De belangstelling voor 70:20:10 is groot. Tegelijkertijd blijkt dat het niet meevalt om leren in organisaties te baseren op de methodiek van 70:20:10. Dat is de reden waarom wij vijf nieuwe rollen voor hr(d)-professionals introduceren om 70:20:10 zoals bedoeld te implementeren. Zodat hr(d) de dienstverlening uitbreidt door behalve het formele leren (10) ook het (beter) leren (samen)werkenop een eigentijdse manier te ondersteunen (70 en 20).
Uit onderzoek blijkt dat driekwart van de managers niet precies weet hoe ze hun team en processen het meest effectief kunnen aansturen. Alleen mensen die hun eigen toegevoegde waarde kennen, zijn in staat om deze effectief in te zetten binnen de organisatie. Hoogste tijd dus om je eigen toegevoegde waarde eens scherp in beeld te krijgen en, nog beter, te vergroten. Want dat kan!
De teneur in de verkoop- en marketingliteratuur is zo’n beetje dat bedrijven zich steeds beter op hun klanten moeten richten. Men smijt met termen als klantgerichtheid en de klant centraal zetten. De goeroes waarschuwen 'als bedrijven dat niet doen gaan ze geheid kopje onder!' Een gevleugelde uitspraak is ‘behandel de klant zoals u zelf behandeld wilt worden’.
Veel leidinggevenden slapen te weinig en nemen daardoor onhandige besluiten met nadelig effect op de bedrijven die ze leiden. Hoe kun je als leidinggevende gezonder leven en beter presteren? Welke samenhang is er tussen effectief leiderschap en voldoende slaap? Wat zijn de geheimen van een goede nachtrust?
Verkopers begaan keer op keer dezelfde fouten. Deze week was het weer raak. Ik werd benaderd door verkopers van twee verschillende bedrijven. Ze hadden toevallig één ding met elkaar gemeen: ze verkochten diensten die voor promotionele activiteiten zijn bedoeld. Ze hadden trouwens nog meer met elkaar gemeen: de fouten die ze in deze gesprekken maakten.
De ene persoon spreekt veel begrijpelijker dan de ander. Het is ook helemaal niet zo gemakkelijk om voor iedereen begrijpelijk te spreken. In de communicatie is minder over het algemeen meer. Af ten toe even een argument herhalen kan ook helemaal geen kwaad. U vindt in dit artikel zeven praktische tips voor effectieve gesprekken.
Nederlanders gaan er prat op dat ze zo vreselijk eerlijk zijn. Ze laten graag zien wie ze zijn en hoe zij zich voelen. U hoort mensen ook regelmatig zeggen 'ze moeten mij maar nemen, zoals ik ben'. Het is vast heel erg authentiek. Maar of het een verstandige houding is in de commercie valt te betwijfelen.
Het meeste werk in organisaties wordt vandaag de dag door teams verzet. Succesvolle leiders zijn vrijwel altijd mensen die goed in teamverband kunnen werken. Maar wat zijn de basisvoorwaarden voor goedwerkende teams? Waarom zijn sommige teams succesvol en falen andere hopeloos? Hoe kun je een topteam opbouwen?
Verkopers willen graag weten hoeveel budget de klant tot zijn beschikking heeft. Het is volstrekt logisch. Het geeft richting en het antwoord maakt duidelijk of de klant een serieuze kandidaat is. Maar wat is het juiste moment om over budgetten te beginnen? Ergens aan het begin of later?
De mens is een gelukzoeker. Alleen weten we niet altijd even goed wat ons gelukkig maakt. Dan kan het helpen om terug te gaan naar de bedoeling: waar gaat het nou echt om?
Ondanks onze geweldige inzet zijn er uiteraard ook momenten dat wij om wat voor reden dan ook afwezig zijn. En dus zetten wij de 'out of office reply' aan.
Het is zaak om even goed na te denken over de boodschap. In de praktijk zie ik veel geklungel. Met het risico dat men klanten en(of) collega's in de gordijnen jaagt. Zullen wij ons even verplaatsen in de andere kant? En kijken wat er beter kan.
Slapen is een onderwerp wat u wellicht niet direct koppelt aan Persoonlijke Effectiviteit. Maar... goed slapen en uitgerust wakker worden verhogen direct uw focus, positief humeur, abiliteit om met werkdruk en stress om te gaan en laten u simpelweg beter presteren. De meest mensen slapen te weinig en dat gaat ten koste van uw performance. Tijd om dit te veranderen. Leer in dit artikel hoe slapen werkt en wat u eraan kunt doen.
Er is een groot verschil tussen hoe leidinggevenden zichzelf zien en hoe hun werknemers dat beoordelen. Veel leidinggevenden zijn met zichzelf bezig en gedragen zich als 'blije eikels'. Waar dien je als leider mee te stoppen om tot bloei te komen?