Steeds meer klanten oriënteren zich eerst online alvorens ze contact opnemen met potentiële leveranciers. Dit heeft grote consequenties voor uw kansen om nieuwe klanten te werven.
Wanneer u bijvoorbeeld niet goed vindbaar bent, of het bevalt de bezoeker niet wat hij ziet, bent u de pineut. Gelukkig kunt u heel veel ondernemen om mensen via internet te verleiden zaken met u te doen.
Een website is tegenwoordig veel meer dan eventjes de inhoud van een foldertje online zetten. Daar redt u het al lang niet meer mee. Uw website moet relevante informatie aan de bezoeker bieden. Dus is het van essentieel belang dat u direct inhaakt op de zoekvraag van uw bezoekers.
Wat ziet de bezoeker?
Stel dat iemand op zoek is naar een communicatietraining. Dan is hij niet geïnteresseerd in een uitgebreid verhaal over uw prachtige trainingsbureau. Hij wil direct relevante informatie lezen over de training die hij zoekt.
Mensen zijn ontzettend ongeduldig. Wanneer ze de juiste informatie niet binnen 10 seconden kunnen vinden, surfen ze zonder blikken of blozen naar de site van de concurrent.
Landingspagina's Het is verstandig om de bezoeker van uw website niet naar uw homepage te sturen, maar naar een zogenaamde landingspagina. Op de homepage staat meestal veel, en in verband met de zoekvraag, weinig relevante informatie.
Een landingspagina is volledig ingericht om antwoord te geven op de vraag van de bezoeker. Uit onderzoek blijkt ook dat wanneer mensen vaker moeten klikken, ze afhaken. Ruwweg kunt u stellen dat u bij elke klik de helft van de bezoekers verliest.
Een spoor neerleggen Het is vaak onvermijdelijk dat bezoekers enkele stappen moeten maken. De kunst is om de bezoeker telkens te verleiden deze stap ook daadwerkelijk te maken.
Daarbij is het tevens van belang dat de bezoeker enig idee heeft wat er gaat gebeuren. En dat u vervolgens deze verwachtingen waarmaakt.
U kunt het vergelijken met een speurhond. Die pikt een geurspoor op en blijft net zo lang zoeken totdat hij gevonden heeft wat hij zocht. Maar wanneer een obstakel het spoor onderbreekt, dan raakt de hond het spoor bijster.
Tip. Vraag iemand die uw website niet kent te zoeken naar een belangrijk product of dienst. Vraag hem achter het beeldscherm plaats te nemen en stel voor dat hij dit product of dienst zoekt. Kan hij het snel vinden? Is het spoor logisch en aantrekkelijk om te volgen?
Tip. Denk vanuit de bezoeker. Geef zo snel mogelijk antwoord op zijn brandende vraag: 'wat heb ik er aan?' of 'hoe word ik er beter van?' Al het andere is niet relevant.
Tip. Plaats belangrijke zoekwoorden in de hyperlinks, de paginatitel, (sub)kopjes en vooraan in uw teksten. Daarmee nemen uw kansen op een hogere positie in zoekmachines flink toe.
Snel meer resultaat met internet?
Wilt u leren hoe u leads verzamelt, ontwikkelt en vervolgens verzilvert via internet? Dan is de training Klanten werven via internet een aanrader.Voor en door praktijkmensen.
Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest.
Het is ook belangrijk de orienterende bezoeker niet te vergeten. Veel ondernemingen richten hun website zo in dat alleen de betalende/kopende klant kan converteren. Terwijl de meeste bezoekers niet direct iets van u willen kopen, maar alleen iets van u willen weten. Probeer eens wat vaker mogelijkheden aan te bieden voor de orienterende bezoeker, zoals de mogelijkheid tot het downloaden van brochures, chat of inschrijven nieuwsbrief.
Leuk om dit ''oude'' artikel te lezen. In slechts vier jaar tijd zijn de ontwikkelingen bijzonder rap gegaan. Waar de website voorheen weggezet werd als een visitekaartje van een bedrijf kan er nu een volledige voorziening van een huishouden vanuit het internet gerealiseerd worden.