Het is rond het middaguur. Ik heb al een tijdje op mijn hotelkamer hier in Singapore zitten werken en mijn maag voelde wat leeg aan. Toch had ik geen zin in een grote maaltijd. Dus besloot ik de Foodcourt van de nabij gelegen Mall te bezoeken. Het is een Foodcourt naar Amerikaans model. Maar met een totaal ander aanbod. Waarom weet ik niet, maar ik besloot voor de noedelsoep te gaan. Het bleek een ongewis avontuur.
Op 9 september schreef ik in mijn blog "Klaagkampioenen" over Bep en Harrie: notoire zware klagers in de trein. Anti-klagers staan voortdurend voor de keuze: ga ik het zeuren en zaniken positief pareren of nu-e-ven-niet? Bij dit klaagstel besloot ik alleen te observeren en niet te prikkelen. Voor de nieuwsgierigen onder ons: wat gebeurt er als je wél ingrijpt? Ander voorbeeld, zelfde principe: lees snel verder!
Steeds meer klanten oriënteren zich eerst online alvorens ze contact opnemen met potentiële leveranciers. Dit heeft grote consequenties voor uw kansen om nieuwe klanten te werven.
Wanneer u bijvoorbeeld niet goed vindbaar bent, of het bevalt de bezoeker niet wat hij ziet, bent u de pineut. Gelukkig kunt u heel veel ondernemen om mensen via internet te verleiden zaken met u te doen.
'Harrie heeft een coach. Ik heb al zoveel geprobeerd maar hij is niet vooruit te branden. Ik snap niet wat er met hem aan de hand is, en ik wil hem niet kwijt.' Dan kan het nooit erg zijn. Zijn bijdrage wordt te zeer gewaardeerd. Wat is er aan de hand en waar ligt dat aan?
Als het gaat om ons eigen klaaggedrag lijkt er geen onderwerp te zijn waarover we niets te miepen hebben. Toch zijn er, als je heel goed kijkt, feitelijk maar vijf categorieen waarin we zo graag ons ongenoegen uiten. Vijf? De schijf van vijf bedoel je? Inderdaad! Kijk maar:
Ouders houden kinderen voor dat ze niet mogen jokken. Grappig genoeg zijn ouders niet direct een lichtend voorbeeld van eerlijkheid. Zegt u eens zelf: ze spelden hun kinderen graag allerlei fabeltjes op de mouw, zoals over Sinterklaas, de Kerstman en de Paashaas. Ze liegen helemaal dat het gedrukt staat wanneer ze beweren 'dat een leugenaar altijd wordt ontmaskerd omdat zijn neus gaat groeien.'
In de afgelopen jaren zijn helaas vele bedrijven over de kop gegaan en velen houden nog steeds met moeite hun hoofd boven water. Terwijl het einde van de crisis nog niet in zicht lijkt te zijn en een dubbele dip nog steeds mogelijk is. Hoe overleef je als bedrijf ?
We leven in een maatschappij die steeds sneller en meer eisen stelt aan mensen. Om succes te boeken dient u toegevoegde waarde te leveren voor een ander. Overzicht, een duidelijke koers, positieve resultaten en innerlijk vertrouwen helpen daarbij. In dit artikel leert u een korte techniek om meer succes te boeken door vertrouwen uit te stralen en waarde toe te voegen. De techniek leert u negatieve gedragspatronen te herkennen. 8 tips zetten u effectief op de juiste koers. U voelt zich goed als u ze gebruikt!
Voor professionele dienstverleners is het soms lastig om de prijs van hun dienstverlening te bepalen. Met name eenpitters denken met enige regelmaat: 'och mijn kosten zijn laag, dus kan ik ook wel onder het niveau van mijn concurrenten duiken!' Ze veronderstellen dat hiermee hun kansen op een succesvolle deal toenemen. Berust deze gedachte op waarheid of is het pure fictie?
Als organisatie-adviseur kom ik geregeld binnen bij bedrijven die een bepaalde verandering doorgevoerd willen zien. Men wil dat de organisatie klantgerichter wordt of meer salesgericht gaat opereren, dat medewerkers ondernemers worden...Mooie visies, knappe strategien, een helder doel en toch mislukt 93% van dit soort veranderingen. Leer wat de meest gemaakte fouten zijn en hoe u dit stapsgewijs kunt oplossen.
Dienstenverkoop is in een aantal opzichten een stuk lastiger dan de verkoop van producten. Producten zijn tastbaar. De potentiële klant kan zich een duidelijk beeld vormen van het product.
Bij diensten ligt dat anders. Veelal is de dienst nog niet eens geproduceerd voordat de dienst in de aanbieding gaat. Het onderscheid met concurrerende diensten is lastig. Hoe zorgt u er voor dat potentiële klanten warmlopen voor uw dienstverlening?
Wat is erger: iemand die voortdurend loopt te mopperen over alles en iedereen of diegene die daar nooit eens wat van zegt? Intuitief hebben we de neiging om te zeggen: die eerste! Die vertóónt tenslotte het gedrag. Nou, daarover verschillen we dan van mening want kijk maar eens waar het op uit kan draaien. Ik stel aan u voor: Bep en Harrie, klaagkampioenen.
Wanneer u ooit naar een sociale mediatraining bent geweest, dan zal het volgende u vast bekend voorkomen: Nestlé ging gruwelijk in de fout met Greenpeace en United Airlines sprong nogal slordig om met de gitaar van Dave Caroll. Voor deze bedrijven was het bijzonder slechte PR. Dan gaat het waarschuwende vingertje van de expert omhoog: ‘Pas op! Voordat u het weet wordt u aan de schandpaal genageld!’
De modewereld dicteert welke nieuwe herfstmode er in de winkels hangt. Moet u nu juist de mode volgen of juist links laten hangen? Krijgt u klasse en stijl door het volgen van de laatste mode, of heeft mode geen invloed op een mooie stijl?