Ooit belde een deelnemer me vlak voor een training en vroeg me op geheimzinnige toon: 'wij gaan toch niet oefenen met mijn dienstverlening?' Verbaasd vroeg ik haar 'hoe bedoel je?' Ze reageerde met 'nou ik heb een heel bijzonder concept en dat is geheim!' Het bleek een prima idee. Maar niet zo vreselijk bijzonder. Met 'geheimhouding' komt u natuurlijk geen stap verder. Daarom vindt u hier 7 tips waarmee u uzelf wel in de kijker speelt.
Geheimzinnig doen over uw activiteiten garandeert één ding: niemand merkt u op. Deel uw kennis met anderen. Een blog is daarvoor een uitstekend middel. Zonder uzelf op de borst te slaan kunt u aan de wereld bekendmaken hoe goed u bent.
1. Kies voor een originele insteek voor uw blog
Beweert u wat duizend anderen ook beweren? Dan maakt u weinig kans om een kudde volgers te verzamelen. Mensen halen hun schouders op en zeggen 'dat wist ik al, niets bijzonders!' Einde oefening.
2. Schrijf over uw lezer
Schrijf over uw lezer en niet over uzelf. Mensen zijn niet geïnteresseerd in uw problemen. Ze lezen geen verhalen waarin u vertelt hoe goed u bent. Wat ze wel willen weten is hoe u ze kunt helpen. Neem een klant in gedachten en stel uzelf voor een gesprek met hem te voeren. Wat zou u deze klant vertellen? Creëer waardevolle 'content'.
3. Een prettige schrijfstijl
Een inhoudelijk goed artikel schrijven is slechts één facet van de schrijfkunst. Een ander aspect is of het lekker bekt.
Vermijd jargon en ingewikkelde woorden. Hebt u een artikel af? Print het en lees het hardop voor. U merkt dan meteen wanneer de tekst ergens hapert.
4. Regelmatig bloggen loont
Af en toe een blogje schrijven en dan maar hopen dat mensen u volgen, is zoiets als één keer op een zeepkist klimmen en uw blijde boodschap verkondigen. Het valt eventjes op, maar daarna raakt u in de vergetelheid. Uit diverse onderzoeken blijkt dat mensen die met grote regelmaat iets publiceren meer aanhang verwerven.
5. Focus, focus en nog meer focus
Hebt u een brede belangstelling? Dan is het heel verleidelijk om over van alles en nog wat te schrijven. Leuk, maar het werkt niet. Wanneer u wenst uit te groeien tot opinieleider, dan is het van eminent belang dat u uw inspanningen concentreert op een bepaald aspect van uw vak. Na verloop van tijd zien mensen u als expert en vragen u om raad.
6. Hoe groot is uw markt?
Uzelf in uw blogs concentreren op één ding is prima. Houd daarbij wel in de gaten dat uw potentiële markt groot genoeg is om uw brood mee te verdienen.
7. Breng uw blog onder de aandacht
Een blog zonder lezers is niets waard. Breng uw blog op zoveel mogelijk plaatsen onder de aandacht. Sociale media zijn daarvoor prima geschikt. Denk aan: Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+.
Een ander deel van de mensen vindt uw blog via zoekmachines, tenminste wanneer u de juiste trefwoorden gebruikt.
Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest.
Voor mij is dit een goed artikel. Ik heb zelfs door geklikt naar je blog. Goed om te lezen wat bounce rate is omdat ik niet snapte wat dat was. Ik ben nog niet lang aan het bloggen dus jouw artikelen hebben mijn interesse! Hartelijke groeten Karin Hensen