Bij het overlijden van Stephen Covey (1932-2012) haal ik graag een blog terug die ik eerder schreef over hoe je je kunt blijven concentreren op je belangrijkste doelen. Covey was de man die praktische handvatten gaf aan ‘Focus’ of Prioriteiten-stellen, wat van groot belang is voor wie iets bereiken wil.
Twee vrienden ontmoeten elkaar. De ene vriend vraagt aan de ander 'hoe gaat het met je?' De ander z'n gezicht verstrakt. Op zachte, bijna fluisterende, toon zegt hij 'mijn vader is gisteren overleden'. De ander reageert spontaan met 'goh wat leuk!' Waarschijnlijk krijgt hij een knal voor zijn hoofd.
Zo heb ik het nog nooit meegemaakt in de échte wereld. Hoe anders steekt de virtuele wereld van Facebook in elkaar ...
Draagt u pakken of wilt u pakken gaan dragen? Nu is het een mooie tijd om een nieuw pak te kopen. Met een beetje mazzel profiteert u nog van de uitverkoop. En wie weet gaat u op vakantie naar Zuid-Europa, waar u ook volop keuze zult hebben. Waar let u op bij het kopen van een pak, zodat u zelf met volle overtuiging een passend pak uitzoekt? Ik geef u graag een praktische checklist.
Sociale media zoals Twitter en LinkedIn zijn prachtige tools om uzelf professioneel aan de buitenwereld te presenteren. Een belangrijk onderdeel van sociale media is uw zakelijke online profiel. Wat zegt u over uzelf in uw mini biografie? Wat zijn de mogelijke effecten op anderen? Bent u uzelf er voldoende van bewust waar het ene woord een positieve reactie uitlokt, andere woorden onverwachte negatieve effecten op uw uitstraling kunnen hebben? Een vooroordeel is zo in de hand gewerkt.
Hoe vaak hebt u wel niet gehoord dat tevreden klanten trouwer zijn dan ontevreden klanten en dat deze tevreden klanten ook nog eens voor meer winst zorgen? Want u doet goedkoper zaken met ze en tevreden klanten zorgen voor meer omzet. Wellicht hebt u het zo vaak gehoord dat u het als een waarheid aanneemt. Het klinkt ook volstrekt logisch. Toch is het nog maar de vraag of het klopt. In deze blog worden vier dogma's over tevreden klanten ontmaskerd.
In tijden van schaarste draait u als ondernemer alle dubbeltjes een paar keer om. Uw medewerkers staan daar niet altijd bij stil. Zij zijn zich ook niet altijd bewust van de kosten die ze veroorzaken. Zo is het rechterschroefje € 425,= duurder dan het linker… Hoe krijgt u ze dat aan het verstand?
LinkedIn is een ongelooflijk krachtige tool die ons kan helpen om snel potentiële werkgevers te vinden. Echter weinig werkzoekenden kennen alle proactieve mogelijkheden die LinkedIn biedt. Daarom zetten we in dit artikel er een paar op een rijtje. Om de beste resultaten te verkrijgen, heeft u een basis netwerk nodig. Hoe u dit snel opbouwt, kan u lezen in het boek "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken" (gratis te downloaden van www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com).
U hoort natuurlijk helemaal niets nieuws wanneer ik zeg dat websites tegenwoordig een belangrijk verkoopkanaal vormen. Ook voor professionele dienstverleners. De tijd dat websites als een soort veredelde folders fungeerden ligt lang achter ons. Dat betekent echter nog niet dat alle websites evenveel opleveren. Wat kan er bijvoorbeeld misgaan?
De mobiele telefoon is niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Iedereen kan ons overal bereiken en alle informatie van de wereld is met slechts een tik, tap, veeg of pinch onder handbereik. We lijken steeds meer eenzijdig afhankelijk te worden van onze smartphone maar dat is een gevaarlijke misvatting. De smartphone is ook afhankelijk van ons! Maar hoe voorkom je een wederzijds afhankelijke relatie? Door het uit te maken en daarna vriendjes te blijven. Lees snel verder!
De offerte is veelal een soort van afronding van het verkoopproces. Afronding? Niet helemaal. Want een slecht geschreven offerte kan de zaak flink verknallen. Offertes zijn regelmatig in een kromme stijl geschreven en de schrijvers gaan te veel uit van zichzelf. In dit artikel vindt u zeven redenen waardoor veel verkopers ondanks prima verkoopgesprekken alsnog naast de opdracht grijpen.
Er zijn weinig sectoren die ongevoelig zijn gebleken voor recessie. Voor veel ondernemers is de markt gekrompen, zijn omzetten gedaald, staan marges onder druk. Maar we hebben ook de neiging het dramatischer te maken dan het is. Verkopers hoeven immers geen Olympische records neer te zetten: de concurrentie één stap voor blijven is al genoeg. Dit is geen blog over verkopen (ik verwijs u graag), maar over het vasthouden van klanten door kwaliteit te leveren.
LinkedIn is een fantastische website m.b.t. uw Personal Branding op professioneel gebied. Er zijn drie delen van een goede Personal Branding aanpak: een passieve, actieve en proactieve strategie. In vorige artikels kon u al enkele tips lezen in verband met passieve en actieve strategieën. In dit artikel focussen we op de "ingrediënten" van de proactieve component waarbij u enkele tips krijgt om deze in de praktijk te zetten.
In dit artikel krijgt u de 9 elementaire tips om de sleur in uw leven te doorbreken en in een flow van positiviteit en activiteit te komen. U komt hierdoor op plaatsen waar u anders niet zou zijn gekomen, ontmoet mensen die u anders niet had ontmoet en doet dingen en ervaart/ beleeft gevoelsmomenten die u anders niet had beleefd.