zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

LinkedIn zorgt voor een veranderende rol voor marketing en recrutering

Door: Jan Vermeiren,   29-02-2012,   17:49 uur
 

Eén van de fundamentele principes van de kracht van online en offline netwerken is dat de kracht van het netwerk zich in de tweede graad bevindt. Dit principe speelt ook een belangrijke rol in een organisatorische strategie. Hoe groter de organisatie, hoe minder het management rechtstreeks contact heeft met zijn klanten, leveranciers, partners, potentieel nieuwe medewerkers, enzovoort.

Om deze partijen te bereiken, moet het management via de medewerkers werken. Met andere woorden: de medewerkers zijn het 1e graad netwerk van het management en de externe belanghebbenden (klanten, leveranciers, partners, media, overheid, enz.) het netwerk in de 2de graad.



In het verleden stonden maar een paar mensen in contact met de externe belanghebbenden van het bedrijf. Maar nu, met zoveel mensen die een LinkedIn profiel hebben, is de situatie aan het veranderen. Al die LinkedIn profielen zijn nu ambassadeurs voor de organisatie, 24 uur per dag, 7 dagen per week, zowel naar hun eigen netwerk als naar de hele wereld.

Laten we het voorbeeld nemen van een organisatie bestaande uit 100 werknemers, onder wie vijf account managers en één recruiter.

In plaats van over vijf mensen te beschikken die contact hebben met mogelijke klanten, en één persoon die contact heeft met potentieel nieuwe medewerkers, heb je nu 95 extra (passieve) verkopers en 99 extra (passieve) recruiters.

Als gevolg zal het management team, inclusief marketing en recruiting, ALLE medewerkers moeten ONDERSTEUNEN om nieuwe klanten en werknemers aan te trekken, in plaats van een AFZONDERLIJKE marketing of recruteringsstrategie te ontwikkelen, die uitgevoerd dient te worden door een klein team.

Of, met andere woorden: de rollen van de marketing en recruiting teams zullen veranderen. In plaats van actie te ondernemen vanop hun kleine eilandjes, zullen zij de mensen die ze willen aantrekken, bereiken via de andere medewerkers. Het zal niet meer gaan over het uitzenden van een boodschap door een klein team, maar communiceren met de externe belanghebbenden via de profielen en acties van alle werknemers.

Het heeft ook een ander gevolg: omdat zij niet de managers zullen zijn van de mensen van wie zij hulp nodig hebben, zullen ze de traditionele hiërarchische benadering (die soms naar het dictatoriale neigde) moeten achterlaten. In plaats daarvan zullen zij hun medewerkers moeten UITNODIGEN om samen te werken voor het grotere doel. Zij zullen materiaal moeten ontwikkelen om hun medewerkers te ondersteunen om de ambassadeurs van de organisatie te worden. Ze zullen hen inzichten moeten verschaffen waarom dit voor de organisatie als geheel, inclusief alle medewerkers, belangrijk is.

In de tweede, totaal vernieuwde editie van het boek "Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken" wordt m.b.v. de LinkedIn Strategie Matrix © voor Organisaties beschreven hoe dit praktisch aan te pakken. U kunt het boek gratis downloaden.

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Jan Vermeiren is de oprichter van Networking Coach en auteur van de best sellers Let’s Connect! en Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken.

Samen met zijn team van Networking Coach geeft Jan presentaties en opleidingen op het vlak van (online en offline) netwerken en referrals. Klanten zijn zowel grote organisaties zoals Deloitte, IBM, ING, Mobistar, Nike en SAP als kleine bedrijven en freelancers.

Jan is tevens gastdocent bij de internationale MBA programma's van RSM Erasmus Rotterdam en Vlerick Leuven Gent Management School.

Vraag je gratis exemplaar van Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken aan via www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10