zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Zes verrassende presentatietips

Door: Pieter Frijters,   01-01-2012,   23:36 uur
 

Er zijn tienduizenden ondernemers en managers die het liefst iedere speech uit de weg gaan. Heel begrijpelijk, omdat iedereen kijkt en luistert en niemand wil afgaan. Je kunt je publiek moeilijk vragen om het nog een keer over te doen. Maar hoe krijg je de smaak te pakken en geeft presenteren je uiteindelijk een kick?

Speech time


Rond de jaarwisseling is het weer speech time. Want er zijn plenty aanleidingen om een speech te geven. Gezellig tijdens een Oudejaarsdiner, of een Nieuwjaarstoespraak. Of een presentatie van de plannen voor 2012. Wellicht dat het presenteren van de jaarcijfers in het verschiet ligt of een jubilaris die je mag toespreken. Het bestaat niet dat het goed voelt om je steeds te onttrekken aan een presentatie. Zeker niet omdat presenteren zo snel en gemakkelijk is te leren.

Terug van vakantie
Je komt thuis van vakantie en enkele dagen later krijg je vrienden te eten. Je weet dat ze naar je vakantie gaan vragen. Bereid je dit voor? Maak je er vooraf een powerpoint presentatie van? Nee, natuurlijk niet. Voor de vuist weg vertel je zo beschrijvend mogelijk hoe leuk het was. Tijdens een presentatie hoor je precies hetzelfde te doen.

Tip 1: Minimale voorbereiding
Veel voorbereiding. Je speech uitschrijven en vooraf oefenen is funest. Des te meer je bezig bent om nu al controle te hebben op een presentatie die je over 2 weken geeft, des te minder wordt meestal het resultaat. Immers, wat je al weet hoef je niet voor te bereiden. Gebruik je powerpoint, gebruik dan zo weinig mogelijk slides, met zo weinig mogelijk of geen, tekst.

Tip 2: Denk niet na
Je voorbereiding is begrijpen waar het over gaat. Niets meer dan dat. Wanneer je het begrijpt dan kun je dat voor je zien en doorgeven aan je publiek. Precies op dezelfde manier als je vakantieverhaal aan vrienden. Sta je voor de groep en ga je denken: hoe ga ik dit zeggen, dan blokkeer je! Tijdens een presentatie kan niemand zich permitteren om te denken. Gewoon beschrijven wat je voor je ziet en waarnemen dat je publiek je begrijpt.

Tip 3: Verplaats je in de luisteraar
Verplaats je in de luisteraar en begrijp wat je luisteraar graag wil horen en interesseert. Wanneer je dat kunt en voor je ziet wat je publiek graag wil weten, pas dan heb je de ideale voorbereiding. Beschrijf het en neem waar dat je luisteraars geboeid naar je luisteren.

Tip 4: Kijk niet kritisch naar jezelf
Kijk nooit met de ogen van je publiek kritisch naar jezelf. Het gevolg is dat je blokkeert. Je bent dan aan het multitasken en dat kun je niet. Houd je voor 100% bezig met het overbrengen van je verhaal en blijf waarnemen dat mensen je begrijpen. Iedere zijgedachte zorgt ervoor dat je uit je verhaal raakt en geeft spanning die voor je toehoorders zichtbaar of hoorbaar is. Vraag jezelf tijdens je presentatie nooit af of het wel interessant genoeg is voor je publiek. Je stem gaat dan meteen mat en monotoon klinken.

Tip 5: Kijk je publiek NIET in de ogen
Kijk nooit over de hoofden van mensen heen, want je raakt het contact kwijt en je boodschap mist alle impact. Kijk ook niet tussen de ogen van mensen, want dan lijkt het of je ze hypnotiseert en voor jezelf loop je het risico dat je ineens geen tekst meer hebt. Kijk beslist niet langer dan 2 seconden IN de ogen van mensen, want niets is funester. Voor je toehoorder voelt het bedreigend en voor jezelf wordt het uitermate moeilijk om nog beschrijvend iets te vertellen. Kijk op dezelfde manier naar mensen, als dat je naar een portret of naar kleuters kijkt. De ogen zie je toch wel maar zijn minder aanwezig. Gewoon voor iedereen beter.

Tip 6: Zorg voor afwisseling
Zolang je geen minister president bent of CEO van een multinational, dan is wat je zegt minder belangrijk dan hoe je het zegt. Het perfecte woord, de perfecte zin is totaal niet van belang. Wel de manier waarop je het zegt. Je hebt daar een stem voor en het is de bedoeling dat je die maximaal inzet. Hoe meer afwisseling, des te beter zijn je toehoorders bereid om naar je te luisteren.

Spreken in het openbaar geeft een ultieme kick
Presenteren is iets heel anders dan acteren. Voorgaande tips zullen je helpen. Het is de bedoeling dat jij je absolute zelf bent en authentiek blijft. Helemaal uit je comfortzone durft te komen en honderd procent geconcentreerd bent op je doel: ‘je publiek boeien met wat je vertelt’. Gelijktijdig neem je waar dat je boodschap begrepen wordt en dat je publiek ademloos naar je luistert. Het is de ultieme kick die je ervaart wanneer je goed presenteert. Voorgaande tips zullen je ongetwijfeld helpen om dat sneller te bereiken.

Wordt vervolgd..

 
 Doorsturen    2 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Pieter Frijters geeft motivatietrainingen en staat bekend vanwege zijn unieke ''sneltraining'' Spreken in het Openbaar.Daarnaast heeft hij een burnout- depressie- en fobiepraktijk in Waddinxveen (Frijters Mind Tuning). Hij is Nederlands bekendste deskundige op dit gebied. Pieter Frijters is tevens auteur van de boeken: Van fobie naar Vrijheid en Meester over je gedachten. Onlangs verscheen 5 jaar ouder, 10 jaar jonger met bijbehorende website 5-10.nl
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Peter Dijkstra  |   | 
2-01-2012
 | 
20:49 uur
Ik heb het genoegen gehad met Pieter Frijters te mogen werken. Hij heeft mij veel bijgebracht over mijn eigen beperkingen en hoe ik mij daar overheen kon zetten. Dit is voor mij nog steeds een basis om nu vele presentaties te geven. Ik ben hem hier zeer dankbaar voor.
Pieter Frijters  |   | 
2-01-2012
 | 
21:39 uur
Dag Peter, het doet me deugd dat jij je zoveel goeds hebt eigen gemaakt. Dank, dat je mij en anderen dat laat weten.

Goede groet, Pieter Frijters

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10