuwe energie naar uw werk te gaan? Gebruik deze energie meteen voor een update van….uzelf.
D #tweetfactor houdt de Twitter-gemoederen flink bezig en dat zie ik graag. Mijn blog over de #tweetscore was nog niet uit of ik kreeg alweer nuttige aanwijzingen voor een mogelijke alternatieve benadering. Het couveusekindje uit mijn 1e blog blijkt een Siamese tweeling te zijn: er is namelijk ook nog een #volgfactor. Lees snel verder!
Bloggen is een prachtige manier om uzelf als expert te positioneren bij uw doelgroep. Als het eventjes meezit hebt u na enige tijd een kudde trouwe volgers. Als het nog meer meezit gaan mensen vragen aan u stellen of zoeken contact en gunnen u hun business. De vraag is: hoe haalt u maximaal resultaat uit uw zakelijke blog? Dat doet u vooral door effectief in te spelen op de wensen en behoeften van uw doelgroep. In dit artikel vindt u zeven praktische blogtips.
Mijn weblog van 28 juli over de #tweetfactor heeft flink wat stof doen opwaaien. Blijkbaar vinden we het leuk onze bekendheid en beroemdheid (of misschien wel onze beruchtheid) te checken. Maar er werden ook terechte opmerkingen geplaatst over de relatieve aard van de eenvoudige berekening. Een toevoeging is m.i. op zijn plaats, introducerende: de #tweetscore en het #tweethokje.
Het is een bekend gezegde 'regels zijn regels'. Vooral in grotere organisaties heeft men de neiging om zichzelf vast te klampen aan regeltjes.
Laat ik vooropstellen dat regels op zich prima zijn. Helaas bieden ze geen soelaas in alle situaties. Er zijn altijd grensgevallen en dan komt het aan op persoonlijk inzicht of wat de psycholoog Barry Schwartz zo prachtig omschrijft als 'praktische wijsheid'.