We komen nu regelmatig teams tegen waar de spanningen zijn opgelopen. Crisis, bezuinigingen en zwaardere competitie zijn een belangrijke oorzaak van conflicten. Als samenwerking belangrijk is, hebben conflicten een grote invloed op de productie, daardoor lopen de spanningen nog verder op en zie dat dan als manager nog maar eens bij te sturen.
Op mijn blog ‘donker of lichte wolken’, over de kansen die ‘IT in de cloud’ biedt voor ondernemers (en bedreiging voor de traditionele IT’er) heb ik een serie reacties gekregen. Vaak gingen die over zaken als "IT in de cloud is toch veel onveiliger", "of mijn IT-afdeling reageert veel sneller". Veelal voorspelbare reacties die helaas gebaseerd zijn op argumenten die uiteindelijk geen steek houden
'We moeten iets doen aan teambuilding.' Meestal is er dan sprake van een probleem, of er ligt een bedrag klaar om te besteden. Teambuilding is altijd goed, kan je nooit tegen zijn, want teambuilding is een investering in het team. Mensen gaan elkaar beter leren kennen, ze gaan beter samenwerken en het team gaat beter draaien. Waag het niet tegen te spreken, dan bewijs je meteen dat je geen teamplayer bent, en dan sta je er niet best voor.
Het is dagelijkse kost voor bedrijven en professionals: potentiële klanten die informeren naar hun producten of diensten. De vraag 'wat kost dat?' is eerder regel dan uitzondering. Wanneer u uw prijs noemt zegt de prospect steevast 'van harte bedankt, ik zal erover nadenken'. Einde gesprek. Daarna hoort u nooit meer iets van deze prospect. Wat is er aan de hand?
'De helft van mijn budget voor training is zonde van het geld geweest. De pest is dat ik niet weet welke helft'. Dat is wat een manager me vertelde. Ik kan je vertellen dat het nog erger is, meer dan de helft van de trainingen levert onvoldoende op, maar wie durft dat toe te geven? De behoefte aan training is enorm. Maar als je geen resultaten kunt laten zien, dan is het een mooie post om in crisistijd in te snijden.
Communiceren, het klinkt zo simpel. Zelfs al doet u niets, dan communiceert u toch! U hebt allemaal wel eens een communicatietraining gehad. Waarom is echt goed communiceren dan toch zo moeilijk voor velen? U kunt enorm veel tijd besparen door een aantal slimme dingen te doen, die uzelf en de ander activeren het beste uit een gesprek te halen. Het wordt tijd om SLIM in te tunen op uw interne en externe klanten. Sterker nog, doet u dit niet dan haalt u deze periode echt minder resultaat. De survival of the fittest wordt namelijk niet meer bepaalddoor de slimste of sterkste persoon/ organisatie maar door diegenedie zich het beste flexibel kan aanpassen. Daarvoor is een luisterend oor naar uw klanten van eminent belang!
Ik daag u uit dit een week vol te houden. Deel dan de effecten met ons. Deel uw waardevolcomment en ontvang ebook SLIM! klaar. We zijn benieuwd!
Zo nu en dan komen ze voorbij: de al dan niet digitale vragenlijsten van bedrijven die jou als klant beschouwen. En misschien houd je ze zelf ook wel: klanttevredenheidsonderzoeken. Het lijkt zo simpel, dat je het zelf kunt. Maar veel meer dan een berg werk bij de opsteller en ergernis bij de invuller levert het dan meestal niet op. Vijf oorzaken (en hun oplossing) die de meeste onderzoeken volkomen waardeloos maken.
Veel managers moeten heel veel lezen maar komen er of niet aan toe of moeten het leeswerk onder druk wegwerken. "Win tijd door Snellezen" is een methodiek die u betere focus geeft, u sneller leer lezen, uw analyses leert verbeteren, uw begrip laat toenemen en uw weer controle geeft over uw leeswerk en tijd. Ontdek hier alvast 6 tips die u kunnen helpen.
Zonder assistentes zijn onze dokters, leiders en managers nergens. Niemand werkt waarlijk alleen. Je hoeft je maar vóór te stellen dat alle ondersteuning spontaan een weekje wegvalt en je raakt in paniek. Dat mag best wel eens wat vaker erkend worden. Toegegeven, zonder leiders en managers geen assistentes, maar er is geen enkele reden om te stellen dat een dergelijke wederzijds afhankelijke werkrelatie scheef zou moeten staan. Wat denk jij?
Sjaak hing al een tijdje aan de telefoon met de heer Veenstra, een veelbelovende prospect. Eindelijk hapte Veenstra toe 'nou vooruit, komt u maar langs. Het is toch wel vrijblijvend hè?' Sjaak kon zijn vreugde nauwelijks bedwingen en zei op blije toon 'maar natuurlijk meneer Veenstra, volkomen vrijblijvend!'
De afspraak was snel gemaakt en een week later zat Sjaak in het kantoor van Veenstra.
Projecten zijn in veel organisaties de manier om grootse plannen aan te pakken. Een belangrijk onderdeel van een project is de planning. Hoe realistisch zijn de meeste planningen? In de USSR waren ze pas goed in plannen.
Menig Nederlander kijkt op dit moment angstvallig naar de donkere wolken die zich, zelfs boven onze, ooit zo zonnige, landje lijken te vormen. Terecht want alles wat ooit zo vertrouwd en veilig voelde, lijkt te zijn verdwenen. En misschien is dat ook wel zo.
Pesten op het werk is niet anders dan pesten op school. De daders doen hetzelfde, de slachtoffers lijden niet minder. Traditioneel wordt de focus gelegd op deze twee groepen. Maar wat doen we met die grote groep buitenstaanders? Die staan er omheen en kijken er naar. Misschien moeten we hier leren van ‘KiVa’, de antipest-methode uit Finland. Want wat werkt op het schoolplein zou zomaar eens succesvol kunnen zijn op de werkplek.