In Zaandam zijn ze al een tijdje de kluts kwijt. Het verhaal is bekend. De groeikoorts steeg de directie van moederconcern Ahold naar het hoofd. Maar ook bij de grootste kruidenier van Nederland lieten ze zich niet onbetuigd. Albert Heijn zou een échte service supermarkt worden met alle toeters en bellen die er bij horen, zoals een klantenkaart. Daarna werd het een prijsvechter. Of vallen ze toch weer terug in oude gewoonten?
Als klant weet je dat het concept van de service supermarkt extra geld kost. Maar je voelt je ook heel erg vereerd wanneer je als beloning een gouden bonuskaart thuis gestuurd krijgt. Veel meer dan per keer een gratis plastic boodschappentas leverde dit uiteindelijk niet op. En zelfs dat is teruggedraaid. De extra privileges bleven uit.
Net toen ik er helemaal niet meer op had gerekend leek het er toch nog op dat ik de waardering voor zoveel jaar onnozelheid zou ontvangen. Ik werd speciaal uitgenodigd om eens met de plaatselijke filiaalchef, samen met enkele andere gouden sufferds, van gedachten te mogen wisselen over de winkel. Precies op het afgesproken tijdstip was ik aanwezig. De filiaalchef stond mij al op te wachten. Triomfantelijk liep ik op hem toe. Het geeft je een warm gevoel de mensen achter al dit moois eindelijk eens te kunnen spreken. Het werd een koude douche. De man keek mij aan en zei: “sorry maar de mensen van het hoofdkantoor konden niet komen, het gaat niet door!” En daar stond ik, voor paal.
Niet lang daarna startte AH de prijzenoorlog. Daarmee maakte AH klip en klaar duidelijk wat voor onnozele hals ik al die jaren was geweest. En toen Dirk van den Broek op 100 meter afstand van ons huis haar grootste filiaal van Nederland opende was ik door de bocht. De mensen waren er net zo aardig en het prijspeil aanzienlijk vriendelijker dan bij AH. Bovendien doet Dirk geen loze beloften.
Maar ja het bloed kruipt waar het niet gaan kan. “Ons” AH filiaal is gesloten en op een andere plaats in het winkelcentrum extra large teruggekeerd. Nieuwsgierig als ik ben ging ik toch maar weer eens kijken. En het zag er prachtig uit. Zo af en toe sloop ik naar binnen, want ze hebben een breed assortiment. En dan merk je dat het precies hetzelfde is als een nicotineverslaving. Eerst neem je één cigaretje, want dat kan geen kwaad, dan nog eentje en voor je het weet rook je er weer net zo veel als vroeger. Zo verging het mij met de nieuwe AH XL. Totdat het WK voetbal begon.
AH pakte groots uit met haar Wuppies. Eventjes waande ik me weer in de goede oude tijd waarin de bomen tot in de hemel groeiden. O.k. het spoort niet met het nieuwe imago van prijsvechter, maar het is wel leuk. En trouwens dat nieuwe imago nam ik inmiddels toch al met een korreltje zout. Door de hele supermarkt zag ik bordjes met doorgestreepte prijzen hangen. Mijn automatische piloot dacht onmiddellijk: "ha fijn korting!" Totdat ik eens keek hoeveel die korting nou precies was. En dat viel bar tegen. Niet alleen bij dit ene prijskaartje, maar ook de andere prijskaartjes vermeldden marginale kortingen.
Sorry voor deze zijsprong, terug naar het hoofdonderwerp. Het filiaal was fraai oranje versierd. Op dag één ontving ik keurig mijn wuppen-quotum, precies een Wup voor € 15 aan boodschappen. De volgende dag kocht ik voor € 45 en nu was ik de gelukkige bezitter van in het totaal vier Wuppies. De familie is daarna nog maar met twee wuppen uitgebreid. Een dag later moest ik er al enigszins beschaamd om zeuren. Met een zuur gezicht, AH let kennelijk nog steeds op de kleintjes, kreeg ik twee Wuppies. Maar dat ging allerminst van harte. Daarna waren de Wuppies op. Terwijl die meneer van AH tijdens de rust van elke voetbalwedstrijd nog steeds tegen me schreeuwde: “kom naar ons voor je Wuppie!” Vol verwachting ging ik een week lang elke dag naar ons AH XL filiaal. Maar de Wuppies waren en bleven op. Vandaag zijn alle versieringen weggehaald. Het feest is bij AH al weer voorbij terwijl het WK nog niet eens halverwege is.
Bij sommige mensen duurt het heel erg lang, maar zelfs de grootste dommeriken komen vroeg of laat, als je ze maar vaak genoeg in de maling neemt, tot hun positieven. Die Wuppies interesseerden me natuurlijk helemaal niet. Ze liggen ergens in een hoek. Daar gaat het uiteraard niet om. Je hebt er gewoon recht op. Ja, toch? Tenslotte moet ik wel voor € 15 boodschappen kopen. En als je dan je beloning niet ontvangt wordt je pissig. En zo moeilijk was het toch niet om de voorraad wuppies van te voren in te schatten? Gewoon je omzet van twee weken delen door 15, dan het resultaat met 10% verhogen en je weet hoeveel je er nodig hebt. Mijn liefde voor AH is flink bekoeld. Als ex AH-junkie durf ik nog niet te beweren dat ik definitief clean ben, maar de cold turkey was er niet minder om. Voortaan ga ik weer naar een supermarkt zonder al die rare fratsen.
Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest.
Wees blij dat je die wuppies niet krijgt! Straks breken ze je auto nog open!!!
Jeff Dadema
|
|
21
-
06
-
2006
|
15
:
25
uur
Wel jammer want het leek even de meest succesvolle WK actie te zijn!
M.R. Uffelen
|
|
21
-
06
-
2006
|
16
:
10
uur
Inderdaad. Het is altijd geniaal om actuele zaken te combineren met jeugdsentiment of herkenning of hoe je het ook wilt noemen.
Denk daarnaast wel dat dit misschien toch de meest succesvolle campagne was...
Michel Hoetmer
|
|
21
-
06
-
2006
|
16
:
36
uur
Inderdaad een heel succesvolle actie die... ten onder dreigt te gaan aan zijn eigen succes. Overigens heeft het ook veel geld gekost. Want de actie is stevig ondersteund via TV-reclames. Nu de reclames van de buis zijn besteden de media er aandacht aan. Maar dat is niet het soort "reclame" waar AH op zit te wachten. En klagende klanten zijn ook geen lolletje voor de medewerkers van AH. Uit een recent onderzoek in de supermarktbranche blijkt dat mensen nauwelijks switchen van winkel door acties. En als ze dan wel langskomen besteden ze ongeveer Euro 15. Daar word men dus ook niet rijk van. Dan toch maar naar C1000 zonder fratsen? Dit bedrijf is een toonbeeld van consequente marketing.
W.Laroussi
|
|
21
-
06
-
2006
|
19
:
12
uur
Dat ben ik volledig met Dhr hoetmer eens "succesvolle actie" is het zeker want de media heeft het volledig over genomen, beter kun je niet wensen zou ik denken! Misschien is het Nee-verkoop van de oranje rakkers wel te verwaarlozen ten opzichte van de extra reclame waar de jongste onder ons, ouders stimuleren om een wuppie te krijgen en omgekeerd ook?
Sjon
|
|
22
-
06
-
2006
|
10
:
09
uur
Je auto openbreken voor een Wuppie... Da's dus weer zo'n stunt van het AH reclamebureau: Al ergens op het internet een concreet verhaal gezien, kopie PV, bevestiging op site politie: NEEEEEE dus.
Reclame bureau van Appie dacht leuk te zijn door flauwekul rond te bazuinen voor nog meer Hype. Laat ze zelf Wuppen slikken tot ze er in stikken!
sylvana
|
|
22
-
06
-
2006
|
10
:
13
uur
Hoe je het ook went of keert, AH heeft er behoorlijk aan verdiend, dus zo slecht is de actie niet geweest
Harmke
|
|
22
-
06
-
2006
|
20
:
39
uur
Ik vind die man van de AH die altijd op televisie komt zo leuk/grappig hij maakt echt super reclames !!!!!!!!!
En wat maakt dat uit zo'n leuke reclame is toch Super!
Al jaren het gevoel gehad bestolen te zijn bij AH.
Blijkt dat ze het Wuppie ook nog hebben gejat.
Gelukkig wil Vader Abraham geld zien.
roadie
|
|
23
-
06
-
2006
|
10
:
17
uur
AH AH AH je wordt tegenwoordig niet meer als klant gezien bij deze mega concerns maar als een nummertje op een van de vele statistieken die deze concerns hanteren om de merketingstrategie uit te stippelen.
Dat een mega concern als Albert Heijn nog niet eens aan zijn verplichtingen (afspraken/beloftes) kan voldoen tov. zijn klanten zegt genoeg over dit concern hoe ze over hun klanten denken.
Ze doen er alles aan om nieuwe klanten binnen te halen met allerlei onnozele acties, laten ze dit geld wat er nodig is om deze onnoleze acties te ondersteunen, gebruiken en in de prijzen verekenen om hun klant waar ze zo mee (begaan) zijn er een echt prijsvoordeel te laten behalen.
Maar ja, de tijd dat je je als klant nog echt verbonden voelde met een winkel is helaas al lang voorbij.
Het is spijtig dat de grote concerns de klanten steeds meer gaan zien als nummers op een marketingstatistiek.
De toekomst ziet er ook al niet beter uit voor de klanten, de toekomst van de supermarkten in Nederland zien we nu al in Amerika, supermarkten als Megawinkels die alleen nog maar meer nummers op de statistieken willen hebben.
De woorden zoals, klantenvoordeel, klantenbinding, persoonlijke aandacht zijn helaas al lang verdwenen uit de marketingboeken die de supermarktketens gebruiken.
Roadie
roadie
|
|
23
-
06
-
2006
|
10
:
18
uur
AH AH AH je wordt tegenwoordig niet meer als klant gezien bij deze mega concerns maar als een nummertje op een van de vele statistieken die deze concerns hanteren om de merketingstrategie uit te stippelen.
Dat een mega concern als Albert Heijn nog niet eens aan zijn verplichtingen (afspraken/beloftes) kan voldoen tov. zijn klanten zegt genoeg over dit concern hoe ze over hun klanten denken.
Ze doen er alles aan om nieuwe klanten binnen te halen met allerlei onnozele acties, laten ze dit geld wat er nodig is om deze onnoleze acties te ondersteunen, gebruiken en in de prijzen verekenen om hun klant waar ze zo mee (begaan) zijn er een echt prijsvoordeel te laten behalen.
Maar ja, de tijd dat je je als klant nog echt verbonden voelde met een winkel is helaas al lang voorbij.
Het is spijtig dat de grote concerns de klanten steeds meer gaan zien als nummers op een marketingstatistiek.
De toekomst ziet er ook al niet beter uit voor de klanten, de toekomst van de supermarkten in Nederland zien we nu al in Amerika, supermarkten als Megawinkels die alleen nog maar meer nummers op de statistieken willen hebben.
De woorden zoals, klantenvoordeel, klantenbinding, persoonlijke aandacht zijn helaas al lang verdwenen uit de marketingboeken die de supermarktketens gebruiken.
Roadie
M. Krouwel
|
|
23
-
06
-
2006
|
19
:
32
uur
Het is echt niet te geloven,die stunt die AH nu weer met de mega Wuppen uithaald!Wij als terug gekeerde klanten kopen ons wezenloos om een Mega wup te krijgen,en maar kaarten plakken.Zeker drie weken geleden zei een cassiere van AH dat er GEEN Mega wuppen meer zouden komen.Wij hoogst verbaasd!Toch maar weer elke week proberen,je weet maar nooit.Ze zijn dus WEL weer gekomen,maar wij kwamen een dag later en grepen er WEER naast!! Wat een Mega stunt van AH!!! En dan hoor je overal dat er zelfs in auto's ingebroken wordt,omdat er een grote Wup in zit!TRIEST!! Dan vragen mensen op het internet enorme bedragen voor hun bemachtigde Mega Wup.Heel Nederland wordt zo onderhand helemaal gek van deze gemene actie van AH.Ze hadden ze ook een euro duurder kunnen maken,en in Nederland kunnen fabriceren. AH komt met de meest belachelijke smoezen,maar zijn zelf deze actie begonnen.En dat de Mega wup een giga succes zou worden,dat wisten de hoge heren heus wel.Maar dit alles is gratis reclame voor AH!!Wij hebben absoluut geen goed woord meer over voor AH,en hernieuwde klanten??NEE bedankt!! Supermarkten genoeg waar je nog wel als klant wordt behandeld,en niet als een idiote Mega Wuppie!!Want ZO behandeld AH al zijn klanten!!In onze ogen is de grootste belachelijke Mega WUP Albert HEIJN zelf!!!!
Fam. Beck
|
|
23
-
06
-
2006
|
19
:
42
uur
Hoe meer wij horen en lezen over hoe AH krampachtig aan nieuwe klanten probeerd te komen,hoe meer wij AH verachten!!!Die hele mega stunt met de wuppen is heel uitgekookt gespeeld door AH!!Zo blijven ze gratis en voor niets in het nieuws.Voor de wuppen waren wij sinds jaren weer klant bij AH.Maar wij denken wel dat u begrijpt dat het nu voor ons helemaal over is met AH!!GEEN mega Wup??Nou dan ook geen klant!!Zo simpel is dat voor ons.
heer m wijk
|
|
26
-
06
-
2006
|
10
:
35
uur
Het blijkt wel dat ze bij AH niet leren van eerder gemaakte fouten, zo herinner ik me dat ze ook eens een actie met poppenkastpoppen gedaan hebben... halverwege de actie ook niet meer te leveren
Meta Malm
|
|
26
-
06
-
2006
|
11
:
55
uur
Kort maar krachtig omschreven - een hulp voor mij om de poging tot afkicken van AH te wagen; dan maar zonder fratsen
Prijsvechter - ja, mits je het AH huismerk in de winkelwagen mikt
Brede keuze - nee; steeds meer merken verdwijnen ter meerdere eer en glorie van het AH huismerk
Versafdeling - houdbaar tot morgen is het devies (althans bij ons in het dorp)
Wuppies - leuke actie, leuk deze hype NOG LEUKER AL DIE TELEURGESTELDE KLANTEN die wederom een afkick poging doen....... maar ja die zegeltjes......... het bloed kruipt.......
mevrouw A.T.C.C. Thiel
|
|
26
-
06
-
2006
|
15
:
47
uur
Zijn jullie jaloers of zo? Dat jullie deze stunt niet hebben bedacht, dames en heren van de marketing?
heer s immers
|
|
27
-
06
-
2006
|
11
:
50
uur
Ik geniet van deze wuppie rage. Ieder weldenkend mens weet dat over een maand de wuppies wel te krijgen zijn en over een half jaar er niemand meer interesse in heeft. Complimenten voor de marketing afdeling van A-H, die met iets simpels megaveel aandacht trekken.
john Roland
|
|
29
-
06
-
2006
|
09
:
30
uur
Of je wilt of niet Wuppie wuppie wuppie het liedje blijft in je hoofd rond wuppen
En onbewust koopje ( kocht) je tot je € 15,-- in je kar had.
Dus actie was verkoop technisch ok.
Thies
|
|
29
-
06
-
2006
|
15
:
09
uur
klinkt als de AH XL en Dirk van Hoofddorp :P
Michel Hoetmer
|
|
29
-
06
-
2006
|
16
:
29
uur
Dit heeft meer los gemaakt dan ik had verwacht. Bedankt voor al deze hartverwarmende reacties. Ik moet toegeven dat ik AH heb onderschat. De krappe voorraad had waarschijnlijk te maken met hun inschatting van de kracht van Oranje. Want als ze er uitliggen is alles in één klap over. De eerste verweesde Wuppies zijn al aangetroffen langs de A9 bij Badhoevedorp. Kennelijk hebben ze er op gegokt dat Oranje de groep des doods niet zou overleven. Ver zaten er in ieder geval niet naast. Wat mij betreft is de discussie gesloten.
Gideon Kentgens
|
|
30
-
06
-
2006
|
14
:
19
uur
goedemiddag iedereen,
Ik lees jullie " wuppieverhaal " en kan jullie niet meer dan gelijk geven dat jullie teleurgesteld zijn in het feit dat er geen wuppies meer zijn. het enige wat ik jullie kan mededelen is dat de wuppie rage zo ontzettend groot was, dat dit niet bij te houden en te plannen was. er waren meer dan 15000000 wuppies in omloop. dit betekend zo ongeveer 1 wuppie per inwoner van nederland. als organisatie maak je een planning waarbij je na onderzoek van een aantal uit gaat. dit aantal heeft albert heijn uitgezocht en hierbij tevens nog een extra buffervoorraad bij laten produceren. echter door alle, al dan niet onverwachte, commotie over de wuppies is de vraag te groot geworden. dit is nooit de bedoeling van albert heijn geweest want dat is namelijk dat iedere klant met een glimlach naar buiten gaat. helaas is dit nu niet het geval geweest.
Albert Heijn hoopt jullie in ieder geval graag terug te zien in de winkels...
Lieke
|
|
27
-
06
-
2006
|
12
:
36
uur
Waar je je al niet aan kan storen, zeg....
Vooral het verhaal van 'roadie' raakt echt kant noch wal.
Alle opmerkingen dat AH dit alles bewust heeft gedaan (te weinig wuppies ingekocht, een verhaal verzinnen dat mega-wuppies gestolen worden enz enz) maken mij heel hard aan het lachen. Mensen die dáár zelfs achterdocht in zoeken zullen wel een heel relaxed leven hebben....
heer F.A. Jong Beekhuijsen
|
|
10
-
07
-
2006
|
21
:
18
uur
Ach, ik woon al 10 jaar in Suriname en zou een moord doen om weer ff in een AH te mogen shoppen.
jan@slam-alarm.com
|
|
11
-
07
-
2006
|
09
:
47
uur
Hi Michel Hoetmer,
Alleen nog even vermelden dat ik altijd geniet van je schrijfsels.
Zakelijk, met humor en vaan zéér nuttig.
Dank!
Jan van eechoud
M.R. Uffelen
|
|
11
-
07
-
2006
|
15
:
14
uur
Dit bedoelde ik nou aan het begin met mijn reactie over hoe geniaal het is.... Iedereen blijft het er maar over hebben. Het kleine pluizenbolletje met ogen slaat terug op het (jeugd)sentiment waardoor heel Nederland verliefd is op de wup en AH.
Vervolgens zijn ze op en worden ze volledig gehyped!! Ook hier was AH geniaal.
Daarna zijn er een aantal mensen die zich nog steeds druk maken over iets kleins als een wuppie en dus niet meer komen shoppen bij AH (maar wel de hele hype een staart geven) En het mooie zal nog zijn dat ze er uiteindelijk nog meer klanten aan over hielden.
Nederland - marketingafdeling AH 0 - 3!
mw Goosens
|
|
13
-
07
-
2006
|
17
:
18
uur
Jullie hadden toch ook toen de voorraad op was iedereen een tegoed bon kunnen geven en dan als de actie afgelopen was de tegoed bonnen tellen het aantal bij te bestellen, zo gaat dat ook bij de edah om maar een voorbeeld te geven als zij een actie hebben en het is op bestellen ze na de actie het aantal bij, zo maak je iedereen blij.
Nee bij jullie is het iedere keer het zelfde de actie is nog niet goed en wel bezig of je krijgt niks meer, het is alleen maar weg gelegd voor rijke stinkers die het in een keer kunnen kopen.
J. Halink
|
|
14
-
07
-
2006
|
18
:
26
uur
Tja je kunt wel tegoedbonnen meegeven, maar naderhand wil slechts een fractie van de mensen met een tegoedbon nog zo'n wuppie hebben. Het werd een hype en zoals iedereen weet duren die maar even. Oranjegekte was over. Wie wil dan nog een Wuppie.
Vaessen
|
|
26
-
07
-
2006
|
23
:
36
uur
Vader Abraham is een nationale volksheld! Gelukkig nog is er dus nog één zinnig mens over in dit land van nalopers. Ik hoop dat hij zijn rechtzaak doorzet en AH zal ontmaskeren voor ze werkelijk zijn: uitvreters.
En die achterlijke wuppies verdwijnen na het WK meteen in de vergetelheid, net als dat al even fantasieloze NL-elftal.
heer a lachmansingh
|
|
2
-
08
-
2006
|
00
:
19
uur
Beter geen reclame dan slechte reclame.
heer m wijk
|
|
18
-
10
-
2006
|
08
:
47
uur
We gaan parels sparen.....
Dexter
|
|
21
-
09
-
2007
|
15
:
52
uur
Nu 2 jaar later is de AH nog steeds succesvol en staat hij sterk tegen over de JUMBO supermarkten die als paddestoelen uit de grond komen. Het loopt weer goed dus geen problemen meer.