zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Tips voor geslaagde handjeklap

Door: Frank van Marwijk,   06-08-2006,   09:56 uur
 

Als u op vakantie bent in Zuid-Europa zal het u opvallen dat u bij elke marktkraam en ook in sommige winkels dient te onderhandelen. Deze handjeklap lijkt iets buitenlands, maar steeds meer consumenten beginnen in de gaten te krijgen dat je soms ook in Nederland kunt onderhandelen over prijzen van artikelen.

Niet iedereen heeft de kunst van het afdingen evengoed in zijn vingers. Hier volgen een aantal tips die u op vakantie in het buitenland, maar ook in Nederland kunt gebruiken.



Wees vriendelijk en beleefd
Persoonlijke uitstraling is belangrijk! Wees daarom altijd vriendelijk en beleefd. Glimlach veel en maak gebruik van open gebaren. Als u een goede sfeer creëert, zal een verkoper sneller geneigd zijn iets toe te geven. Een verkoper is ook eerder bereid wat te regelen voor iemand die hij sympahtiek vindt.

Bij een bekende verkoper - in een winkel waar u vaste klant bent - kunt u gemakkelijker kortingen bedingen. Bent u er onbekend, zorg dan dat u ter plekke enige vertrouwdheid verwerft - bijvoorbeeld door te vertellen dat u in de buurt verblijft of dat u geadviseerd bent door een goede kennis. Als u gemakkelijk korting wilt verkrijgen, helpt het ook als u meerdere producten tegelijk aanschaft.

Beoordeel de lichaamstaal van de verkoper
U kunt beter niet op de eerste de beste verkoper afstappen. Bekijk liever eerst wie het vriendelijkst of ontvankelijkst oogt. Met een glimlach in uw richting zijn uw kansen al gestegen. Wacht tot u alleen met deze verkoper bent. Als u probeert af te dingen in een volle winkel zal de verkoper vrezen dat anderen ook een lager prijs willen betalen voor zijn producten.

Ken uw prijs
Alvorens met afdingen te beginnen is het handig om een aantal prijsvergelijkingsites op internet te bekijken. Neem deze gegevens mee. Daarmee kunt u aantonen wat een product waard is. Stel een concreet bedrag of percentage voor van wat er volgens u van de prijs af zou moeten. Doe een reëel bod; als u te laag biedt, zal uw prijsvoorstel niet erg serieus genomen worden.

Blijf vriendelijk als het niet lukt!
Ga er overigens niet vanuit dat u ook altijd korting krijgt, want niemand heeft daar recht op. Bewaar uw vriendelijkheid ook als het niet lukt. Tegelijkertijd is het goed om wel vol te houden. En als het bij de ene winkel niet lukt, heeft u misschien meer succes bij een poging in een andere.

Lees ook: Effectieve lichaamstaal bij onderhandelingen

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is auteur van onder meer de bestsellers Manipuleren kun je leren, en Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet). In 2017 schreef hij het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden. Recentelijk is hij in het nieuws rondom het thema relativeren. In 2019 verscheen zijn boek: Doe niet zo moeilijk, de kunst van het relativeren
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10