Het begrip organisatorische volwassenheid is ons doorgaans wel bekend. We denken dan aan de 'optimalisatie en professionalisering van de hard skills' van een organisatie. Maar dan vergissen we ons, want het gaat juist over de soft skills. Sterker nog: niet alleen een individu kan zich als een puber gedragen. Teams, afdelingen, business units en complete organisaties kunnen laagvolwassen gedrag vertonen. En dat zet zich net zo makkelijk door naar de gehele menselijke beschaving.
In steeds meer sectoren gaan werknemers gebukt onder toenemende werkdruk zo berichten het CBS en diverse werkgeversorganisaties. Als oorzaak wordt het huidige personeelstekort genoemd. Hierdoor komen werknemers steeds vaker overspannen thuis te zitten. De oplossing lijkt eenvoudig: 1) meer personeel aannemen om de werkdruk te verminderen en 2) op zoek gaan naar een betere balans tussen werkbelasting en belastbaarheid. Maar daarmee maken werkgevers een foto van de situatie waar ze zelf niet op staan.
Van oudsher is er in verkoopland veel te doen over allerhande (slimme) afsluittechnieken. ABC is een bekende uitdrukking: ‘Always be closing’. Maar is het wel zo verstandig om klanten onder druk te zetten? En hoe pakken verkopers het aan zonder klanten de spreekwoordelijke duimschroeven aan te draaien?
Hebt u het wel eens meegemaakt? U loopt een winkel binnen en stelt een vraag over een product. Aardige kans dat de verkoper deze vraag beantwoordt met een stroom aan kenmerken en voordelen van zijn product. Veelal lepelen ze een uit het hoofd geleerd versje op. Wat is daarvan de oorzaak? En hoe kan het anders?
De economie loopt als een trein. Ruim 400.000 banen wachten op mensen die er (nog) niet zijn. Het gevolg is dat ondernemers en zzp’ers overuren maken om het hoofd te kunnen bieden aan het aanbod.
Er zijn bosjes verkopers die veel meer effect uit hun activiteiten kunnen halen. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is dat ze te weinig rekening houden met enkele gouden verkoopregels. Welke regels gouden verkoopregels zijn dit? Hoe werkt het? En wat kunnen verkopers er mee?
U wilt niet weten hoe vaak ik na afloop van een training hoorde "het was wel een leuke training hoor, maar het meeste wist ik al wel".
Deze verzuchting volgt over het algemeen na een training waarbij de deelnemers door hun baas op training zijn gestuurd. Bij vrijwilligers in open trainingen hoor ik het nooit. Hoe komt dat?
Hoe zorg je er voor dat een training werkelijk effectief is? Ik bedoel dat mensen écht iets leren op een training en wat ze er hebben geleerd ze ook in de praktijk gaan toepassen?
Het lijken eenvoudige vragen, maar in de dagelijkse praktijk valt het vaak vies tegen. Veel trainingen zijn al mislukt nog voordat ze zijn begonnen. Hoe zit dat?
Hebt u wel eens meegemaakt wat mij onlangs overkwam? Ik ging boodschappen doen. Een boodschappenlijstje maken vond ik niet nodig, want ik dacht "dat onthoud ik wel!"
Maar... dat zul je nu altijd zien, toen ik thuiskwam was ik het belangrijkste vergeten. Zo gaat het met boodschappen doen en ook in de communicatie met klanten en uw medewerkers. Hoe werkt dat?
De war for talent is in volle gang. Er is een hoge vraag aan talenten die bij je organisatie passen en ook blijven. Wij hebben het liever over de love for talent. Wat zou er gebeuren als je de organisatie inricht op aantrekken, ontwikkelen en behouden van je talenten. Gewoon om samen de mooiste organisatie neer te zetten? Dan richt je je op talenttgericht leiderschap en een filosofie die talenten aan je verbindt! Hoe doe je dit? Expert Leiderschap Ontwikkeling Wout Plevier legt het uit.
Op zondag 26 december j.l. overleed de anglicaanse emeritus aartsbischop Desmond Tutu. Afgelopen jaar las ik "Het Boek van Vreugde" dat Douglas Abrams schreef op basis van gesprekken die hij met hem en de Dalai Lama voerde. Hierin vertelt Desmond Tutu hoe we vreugdevol kunnen leven ondanks het verdriet en de tegenslagen die bij het leven horen.
Micheal, manager in de plaatselijke supermarkt, leeft een bescheiden leven, samen met zijn kikker Kermie. Altijd al had hij de droom om rijk te worden. ‘Kermie!’ roept hij op een dag, ‘Nu worden we rijk! Ik ga je leren vliegen!’ Kermie is doodsbang bij dat vooruitzicht: ‘Maar ik kan helemaal niet vliegen, Michael! Ik ben een kikker, geen parkiet!’
Met bevlogen werknemers werk je plezieriger samen en kun je als organisatie superieure prestaties neerzetten. Daarom investeren steeds meer organisaties in de bevlogenheid van hun personeel. Waar komt deze toegenomen belangstelling voor dit thema eigenlijk vandaan? Welke bronnen vergroten de kans op bevlogenheid en hoe kun je deze aanboren? Wat kun je zelf doen om weer of meer te gaan floreren?
Ken je de uitspraak: met een kopje water kan je het begin van een bosbrand blussen?
Populair is het om te weten hoe om te gaan met een crisissituatie, een conflict of burn-out. Wij zijn meer van de preventie en richten ons meer op het voorkomen van druk en spanning op individuele medewerkers of een team. Daar is veel van onze Praktijkgids voor Teamontwikkelingop ingericht.