Wanneer het ons over de schoenen dreigt te lopen, nemen we ons voor om onze werkweek strakker te plannen. Om zo niet de stress te hoeven ervaren die ons anders in zijn greep krijgt. In de loop van de tijd zijn daar allerlei tools voor ontwikkeld. Maar ze blijken keer op keer niet te werken. Hoe komt dat toch?
Herken je dit in je team: iemand is 10 minuten aan het woord en dan neemt iemand anders het over zonder iets relevants toe te voegen, of om te herhalen wat al gezegd is, om met een oude koe te komen, een stokpaardje, of met iets dat compleet irrelevant is, of alleen maar met het eigen werk te maken heeft. Dat schiet natuurlijk niet op.
Netwerken is in mijn optiek een kwestie van onbaatzuchtig geven en hopelijk zijn onze netwerkpartners vervolgens bereid om spontaan wat terug te doen. Zo zit het leven toch in elkaar? Helaas begrijpt niet iedereen dit 'geven en krijgen mechanisme'. Er zijn mensen die vooral met zichzelf bezig zijn en helemaal gericht op hun eigenbelang. Althans, zo komt het op mij over...?!
Als teamleider heb je soms gewoon het beleid van de directie uit te voeren. En dan stuit je uiteraard op weerstand in je team, hoewel dat vaak niet openlijk gebeurt. Maar als je het dan zelf bespreekbaar maakt, raak je misschien wel in de problemen. Wat doe je dan?
In mijn vorige column heb ik uitgelegd dat je je gedachten kunt leren managen en daarmee je persoonlijke succesfactor vergroot. Met name als het gaat om het oplossen van burn-out en de snelheid waarmee dit gebeurt. In deze tweede aflevering meer tips om een gezond, constructief denkpatroon te creëren en meester te worden over je gedachten.
We besteden meer dan de helft van onze ‘wakkere tijd’ aan werk en we worden er eerder moe dan sterk van. Drukte, stress, en burnout liggen op de loer. ‘Valt wel mee, ben nog best wel fit…’ hoor ik je zeggen. Ohja? Hoe weet je dat? Lees snel verder en ontdek hoe je binnen één minuut kunt bepalen hoe het zit: ben je fit of futloos?
44% van de leiders zien stress als de belangrijkste beroepsrisico. Slecht 4 op de 10 organisaties in Nederland doen actief iets aan gezondheidsmanagement. Daarmee wordt stress als een sluipmoordenaar die voor veel problemen kan zorgen. Hoe haal je die als leider weg en volg je dan de weg van de leeuw of de olifant?
Ken je deze? 'Zet een pan water op het vuur met een kikker erin en hij zwemt rond totdat-ie binnenstebuiten keert. Maar gooi een kikker in een pan met kokend water en hij springt er meteen weer uit'. Het is een mythe maar ook een metafoor! Het is het verschil tussen iemand die hopeloos vastzit in een ontsporend prutsproject en iemand anders die er van buiten tegenaan kijkt.
Stress, het wordt bijna een modewoord. Bijna, want er is wel degelijk iets aan de hand. Dit artikel gaat over hoe u snel weer vitaal kunt denken, handelen, managen en ook hoe u anderen dit kunt leren.
Het is eigenlijk heel simpel. De natuur brengt alles in balans. De enige die het verstoren zijn wij "denkende" mensen. U bent te dik? U heeft dan te veel gegeten en te weinig bewogen. U heeft te veel stress? U heeft zich te veel zich druk gemaakt en te weing de dingen gedaan die u doen ontspannen. De natuur is. Ik heb nog nooit een adelaar zien denken, laat ik eens wat harder fladderen. Ze nemen immers de thermiek. Leer de 6 tips en begin met ontspannen. U kunt het.
De beste wensen voor 2015! I Hoe gaat het met u? Heeft u nog steeds de rust en het overzicht op uw werk of loopt u achter? Dit artikel geeft u 10 tips en een leuke instructiefilm hoe u snellezen en productief werken kunt toepassen. Dit geeft u snel meer controle. Ik coach nu 15 mensen om hierop succesvol te zijn en hun goede voornemens eens echt te realiseren. Ik wens u hetzelfde toe. Veel plezier!
Als u de laatste jaren de trends op het gebied van marketing en verkopen een beetje heeft gevolgd, dan zullen de volgende termen u vast bekend in de oren klinken: content marketing, story telling en social media. Het komt er zo'n beetje op neer dat u uw doelgroep voorziet van interessante verhalen en informatie. Daarmee zou u uzelf positioneren als aantrekkelijke zakenpartner. Of misschien toch niet?
Bij organisatieverandering hebben managers de neiging om de boel volledig op zijn kop te zetten. Erg zinvol is dat niet. Hou het simpel, en concentreer je op sleutelgedrag.