Sinds ik mijn eerste boek over telefonische communicatie schreef, zo’n 24 jaar geleden, is deze lastige vorm van communiceren er niet beter op geworden; integendeel.
De vraag naar sterke leiders lijkt groot. Wie gaat Europa redden? Wie ruimt de rommel op, wie pakt de rommelmakers en spelbedervers aan, wie roept Europa tot de orde? Net als Europa zitten veel organisaties zo ingewikkeld in elkaar dat het lijkt alsof alleen een superman of –vrouw de tent kan runnen. Logisch dat het een paar centen kost, maar dan heb je ook wat.
Het is een bekend fenomeen. Wanneer de verkoopresultaten tegenvallen nemen sales managers hun toevlucht tot drastische maatregelen. De weekrapportages worden strenger gecontroleerd en managers dwingen verkopers via allerhande procedures en formulieren zich te verantwoorden voor hun acties.
Is wantrouwen en bureaucratie het antwoord op een verkoopdip?
Onze taxichauffeur in New York is weer zo'n echte Amerikaans optimist. Nog even en dan is hij rijk. Nee, de taxi is maar tijdelijk. Ja, nu al wel meer dan 10 jaar, maar in zijn avonduren werkt hij aan een bijzonder idee. Nog even en dan gaat het in productie. Hij voorspelt dat we binnen 4 jaar aandelen kunnen kopen van zijn bedrijf en dat hij zich dan kan laten rijden door zijn eigen chauffeur.
Met wakker liggen van uw werk bedoel ik dat u zich over iets dat met uw werk te maken heeft, zoveel zorgen maakt dat het u niet meer loslaat. ‘Slapeloze nachten’, zeggen we dan. U kent het wel: u komt maar slecht in slaap, u blijft draaien en als u er ’s nachts uit bent geweest, kunt u de slaap niet meer vatten. Of u bent veel te vroeg wakker en gaat dan liggen piekeren.
Jaren geleden, ten tijde van de Amsterdamse taxi-oorlog, liep ik het Centraal Station van de hoofdstad uit, op zoek naar een taxi. Het monopolie van taxibedrijf TCA was kort daarvoor beëindigd en met Taxidirekt als nieuwkomer was het taxi-aanbod uitgebreid en de onderlinge concurrentie fors toegenomen.
Wij Nederlanders staan bekend als een spaarzaam volkje. Met name allerlei spaarprogramma's zoals Air Miles zijn bijzonder populair. Die programma’s zijn bedoeld om de loyaliteit van klanten te verhogen. Of dat werkt is nog maar de vraag. Ze kosten bedrijven handenvol geld. De centrale vraag in deze blog is: hoe loyaal zijn die programma’s nu zelf tegenover hun deelnemers?
Als ik in het buitenland ben ga ik 's morgen graag hardlopen. Vaak dwingt de jetlag me al vroeg uit bed en onderweg beleef ik meestal wel wat, waar ik dan bij het ontbijt weer succes mee heb. Op een universiteit aan de kust van Californië kronkelde langs het fietspad waar ik liep, een slang van zeker 2 meter lang.
Heeft u wel eens nagedacht over waarom u bepaalde kleding draagt? Vaak is kleding een weerspiegeling van uzelf. In het bedrijfsleven in combinatie met wat de omgeving van u verwacht. Herkenbaar?
Het is een hardnekkig misverstand dat negatief geformuleerde nieuwsberichten meer aandacht zouden trekken dan positief ingestoken teksten. Je hoeft maar door de kranten te bladeren en je snapt wat ik bedoel: de nadruk ligt voortdurend op de negatieve afwijkingen. Laat jezelf daarvan een intiem halfuurtje doordrenken en je bent alwéér wat somberder, angstiger en meer paranoia geworden. Kritisch zijn is één ding. Maar wat let ons er een positieve draai aan te geven?
Meer dan 100 echte smarties uit de hele wereld, op een R&D afdeling, hebben de opdracht om zo snel mogelijk, nog betere producten te ontwikkelen. Het bedrijf loopt voorop in de markt. Het zijn de beste onderzoekers op hun vakgebied, ze zijn gedreven, loyaal en enorm ambitieus. In teams ontwikkelen ze zeer specialistische en technisch hoogwaardige producten. O ja, en er zijn zeker 20 nationaliteiten vertegenwoordigd. Hoe groot denk je dat de kans is dat het lukt?
In de wondere wereld van de menselijke emoties kunnen we het ons niet veroorloven zwart/wit te denken of te doen. Daarvoor zijn ze veel te complex en veel te interactief. Hetzelfde geldt voor klagen. Een binaire benadering is ongewenst maar ook totaal onnodig. Ik wil daarom graag een parallel trekken met vegetarisme. Hè?! Jazeker, lees snel verder!
Wanneer je op reis bent door vreemde landen maak je van alles mee. Vorige week was ik op bezoek in Singapore. De Singaporezen zijn zo’n beetje het meest klantvriendelijke volkje ter wereld. Nu zit ik in Beijing. De verschillen zijn enorm. Klantvriendelijkheid lijkt hier niet te zijn uitgevonden. Maar is het daarom ook minder plezierig?
Bij de gymles speelden we vaak basketbal of voetbal. Twee aangewezen aanvoerders mochten om beurten hun teamleden kiezen. De beste spelers werden als eerste gekozen, dat waren altijd dezelfde, net als de laatste. Het was een goede manier om twee teams te maken van ongeveer gelijke sterkte. Wel een manier met enorme impact op iedereen. Het was steeds opnieuw een bevestiging van je positie in de groep.