Als je je marktwaarde op peil wilt houden zal je moeten blijven leren. Dan is het belangrijk dat je een beetje makkelijk kan leren. Wie heeft jou geleerd hoe je moet leren? Ik ben er achter gekomen dat goede manieren van leren, evidence based, tegennatuurlijk zijn. Logisch dat we ze niet toepassen. Hoe stop je nieuwe kennis in je brein, hoe leer je een nieuwe vaardigheid, met zo min mogelijk tijd en energie, en dat het ook niet zo weer weglekt?
Technologisch lijkt zo’n beetje alles mogelijk. We kunnen vanuit ons huis kunst over de hele wereld bekijken, naar de maan, met een parachute op de rand van de dampkring springen en enge ziekten genezen en voorkomen. Ik vraag me soms wel af wat het ons oplevert en wat de prijs is. Wat betekent al die technologische vooruitgang bijvoorbeeld voor jouw bedrijf, voor jouw werk als manager?
De tijden zijn definitief veranderd. Het nieuwe werken (HNW) maakt deel uit van ons professioneel bestaan. Net zoals meer eigentijdse vormen van kennisproductie –en deling via social media. Met slimmer werken wordt leren geïntegreerd in werken. Dat is eigentijds en ook de basis voor een business case. Relevant voor iedereen die (slimmer) werkt…
Kent u de Wet van Snuf? Niet? Dan leg ik u die graag even uit. Snuf is onze hond, het beest waar mijn vrouw Julia en ik gek op zijn. Of u nu wel of geen hondenkenner bent, ik wil u graag een vraag voorleggen en wel de volgende. Wie van de twee denkt u, Julia of Snuf, is echt áltijd vrolijk als ik thuiskom? Juist ja, Snuf! Goed geraden!
Het meest gedragen kledingstuk is de spijkerbroek. Bezongen in vele popsongs, zoals bijvoorbeeld in die van Dr. Hook. Bijna iedereen heeft er wel één in de kast hangen. Maar welke spijkerbroek past bij uw figuur? En bij welke situatie?
Van onze web-kinderen wordt beweerd dat ze goed kunnen multitasken, omdat ze opgroeien in een wereld waarin dat vanzelfsprekend is. Je ziet het ze ook doen: televisie kijken, facebooken, internetten en tegelijkertijd huiswerk maken. Hoe zit het met volwassenen? Kunnen wij dat ook nog leren? En onze medewerkers?
Uit ervaring weet ik dat verkopers niet tuk zijn op koude acquisitie via de telefoon. Maar omdat het een onderdeel van hun vak is, doen velen het knarsetandend. Professionele dienstverleners hebben over het algemeen een nog grotere hekel aan dat 'opdringerige gedoe'. Zij zijn het liefst met hun vak bezig. Dus zou het ideaal zijn wanneer potentiële klanten naar u toekomen. Is zoiets mogelijk?
Uw brein is in staat een grote hoeveelheid informatie te onthouden…tenminste als u de elementaire wetten van het brein volgt. Om u bij te staan in deze drukke tijden, volgen hier de drie simpele stappen waardoor u weer kunt accelereren. Al 108 deelnemers hebben toegang gekregen tot downloaden van de Leesprofessor voor smartphones en tablets: https://itunes.apple.com/us/app/de-leesprofessor/id577386246?mt=8. Doen!
Blijft bij de Rabobank de coöperatieve, klantgerichte gedachte overheersen, of wordt ze een bank zoals alle andere. Sinds vorige week weten we het antwoord.
U hebt er vast regelmatig mee te maken: klanten die om korting of een betere deal zeuren. Het zal u dan ook niet verbazen dat ik in mijn trainingspraktijk regelmatig de vraag krijg: 'Hoe ga ik om met klanten die moeilijk doen over mijn prijzen?' of 'Hoe voorkom ik dat klanten over mijn prijzen mekkeren?'
Met alle respect dat is toch niet de kern van de zaak. Veel belangrijker is om te weten waarom klanten moeilijk doen.
In de afgelopen periode hoorden we partijleiders elkaar regelmatig het verwijt maken dat ze maar een deel van het verhaal vertelden, met de suggestie het hele verhaal te vertellen. Dat klinkt logisch, want pas als je het hele verhaal kent, heb je een goed beeld. Dat is niet anders in bedrijven. Maar wanneer weet je dat je het hele verhaal hebt?
Draagt u uw zomerjas nog? Of heeft u deze al ingeruild voor de winterjas? Als u op pad gaat is de jas het eerste kledingstuk wat men van u ziet. Goed om hier meer aandacht aan te besteden. Lees snel verder voor tips voor het kiezen van een nieuwe winterjas.
Ze zeggen wel eens geld maakt niet gelukkig. Inderdaad: er is meer. Mensen hunkeren ook naar aandacht en waardering.
Volgens diverse experts en auteurs moet ik in plaats van 'ook' zeggen dat het mensen 'vooral' om aandacht en waardering is te doen. Zelf ben ik daar niet helemaal van overtuigd. Gelukkig kunt u gemakkelijk, uiteraard geheel voor eigen rekening en risico, de proef op de som nemen met een simpele praktijktest.
Alle burgemeesters naar een training ‘handhaving openbare orde’! Dat stelt van Bernt Schneiders, de voorzitter van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters in Elsevier: http://dlvr.it/2G1lHNDe reactie van Schneiders is weliswaar begrijpelijk, maar tegelijkertijd ook minder rationeel. Want los je met een training dit soort problemen op? Neen, en het kan natuurlijk ook anders!