zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Drie tips om uw werk minder saai te maken

Door: John Vrakking Vrakking,   24-02-2012,   15:54 uur
 

Niet alle mensen houden van structuur. Sommigen krijgen van een agenda de kriebels en van een planningsoverleg krijgen ze pukkeltjes. Dat zijn de vlinderaars: elk bloemetje is mooi, elke taak is leuk. Zij vinden zichzelf flexibel en hebben dus een hekel aan alles dat flexibiliteit inperkt.

Niet productief


Maar omdat ze impulsief reageren op wat als afleiding (hé, leuk!) hun blikveld binnenkomt, maken ze niet echt iets af. Ze laten de werkelijk belangrijke taken schieten om even hun afleiding te hebben. Waarschijnlijk zijn dit ook de als sociaal ervaren collega's: u kunt altijd bij ze terecht als u ze nodig hebt. Toch zit zo’n medewerker zichzelf in de weg. Als het erop aankomt en er wordt op resultaat afgerekend, scoort hij laag. Nee, als sociaal en collegiaal zouden meetellen, zou 'ie niet op de nominatie staan om z'n job te verliezen. Maar het gaat om targets, om cijfers, om euro's. Het spel is leuk, maar uiteindelijk gaat het erom wie het wint.

Werkplanning is saai
Structuur kan wel helpen om niet aan elke impuls gehoor te hoeven geven. De dag hoeft niet morsdood gepland en afgekaderd te zijn, maar een handvat om er richting aan te geven helpt toch wel.
Stel dat in uw eigen situatie voor: als u zonder onderbreking een uur of anderhalf dóór zou werken, kunt u veel taken in die tijd gewoon afwerken. Op die manier kun u, elke dag opnieuw, uw resultaten een stapje dichterbij brengen.

Zoek zelf het onderscheid
Het helpt al geweldig als u onderscheid maakt in taakinhoud en taakuitvoering. U hoeft zich qua creativiteit niet te laten inperken in de uitvoering van taken, wel in inhoud.
Immers: uw taakinhoud wordt gedicteerd door een taakomschrijving, dat is uw werk. Wanneer 'je mag hier alleen je eigen werk doen' een teleurstellende verrassing voor u is, bent u ergens de verbinding met de realiteit kwijt geraakt...
Maar in hoe u uw werk wilt uitvoeren, hoeft u zich niet vastgezet te voelen. Uw werkplezier kunt u volledig halen uit de manier waarop u uw werk doet.

Creëer een nieuwe balans
Ik ben groot voorvechter van Plezier in je Werk. Wie dag in dag uit met chagrijn zijn werk zit te doen omdat 'ie moet, is verkeerd bezig. Maar zoek wel de balans: u zit er niet alleen voor uw lol.

1. Breng minimale structuur aan in de buitenkant van uw werkzaamheden en neem de vrijheid in de uitvoering daarvan.
2. Plan bijvoorbeeld het tijdstip van uitvoering en de maximale duur: maak een dagplan.
3. En benut alle creativiteit ín de taak: werk met MindMaps, gebruik een touchscreen, brainstorm met collega's.

Zo haalt u toch resultaat en hoeft u zich niet beperkt te voelen. Saai is maar een oordeel!

Lees ook:
- Uitstellen is vluchtgedrag
- Anders werken met de Pomodoro Technique
- De Mindmap, leuk hulpmiddel om te plannen

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Is het leiderschap niet wat je ervan verwachtte? Kom je niet uit de verf en blijven resultaten achter?

Dat heeft zelden te maken met je kennis en met je tools.
Het gaat om je eigen fundament en de overtuigingen die daarmee samenhangen. 

Samen onderzoeken we wat je zou kunnen versterken: ik help beginnend-leidinggevenden om tot resultaten te komen.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10