zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Wat is er mis met IT projecten?

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     21-02-2012    10:04 uur

Een groot nieuw systeem is landelijk uitgerold. De stuurgroep is zeer tevreden en vraagt ons voor de evaluatie. Dan blijken de gebruikers zeer ontevreden. Wezenlijke uitzonderingen kunnen ze niet meer registreren. De administratie kost 2x meer tijd. Klagen heeft tot nu toe niet geholpen, niemand luistert en de achterstanden lopen op. Medewerkers zijn boos en gefrustreerd. Een aantal wil niet eens meer meewerken aan de evaluatie.

 Lees verder...     16 reacties

Het mysterie van een goede samenwerking

Door: Desiree Grijpma-Hidding    19-02-2012    18:39 uur

Een soepel lopende samenwerking tussen verschillende afdelingen, teams, managers en medewerkers is vaak een grote wens. Helaas blijkt samenwerking in een bedrijf erg lastig te zijn. Miscommunicatie en onbegrip zijn hierin belangrijke factoren. Welke stappen kunt u zelf nemen om de samenwerking in uw bedrijf te verbeteren?

 Lees verder...     2 reacties

Durft u klanten uit te dagen?

Door: Michel Hoetmer    19-02-2012    15:33 uur

Het zijn bekende verkoopwijsheden 'discussie gewonnen, klant verloren' en 'verkopen draait vooral om het bouwen van relaties' en 'verkopen is een kwestie van gunnen!' Bij deze punten zette ik in mijn boek De 49 gevaarlijkste verkoopmythen' al enkele stevige kanttekeningen. Ik krijg nu bijval uit andere hoek. Uit onderzoek onder 100 bedrijven en 6.000 verkopers (b2b) komt een beeld naar voren dat deze volkswijsheden op z'n kop zet. Wie denkt u dat er wint: de relatiebouwer of de uitdager?

 Lees verder...     2 reacties

Klanten zijn gek op gaten

Door: Jos Burgers     16-02-2012    23:12 uur

Overal zag ik mensen druk met elkaar in gesprek. Achter in de zaal stond een man alleen aan een statafel. Ik besloot op hem af te stappen. Een rasnetwerker ben ik niet, maar ik heb er ook geen moeite mee om onbekenden aan te spreken.

 Lees verder...     3 reacties

Weerstand tegen organisatieverandering. Hoera!

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     14-02-2012    09:43 uur

Door de recessie liep de omzet terug met 50%. Zo'n prachtig gezond bedrijf, maar actief in de bouwwereld. Er moest iets gebeuren. Personeel ontslagen, het bedrijf concentreren op één locatie en investeren in de ontwikkeling om vooraan te staan als de economie weer aantrekt. Voor medewerkers een flinke klap, vooral die verhuizing van de polder naar de Maasvlakte, het vertrek van collega's en een hele andere structuur.

 Lees verder...     1 reactie

Hoe situaties ongemerkt ons gedrag beďnvloeden

Door: Michel Hoetmer    07-02-2012    16:38 uur

Laat u zich wel eens door mensen om u heen beïnvloeden? Wie niet? Dat was een makkelijke vraag. Nu een iets lastigere vraag: laat u zich wel eens door omstandigheden beïnvloeden? Grote kans dat veel mensen nu anders reageren: 'soms, maar meestal niet hoor! Ik ben vrijwel onder alle omstandigheden gewoon mezelf!' Het zou wel eens tegen kunnen vallen.

 Lees verder...     1 reactie

Dubbel burn-out

Door: Pieter Frijters    05-02-2012    22:20 uur

Er is al veel gezegd en geschreven over burn-out. Maar nog niets over dubbel burn-out. Dubbel burn-out is burn-out gecombineerd met een niet-reële angst. Dubbel burn-out komt vier keer vaker voor dan een gewone burn-out en vraagt om een speciale aanpak en veel kundigheid van de specialist. Hoe herken je dubbel burn-out en wat kun je er zelf aan doen?

 Lees verder...     22 reacties

Drie modetrends en drie kledingtips voor het voorjaar

Door: Desiree Grijpma-Hidding    05-02-2012    15:03 uur

Buiten is het winter. Maar in de kledingzaken is het voorjaar al volop begonnen. Wat zijn de modetrends? En hoe kiest u daaruit die kleding die bij u past? U vindt hier 3 modetrends met daarbij 3 kledingtips.

 Lees verder...     3 reacties

Als het er niet in zit, haal je het er ook niet uit

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     01-02-2012    11:08 uur

Het lijkt een Cruyffiaanse uitspraak die ik vaak gebruik in gesprekken met opdrachtgevers. Ze koesteren hoge verwachten van medewerkers. Terecht natuurlijk, want deze directeuren en managers staan zelf ook behoorlijk onder druk. Maar dat rechtvaardigt niet het idee dat iedereen alles wel kan leren als 'hij/zij maar wil'. Misschien is het de invloed van het positieve denken dat managers deze gedachte koesteren. Ik hoor in ieder geval niet bij die school.

 Lees verder...     2 reacties

Koud bellen: jezelf te pletter lopen tegen een muur van onbegrip

Door: Michel Hoetmer    31-01-2012    16:42 uur

U vindt ze in elk bedrijf. Van die infame types die door verkopers worden verafschuwd. U weet wel over wie ik het heb: typemiepen, typegeiten, bulldogs, pitbulls en nog talloze andere denigrerende bijnamen die ik hier liever niet herhaal. De meeste mensen kennen ze vast onder andere namen: telefonistes, receptionistes en secretaresses. Veel verkopers willen niet praten met deze ‘bitches’ (sorry). Is dat nu wel zo slim?

 Lees verder...     5 reacties

Sociaal babbelen tijdens een verkoopgesprek, is dat verstandig?

Door: Michel Hoetmer    25-01-2012    17:01 uur

Het werd me met de paplepel ingegoten door mijn eerste verkooptrainer: 'je moet een rundveegesprek met je klanten houden!'
Over koetjes en kalfjes praten is goed voor de sfeer en het kweekt vertrouwen. Ik heb in mijn eerste jaren als verkoper heel wat zitten ‘rundveeën’. Helaas had dat lang niet altijd het beoogde effect. Ik keerde regelmatig met lege handen huiswaarts na zo'n 'fantastisch' gesprek. Dus gooide ik het over een andere boeg.

 Lees verder...     8 reacties

Hoe u als man met weinig moeite er fantastisch uitziet

Door: Desiree Grijpma-Hidding    22-01-2012    16:48 uur

Vaak hoor ik mannen zeggen:  "Jullie vrouwen hebben het maar gemakkelijk, jullie kunnen uit zoveel soorten kledingstukken kiezen."  Eens.  Juist voor de man is het daarom van belang om te letten op de details van de kleding, bijvoorbeeld in een overhemd.  Hoe vindt u het bij u passende overhemd? En creeert u met weinig moeite een krachtige uitstraling?

 Lees verder...     8 reacties

Alles is feedback, of toch niet?

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     16-01-2012    12:11 uur

'Je moet je collega's aanspreken en feedback geven'. Dat zei een leidinggevende bij een intakegesprek voor een programma voor leiderschapsontwikkeling. In de praktijk bleek dat men op zijn afdeling onder het mom van 'open en eerlijk' met ongezouten kritiek vaak over de grens ging. Tegelijkertijd ging het in dit moderne bedrijf over persoonlijke ontwikkeling, elkaar ondersteunen en coachen.

 Lees verder...     1 reactie

Zeven tips om de aandacht te trekken met blogs

Door: Michel Hoetmer    15-01-2012    18:53 uur

Ooit belde een deelnemer me vlak voor een training en vroeg me op geheimzinnige toon: 'wij gaan toch niet oefenen met mijn dienstverlening?' Verbaasd vroeg ik haar 'hoe bedoel je?' Ze reageerde met 'nou ik heb een heel bijzonder concept en dat is geheim!' Het bleek een prima idee. Maar niet zo vreselijk bijzonder. Met 'geheimhouding' komt u natuurlijk geen stap verder. Daarom vindt u hier 7 tips waarmee u uzelf wel in de kijker speelt.

 Lees verder...     2 reacties

< vorige 34 35 36 37 93 volgende >
 
19 - 01 - 2023
 
12 - 01 - 2023
  Vijf keuzes voor de paniekzaaier
06 - 01 - 2023
  De zoveelste klimaatconferentie
22 - 12 - 2022
  De ultieme helikopterview
15 - 12 - 2022
  Onze beschaving is een puber
03 - 09 - 2022
  Werkdruk op zich bestaat niet, maar je kunt het wel creëren
31 - 08 - 2022
  De koop afronden zonder nodeloze druk uit te oefenen
24 - 08 - 2022
  Verkopen op de automatische piloot?
21 - 06 - 2022
  Timemanagement is eigenlijk grote onzin!
13 - 06 - 2022
  Vijf gouden regels voor verkopers
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10