Wat zou het toch prettig zijn wanneer mensen vrijwillig reclame voor u maken. Mond-tot-mondreclame is een geweldige promotie voor uw dienstverlening. Het is echter niet verstandig er op te gaan zitten wachten. Mensen zijn meestal niet zo spontaan met hun loftuitingen. Het is logisch. Ze zijn druk en bovendien hebben ze, wanneer u goed werk levert, gekregen waarop ze recht menen te hebben. Dus waarom zouden ze?
Geluk is van alle tijden en van alle mensen. In welke situatie of in welk land mensen ook in de weer zijn. Direct of indirect speelt geluk een belangrijke rol in het leven. Geluk kan met recht een universeel verschijnsel worden genoemd.
De eerste twee weken van januari staan in het teken van de nieuwjaarsrecepties . Op het werk, bij netwerkverenigingen, clubs en gemeenten. Een vervelende verplichting of een kans op het managen van uw relaties? Mijn advies: maak er iets moois van en zorg dat u professioneel overkomt. Dat begint met de juiste kleding. Ik geef u graag kledingtips voor nieuwjaarsrecepties.
Er zijn tienduizenden ondernemers en managers die het liefst iedere speech uit de weg gaan. Heel begrijpelijk, omdat iedereen kijkt en luistert en niemand wil afgaan. Je kunt je publiek moeilijk vragen om het nog een keer over te doen. Maar hoe krijg je de smaak te pakken en geeft presenteren je uiteindelijk een kick?
Als Goede Voornemens sneuvelen, is dat meestal omdat we te snel resultaat willen zien. Natuurlijk: iets is pas veranderd wanneer we de verandering waarnemen. Maar daar zit ook de valkuil: onze menselijke natuur is tégen verandering, dus moeten we het wel laten mislukken!
Verkopers hebben een grondige afkeer van scripts. Ze reageren als door een wesp gestoken:
'Ja, ik ben niet gek. Ik ga geen verhaaltje van papier oplezen, het is een gegarandeerde manier om klanten af te stoten. Mij niet gezien!'
Ze hebben volkomen gelijk. Je mag nooit een verhaaltje van papier voorlezen. De andere kant van de lijn hoort het meteen. Maar daarmee houdt hun gelijk op.
Het verhaal gaat dat Indianen kleden weven, waar ze expres een weeffout in maken. Met die weeffout tonen ze hun nederigheid tegenover de goden. Je gaat de competitie met de goden niet aan. Goden zijn perfect, mensen zijn dat per definitie niet. Hoe perfect moet een leider zijn?
Het is weer de tijd voor borrels en recepties. Deze evenementen bieden vaak prima kansen om te netwerken. Actief netwerken is een uitstekende manier om nieuwe klanten te werven. Tenminste wanneer u een aantal belangrijke netwerktips opvolgt. In dit artikel vindt u zeven praktische tips waardoor u succesvol netwerkt.
Een degelijk Nederlands bedrijf is overgenomen door een Amerikaan. De aansturing gaat zo snel mogelijk met de Amerikaanse spreadsheets en iedereen maakt eerder dan gewenst kennis met de Amerikaanse HR-instrumenten. Een fenomeen dat daarbij hoort is de 'medewerker van het maand' en natuurlijk ook 'van het jaar'. In een gesprek met de Amerikaanse HR-manager vroeg zij mij welke beloningen gebruikelijk zijn in Nederland voor deze uitverkoren medewerkers.
Gruwelt u bij het idee koud te moeten bellen? Dan kunt u velen de hand schudden. Ze doen er alles aan om het moment van de telefoon oppakken uit te stellen. De lijst met redenen is lang en gevarieerd. Denkt u bijvoorbeeld aan: meer voorbereiden, eerst nog wat klusjes afhandelen, sociale media sites afstruinen of toch maar naar die netwerkbijeenkomst gaan. Het eind van het liedje is dat er geen nieuwe klanten bij komen.
In zijn nieuwste boek 'Zombiebusiness' introduceert bedrijfsverloskundige Guido Thys een nieuw concept: de zombie. Nou ja, zombies zijn van alle tijden. Maar Guido geeft het beestje een treffende naam.
Zombies zijn de levende doden in uw bedrijf. Hij betrekt het begrip niet zozeer op mensen als wel op procedures, structuren, systemen en cultuurtjes (om er maar een paar te noemen). Een interessante vraag is: hoe ontstaan ze?
Het nieuws wordt overheerst door een lawine aan slecht nieuws. Dus suggeren optimisten dat media meer positief nieuws moeten brengen. Pieter Frijters stelt op deze site zelfs een milde vorm van censuur voor. Hoe hij dat precies voor zich ziet, vertelt hij er niet bij. Dergelijke gedachten roepen bij mij spookbeelden op vanachter het oude ijzeren gordijn. Wij kunnen de gedachtespinsels van Frijters met een gerust hart bijzetten op het kerkhof van onzinnige ideeën.
Voorkomen is beter dan genezen. Dat aloude gezegde gaat natuurlijk ook op als je figuurlijk ziek wordt van de shitprijzen die de markt dicteert. Prijsdruk voor zijn is beter dan later diezelfde prijsdruk te moeten weerstaan.
Ondernemen is keuzes maken. ‘Vijftig procent gokkans!’, grapt een oud gezegde. Maar van het nemen van die gok - of het uitstellen daarvan – kunt u als ondernemer knap last hebben.