zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Koud bellen: jezelf te pletter lopen tegen een muur van onbegrip

Door: Michel Hoetmer,   31-01-2012,   16:42 uur
 

U vindt ze in elk bedrijf. Van die infame types die door verkopers worden verafschuwd. U weet wel over wie ik het heb: typemiepen, typegeiten, bulldogs, pitbulls en nog talloze andere denigrerende bijnamen die ik hier liever niet herhaal. De meeste mensen kennen ze vast onder andere namen: telefonistes, receptionistes en secretaresses. Veel verkopers willen niet praten met deze ‘bitches’ (sorry). Is dat nu wel zo slim?



Een bedrijf onder de in dit geval wel heel toepasselijke naam ‘Go hard’ probeert mij al een paar dagen telefonisch te bereiken. Pech voor hen: maar de telefoon wordt opgenomen door mijn telefoonbeantwoordingsservice.



Al snel blijkt dat de verkoper geen trek heeft om te vertellen waarover het gaat. Het is schijnbaar geheim. De medewerkster van de telefoonbeantwoordingsservice schrijft in haar mailtje:

‘Wilde niet gebeld worden. Verkooppraat. Gezegd dat u bij interesse toch moet kunnen bellen, maar dit hielp niet. Het ging toen over.’

Het bedrijf koestert eenrichtingsverkeer. Ik kon ze niet vinden in de telefoongids en ook op hun website moeten ze niets hebben van bellers. Ik kan geen telefoonnummer vinden. 

Ze zijn vast heel erg druk met bellen. Tijdens deze belangrijke activiteit willen ze natuurlijk niet gestoord worden. Je moet er toch niet aan denken dat een klant je werkzaamheden onderbreekt voor een order?!

Het irriteert de persoon die ze aan de lijn krijgen. Het irriteert mij nog veel meer. Ik heb deze taak toch gedelegeerd? Dat betekent dat ik alle vertrouwen heb in de betreffende medewerker. Idem dito met de secretaresse en de andere ‘poortwachters’.

Even een misverstand wegwerken
Het woord poortwachter getuigt van weinig respect. Om maar helemaal niet te spreken van al die nare bijnamen. Dat is dus precies waar het mis gaat. Dergelijke verkopers stralen deze houding uit met alle nare gevolgen van dien. De ander voelt dit haarfijn aan en gooit de deur keihard in het slot.

In plaats van te denken dat deze medewerkers er uitsluitend zitten om verkopers de voet dwars te zetten, zouden ze er ook van uit kunnen gaan dat deze medewerkers een specifieke taak hebben:

Mensen door te laten die van waarde zijn voor de beslisser (laat dit eventjes diep bezinken).

Daar zit het probleem
Hun boodschap is zo vreselijk doorzichtig. Daar valt geen spoortje van waarde in te herkennen. Zelfs niet als je met een vergrootglas gaat zitten turen.

Het komt allemaal neer op ‘wij zijn die en die en wij doen dat en dat’ of ‘wij hebben een geweldig aanbod!’ Het roept de reactie op: ‘Nou èn, wat hebben wij daar nu aan?’ Inderdaad: helemaal niets!

Inhaken op een probleem
Wat zou er gebeuren wanneer de verkoper inhaakt op een probleem? Dan gaat alles een stuk gemakkelijker. De telefoniste/receptioniste houdt zich niet bezig met bedrijfsproblemen. Die zit er om snel en correct door te verbinden.

En de secretaresse? Die wil best even met iemand spreken wanneer die een voor haar bedrijf brandend probleem aansnijdt. Sterker: ze gaat helpen.

Respect
Behandel de secretaresse alsof ze de beslisser is (regelmatig is ze dat ook). De meeste secretaresses zijn uitstekend opgeleide, vriendelijke, dames die hun bedrijf van haver tot gort kennen. Ze zijn een geweldige bron van informatie.

Maak er gebruik van. Aardige kans dat ze u goed op weg helpt. Geef hen in ieder geval het respect dat ze verdienen. Dan loopt u niet tegen een muur van onbegrip aan.

Lees ook: De 7 doodzonden van het koude acquisitiegesprek

 
 Doorsturen    5 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Call 4 Payroll  |   | 
2-02-2012
 | 
11:14 uur
Dit zijn juist hele vriendelijke leuke mensen!
<a href=  |   | 
6-02-2012
 | 
11:54 uur
Het komt inderdaad voor dat verkopers de gatekeepers niet betrekken in het proces om de beslisser te overtuigen van de noodzaak. Dat is niet handig. Aan de andere kant, zijn er ook wel gatekeepers die zich nauwelijks verdiepen in het gesprek. Wellicht is het aanbod of de zaak waarvoor gebeld wordt, wel degelijk interessant en wordt de beller te snel afgekapt. Helaas is dat het vaak geval bij antwoordservices. Afkappen dat gesprek, dan hebben we ook weer wat verdiend.
Annemiek van der Zalm  |   | 
7-02-2012
 | 
11:57 uur

Ik zeg in mijn training altijd:
''Waardeer de (S)top secretaresse!''

En jammer voor ColdCanvassers: Dat is het voordeel van een goed getrainde antwoordservice.
Annemiek van der Zalm
Michel Hoetmer  |   | 
7-02-2012
 | 
12:18 uur
Verkopers moeten met een goed verhaal op de proppen komen, anders is het inderdaad snel over en uit met ze. Daaraan besteed ik in mijn acquisitietraining erg veel aandacht (Klik hier)

Het probleem zit niet bij de antwoordservice, maar bij verkopers die botweg weigeren te vertellen wat de reden is van hun telefoontje. Dat is de meerderheid die zich bij me meldt.
Mobile Casino  |   | 
6-04-2012
 | 
20:55 uur
Ik snap de attitude van deze verkopers echt niet. Als ze al geen telefoonnummer of naam willen achter laten vind ik het in ieder geval al niet meer interessant om ze nog verder contact te hebben.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10