zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Zeven praktische tips voor netwerken

Door: Michel Hoetmer,   15-12-2011,   15:11 uur
 

Het is weer de tijd voor borrels en recepties. Deze evenementen bieden vaak prima kansen om te netwerken. Actief netwerken is een uitstekende manier om nieuwe klanten te werven. Tenminste wanneer u een aantal belangrijke netwerktips opvolgt. In dit artikel vindt u zeven praktische tips waardoor u succesvol netwerkt.

1. Netwerken is iets anders dan verkopen


Begin niet gelijk met uzelf, uw product of dienst te verkopen. Netwerken is een kwestie van de langere adem.

Geduldig een dialoog aangaan. Eerst bewustzijn kweken en vervolgens stap voor stap verder te komen. Zorg er voor dat de ander weet wat u doet. Als u over uw activiteiten vertelt formuleer het als volgt:

'Ik help mijn klanten met [vertel met welke problemen u ze helpt]'.

Tip. Toon eerst belangstelling voor uw gesprekspartner. Stel vragen en probeer er achter te komen of én hoe u de ander kan helpen. Vertel pas daarna waarmee u uw klanten helpt. Aardige kans dat u de gegeven voorzetjes kunt inkoppen.

Pas op. De kracht ligt in de beperking. Noem maximaal drie punten waarin u sterk bent.

2. Netwerken op basis van wederkerigheid
Netwerken is een activiteit op basis van wederkerigheid. Het betekent dat u vaak eerst iets van waarde, bijvoorbeeld een nuttig advies of een referentie geeft.

Geef zonder er onmiddellijk iets voor terug te verwachten. Wacht rustig af tot de ander u iets teruggeeft.

Pas op. Blijf niet uitsluitend geven. Sommige mensen zijn échte vampiers en geven nooit wat terug.

3. Netwerken op basis van vertrouwen
U kent vast wel het gezegde: 'zeg wat u doet en doe wat u zegt.' Kom beloftes stipt na.

Ze zeggen wel eens 'veel beloven en weinig geven doet menig gek in vreugde leven'. Het is misschien waar voor gekken. De meeste mensen zijn niet gek. Niet nagekomen beloftes - het hoeft nauwelijks betoog - zijn slecht voor uw reputatie.

4. Netwerken is persoonlijk
Maak u er niet vanaf met een e-mail. Bellen is persoonlijker. Een leuk gesprek blijft beter hangen. Daar draait het om bij netwerken: op basis van persoonlijke activiteiten uw netwerk uitbouwen.

Tip. Wacht niet te lang. Anders is men u weer vergeten en is het gesprek weer ijskoud.

5. Durf een klein beetje te slijmen
Prijs de ander op gepaste momenten. Bijvoorbeeld: 'zo dat hebt u mooi voorelkaar!' of 'Knap zeg!' of 'Heel slim bedacht!'

Het is een bekend feit: 'u vangt meer vliegen met stroop dan met azijn'. Mensen keren zich af van zure types, of mensen die op alles en iedereen kritiek hebben. Volgens professor Roos Vonk is slijmen bijzonder effectief. 

6. Netwerken is hard werken
Netwerken is een werkwoord. Het betekent dat u er actief mee aan de slag moet. Niet alleen tijdens een bijeenkomst, maar vooral er na:
  • Neem interessante prospects op een in een bestand.
  • Nodig ze uit op LinkedIn.
  • Zoek persoonlijk contact.
  • Stuur waardevolle informatie.
  • Nodig ze uit voor een seminar of webinar.

7. Op de juiste plaats netwerken
Zoek naar de juiste bijeenkomsten om te netwerken. Op de verkeerde plaatsen ontmoet u… precies de verkeerde mensen.

Zie ook het artikel: 'Waarom netwerken vaak een verspilling van tijd is.'

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10