Een groot nieuw systeem is landelijk uitgerold. De stuurgroep is zeer tevreden en vraagt ons voor de evaluatie. Dan blijken de gebruikers zeer ontevreden. Wezenlijke uitzonderingen kunnen ze niet meer registreren. De administratie kost 2x meer tijd. Klagen heeft tot nu toe niet geholpen, niemand luistert en de achterstanden lopen op. Medewerkers zijn boos en gefrustreerd. Een aantal wil niet eens meer meewerken aan de evaluatie.
Een soepel lopende samenwerking tussen verschillende afdelingen, teams, managers en medewerkers is vaak een grote wens. Helaas blijkt samenwerking in een bedrijf erg lastig te zijn. Miscommunicatie en onbegrip zijn hierin belangrijke factoren. Welke stappen kunt u zelf nemen om de samenwerking in uw bedrijf te verbeteren?
Het zijn bekende verkoopwijsheden 'discussie gewonnen, klant verloren' en 'verkopen draait vooral om het bouwen van relaties' en 'verkopen is een kwestie van gunnen!' Bij deze punten zette ik in mijn boek De 49 gevaarlijkste verkoopmythen' al enkele stevige kanttekeningen. Ik krijg nu bijval uit andere hoek. Uit onderzoek onder 100 bedrijven en 6.000 verkopers (b2b) komt een beeld naar voren dat deze volkswijsheden op z'n kop zet. Wie denkt u dat er wint: de relatiebouwer of de uitdager?
Overal zag ik mensen druk met elkaar in gesprek. Achter in de zaal stond een man alleen aan een statafel. Ik besloot op hem af te stappen. Een rasnetwerker ben ik niet, maar ik heb er ook geen moeite mee om onbekenden aan te spreken.
Door de recessie liep de omzet terug met 50%. Zo'n prachtig gezond bedrijf, maar actief in de bouwwereld. Er moest iets gebeuren. Personeel ontslagen, het bedrijf concentreren op één locatie en investeren in de ontwikkeling om vooraan te staan als de economie weer aantrekt. Voor medewerkers een flinke klap, vooral die verhuizing van de polder naar de Maasvlakte, het vertrek van collega's en een hele andere structuur.
Laat u zich wel eens door mensen om u heen beïnvloeden? Wie niet? Dat was een makkelijke vraag. Nu een iets lastigere vraag: laat u zich wel eens door omstandigheden beïnvloeden? Grote kans dat veel mensen nu anders reageren: 'soms, maar meestal niet hoor! Ik ben vrijwel onder alle omstandigheden gewoon mezelf!' Het zou wel eens tegen kunnen vallen.
Er is al veel gezegd en geschreven over burn-out. Maar nog niets over dubbel burn-out. Dubbel burn-out is burn-out gecombineerd met een niet-reële angst. Dubbel burn-out komt vier keer vaker voor dan een gewone burn-out en vraagt om een speciale aanpak en veel kundigheid van de specialist. Hoe herken je dubbel burn-out en wat kun je er zelf aan doen?
Buiten is het winter. Maar in de kledingzaken is het voorjaar al volop begonnen. Wat zijn de modetrends? En hoe kiest u daaruit die kleding die bij u past? U vindt hier 3 modetrends met daarbij 3 kledingtips.
Het lijkt een Cruyffiaanse uitspraak die ik vaak gebruik in gesprekken met opdrachtgevers. Ze koesteren hoge verwachten van medewerkers. Terecht natuurlijk, want deze directeuren en managers staan zelf ook behoorlijk onder druk. Maar dat rechtvaardigt niet het idee dat iedereen alles wel kan leren als 'hij/zij maar wil'. Misschien is het de invloed van het positieve denken dat managers deze gedachte koesteren. Ik hoor in ieder geval niet bij die school.
U vindt ze in elk bedrijf. Van die infame types die door verkopers worden verafschuwd. U weet wel over wie ik het heb: typemiepen, typegeiten, bulldogs, pitbulls en nog talloze andere denigrerende bijnamen die ik hier liever niet herhaal.
De meeste mensen kennen ze vast onder andere namen: telefonistes, receptionistes en secretaresses. Veel verkopers willen niet praten met deze ‘bitches’ (sorry). Is dat nu wel zo slim?
Het werd me met de paplepel ingegoten door mijn eerste verkooptrainer: 'je moet een rundveegesprek met je klanten houden!'
Over koetjes en kalfjes praten is goed voor de sfeer en het kweekt vertrouwen. Ik heb in mijn eerste jaren als verkoper heel wat zitten ‘rundveeën’. Helaas had dat lang niet altijd het beoogde effect. Ik keerde regelmatig met lege handen huiswaarts na zo'n 'fantastisch' gesprek. Dus gooide ik het over een andere boeg.
Vaak hoor ik mannen zeggen: "Jullie vrouwen hebben het maar gemakkelijk, jullie kunnen uit zoveel soorten kledingstukken kiezen." Eens. Juist voor de man is het daarom van belang om te letten op de details van de kleding, bijvoorbeeld in een overhemd. Hoe vindt u het bij u passende overhemd? En creeert u met weinig moeite een krachtige uitstraling?
'Je moet je collega's aanspreken en feedback geven'. Dat zei een leidinggevende bij een intakegesprek voor een programma voor leiderschapsontwikkeling. In de praktijk bleek dat men op zijn afdeling onder het mom van 'open en eerlijk' met ongezouten kritiek vaak over de grens ging. Tegelijkertijd ging het in dit moderne bedrijf over persoonlijke ontwikkeling, elkaar ondersteunen en coachen.
Ooit belde een deelnemer me vlak voor een training en vroeg me op geheimzinnige toon: 'wij gaan toch niet oefenen met mijn dienstverlening?' Verbaasd vroeg ik haar 'hoe bedoel je?' Ze reageerde met 'nou ik heb een heel bijzonder concept en dat is geheim!' Het bleek een prima idee. Maar niet zo vreselijk bijzonder. Met 'geheimhouding' komt u natuurlijk geen stap verder. Daarom vindt u hier 7 tips waarmee u uzelf wel in de kijker speelt.