In het begin is Twitter nog overzichtelijk. U weet precies wie u volgt en wie u terugvolgt. Maar met een toenemend aantal contacten is het steeds lastiger om het allemaal bij te houden. Uiteraard wilt u toch graag weten wie stopt met u te volgen. Daarvoor zijn handige hulpmiddelen, zoals bijvoorbeeld Qwitter. Qwitter vertelt u om de zoveel tijd precies wie gestopt is met u te volgen.
Die wetenschap is soms een beetje pijnlijk. Gisteren kwam ik tot de ontdekking dat de commerciële man van bedrijf X, waar ik goede klant ben, me niet meer volgt.
Zoiets voelt toch een beetje ongelukkig aan. Ik breng er maandelijks mijn centjes naar toe en de verhouding met de medewerkers is uitermate hartelijk. En dan dit.
Onachtzaamheid?
Ik heb geen idee of deze commerciële tijger, waar ik zelden of nooit contact mee heb, zich realiseert welk risico hij neemt. Zijn actie komt wat ongelukkig over.
Misschien kan hij het zelf ook allemaal niet zo goed bijbenen? Of heeft hij een speciale reden? Of was het misschien omdat ik hem niet terugvolgde en ben ik automatisch gewipt? Ik zal het niet weten. Het is mijn eer te na om er vragen over te stellen.
Voorzichtig zijn Toch is het iets om eens bij stil te staan. Voordat u het weet stampt u als een olifant door de porceleinkast. Wanneer u de verbinding met een klant verbreekt kunt u hem daarmee een katterig gevoel bezorgen.
Sterker het kan voor sommige mensen aanleiding zijn om de band helemaal te verbreken. Dus weg verbintenis, weg klant. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
Ook op andere netwerken Hetzelfde geldt natuurlijk voor de andere netwerken. Op LinkedIn kunt u verbindingen, die daar overigens met wederzijdse toestemming tot stand komen, ook verbreken. De verstoteling ontvangt daarvan evenmin bericht. Maar dat betekent natuurlijk niet dat mensen zoiets nooit of te nimmer opmerken.
Het kan op LinkedIn zelfs harder aankomen omdat mensen verbindingen op LinkedIn met wederzijdse toestemming aangaan. Toch goed om eens bij stil te staan wanneer u op het punt staat uw bestand te schonen. Controleer in ieder geval of volgers die in ongenade vallen klant bij u zijn.
Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest.
Je kan ook iemand ontvolgen omdat die persoon alle mogelijke media blijkt te gebruiken om z'n schrijfsels kwijt te kunnen.
Vooral linked-in wordt meestal gebruikt om kennissen te volgen en/of relevante connecties aan te maken. Niet om alsmaar te moeten lezen hoe een iemand het als zijn voornaamste taak ziet z'n eigen kennis en kunde openbaar te maken, en bij reactie van iemand anders een kattig antwoord geeft.
Een terecht stuk wat je daar schrijft Michiel. Toch speelt er nog iets anders en daarnaar handelen we niet. En wanneer jouw stuk een accurate weergave van de werkelijkheid is (wat vaak het geval is :) ), handel jij evenmin. Dat is het simpele maar op vaak diepe blokkades gefundeerde principe ernaar te vragen wat de reden van het verbreken van de verbinding is. ‘Heb ik dat goed gezien of was dat een vergissing?’ Was er wel sprake van een verbinding in de beleving van de ander? Vragen levert soms wonderbaarlijke situaties op, maar in ieder geval antwoorden. En nee is ook een prachtig antwoord.
Op vragen stellen en feiten achterhalen, daarop moeten we ons handelen, maar in de eerste plaats onze gedachten funderen. In plaats van op aannames 'of de ander zich wel realiseert wat de gevolgen van zijn actie is'. Jij schrikt, bij jou doet het pijn, maar je legt het bij de ander neer want 'het is jouw eer te na'. Waarom? Omdat jij de klant bent? Dat is, met werkelijk alle respect, gewoon je kont tegen de krib ingooien. Dat is een valse ego kwestie. Ook de klassieke misser in de verkoop. Veel te veel gedachten, veel te weinig effectieve handelingen om duidelijkheid en dus resultaten te scheppen. Om de verbinding die om redenen ontstaan is, daaraan moet vanuit beide personen of mensen uit organisaties hard aan gewerkt worden.
Tenslotte geldt deze mededeling ook voor de ander: wees eerlijk en geef geen steken onder water. Zo mag je, zoals Michiel terecht zegt ook niets verwachten van de mensen die bij je kopen. Ook bij jou ligt een verantwoordelijkheid, anders zou het geen verbinding zijn, maar jij handelt er wel uit.
Deze omgekeerde wereld - overtuigd zijn van gedachten, van daaruit handelen en oordelen, maar zonder de feiten te weten – dat is waar we ons bewust van moeten worden. Weg uit de rollen ‘klant’ en ‘leverancier’ maar naar ‘ik’ en ‘jij’. Dat begint bij iedereen bij zichzelf.
Creëer verandering, anders overkomt het je. Ook nu klopt het weer.