Door de recessie liep de omzet terug met 50%. Zo'n prachtig gezond bedrijf, maar actief in de bouwwereld. Er moest iets gebeuren. Personeel ontslagen, het bedrijf concentreren op één locatie en investeren in de ontwikkeling om vooraan te staan als de economie weer aantrekt. Voor medewerkers een flinke klap, vooral die verhuizing van de polder naar de Maasvlakte, het vertrek van collega's en een hele andere structuur.
Mensen willen niet veranderen, dat zeggen we tegen elkaar. Het is als kroegpraat, een stelling waar niemand iets tegenin brengt. Maar het is natuurlijk helemaal niet waar. Zonder verandering waren we nooit groot geworden, hadden we nooit iets bijgeleerd, waren we niet op vakantie gegaan en hadden we nooit andere mensen ontmoet. We leven graag voorspelbaar en volgens vaste patronen, maar tegelijkertijd zijn we ook ons hele leven in verandering en willen we niet zonder. Toegegeven, sommige mensen met wat meer enthousiasme dan anderen.
Klagen
Verhuizen naar een groter huis of trouwen met de partner van je dromen zijn natuurlijk geen probleem. Als de veranderingen helemaal buiten onze controle liggen, zoals het weer, files of treinen die niet op tijd rijden, dan klagen we, maar laten het vervolgens meer of minder gelaten over ons heen komen. Problemen komen er als veranderingen ons worden opgedragen.
Altijd met reden
Ga eens bij jezelf na de laatste keren dat je zelf 'weerstand' had tegen veranderingen in je bedrijf, en vraag je eens af waarom dat was. Je zult merken dat het meestal gaat om een verandering die je geen verbetering vond. En wat doe je als je denkt dat het bedrijf er niet beter van wordt? Dan verzet je je. Dan heb je zelfs de plicht je te verzetten!
Wie heeft overzicht
Iedereen in het bedrijf heeft zijn/haar eigen functie, met de daarbij behorende kennis, ervaring en informatie. Als het om ingrijpende beslissingen gaat is het belangrijk de consequenties ervan vanuit de verschillende perspectieven te bekijken. Niemand is in staat om het grote geheel helemaal te overzien.
Nog beter nadenken
Veel voorstellen voor verandering zijn niet goed doordacht. Niet alle informatie was in de discussie beschikbaar. Dan is het mooi dat medewerkers tegenstribbelen. Als dat tegenstribbelen dan maar leidt tot beter nadenken.
Heldere conclusie
De directeur-eigenaar van het bedrijf dat zo fors verlies leidde ging de fabriek in, sprak eindeloos met z'n managers en medewerkers, vertelde hoe de zaak ervoor stond, legde zijn plannen voor, en organiseerde zijn eigen verzet. Toen hij uiteindelijk de beslissing nam om te reorganiseren en te verhuizen was iedereen al op de hoogte, had zijn/haar inbreng gehad. Voor individuele situaties waren al oplossingen gevonden. De beslissing was goed voor het bedrijf en iedereen werkte keihard mee om de veranderingen te realiseren.
Hoera, discussie!
Misschien snak je er wel eens naar, maar je weet dat je er niets aan hebt als medewerkers klakkeloos doen wat je zegt. Wees dankbaar dat medewerkers jou en het veranderingsproces serieus nemen en er de discussie over aan willen gaan.
Mooi verhaal en waardevol. Er zijn managers die de mond vol hebben van veranderen en iedereen moet zijn neus in dezelfde richting hebben. Als dat zo zou zijn dan hoef je niet te managen en ook nog...... er is geen overzicht omdat de focus te klein is omdat ze allemaal naar hetzelfde moeten kijken. Als er meer neuzen nou eens de andere kant op wijzen dan heet dat weerstand en dat is prachtig. Het maakt de blik veel breder en het liefst de neuzen zodanig dat het blikveld 360 graden is. Dat heet overzicht. Een manager wordt een echte leider als hij of zij dát kan hanteren en gebruik durft te maken van de kracht van de scheve neuzen. Volgens Covey lijken managers macht en dwang te gebruiken terwijl echte leiders durven kijken naar talenten die juist complementair met andere talenten gebruikt kunnen worden voor lastige veranderingen in een gewenste richting. Als iemands neus volgens de manager anders staat dan mag die manager denken. ''Die gast werkt tegen me maar als ik er anders naar kan kijken dan kan hij ook vóór me werken''. Als je dat durft, dan ben je de leider.