zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

De #tweetfactor (Deel III - slot): wat is jouw reikwijdte op Twitter? (de #volgfactor)

Door: Bart Flos,   08-08-2011,   11:21 uur
 

D #tweetfactor houdt de Twitter-gemoederen flink bezig en dat zie ik graag. Mijn blog over de #tweetscore was nog niet uit of ik kreeg alweer nuttige aanwijzingen voor een mogelijke alternatieve benadering. Het couveusekindje uit mijn 1e blog blijkt een Siamese tweeling te zijn: er is namelijk ook nog een #volgfactor. Lees snel verder!

Voor diegenen die dit allemaal niet hebben gevolgd: lees gerust alles nog eens op je gemak door in mijn blogs over de #tweetfactor van 28 juli (Deel I: klik hier) respectievelijk 6 augustus (Deel II: klik hier). 



Couveusekindje
Sommigen van jullie herinneren wellicht nog de geboorte van de #tweetfactor op 27 juli 2011 om 19.10u: het was een couveusekindje. Weinigen van jullie weten echter dat het één helft was van een twee-eiige tweeling. 

Oorspronkelijk wilde ik de #tweetfactor anders benaderen. Je kunt namelijk ook het aantal volgers delen door het aantal tweets in plaats van andersom. Dan krijg je wat ik noem de #volgfactor; dat is het gemiddeld aantal volgers dat je bereikt met 1 tweet oftewel de relatieve reikwijdte van je beroemdheid. 

Begint het alweer te duizelen? Geen nood! Hier volgt het allemaal nog eens op een rijtje: 

De #tweetfactor
Dat is het aantal tweets gedeeld door het aantal volgers. Ik noem dat de relatieve inspanning: het gemiddeld aantal uitgestuurde tweets om 1 volger aan je te ‘binden’. Hoe kleiner het getal hoe beter. 

De #tweetschaal
Dat zijn de categorieën waarin je jezelf kunt plaatsen nadat je de #tweetfactor hebt uitgerekend. Er zijn 5 categorieën: marginaal, normaal, groeiend, bekend en (wereld)beroemd. 

De
#tweetscore1
Dat is de #tweetfactor uitgezet tegen het absolute aantal volgers. Hoe minder tweets je verstuurd om volgers aan je te ‘binden’ (dus hoe lager de relatieve inspanning) en hoe meer volgers je hebt, des te beroemder je bent. Je beweegt van linksonder naar rechtsboven. 

Wil je de #tweetscore1 zien? Klik hier. 

De #volgfactor
Dat is het omgekeerde van de #tweetfactor, oftewel het aantal volgers gedeeld door het aantal tweets. Ik noem dat de relatieve reikwijdte: het gemiddeld aantal volgers dat je bereikt met het uitsturen van 1 tweet. Hoe groter het getal hoe beter. 

De #tweetscore2
Dat is de #volgfactor uitgezet tegen het absoluut aantal volgers. Hoe meer volgers je bereikt met één tweet (dus hoe groter de relatieve reikwijdte) en hoe meer volgers je hebt, des te beroemder je bent. Ook hier beweeg je van linksonder naar rechtsboven. 

Wil je de #tweetscore2 zien? Klik hier

Ik heb in de #tweetscore1 en #tweetscore2 dezelfde stervelingen en beroemdheden opgenomen en de uitgangspunten, voorwaarden en omstandigheden zijn gelijk. In de #tweetscore2 echter heb ik als bonus een paar celebrities toegevoegd: Femke Halsema, Janet Jackson, Ben Tiggelaar en Jochem Meijer. Waarom? Gewoon, omdat me dat wel leuk leek. 

Overeenkomsten en verschillen
Beide diagrammen laten een vergelijkbaar beeld zien maar er zijn subtiele verschillen. Het is leuk om ze even naast elkaar te leggen. 

Om echt beroemd te zijn en dus hoog rechtsboven een plaatsje te vinden moet er echt wel iets (goeds) met je aan de hand zijn. Beide assen zijn logaritmisch en zoals we weten van de Schaal van Richter (die van de aardbevingen ja) is iedere volgende stap 10x zo zwaar. In termen van de #tweetscore in relatie tot beroemdheid betekent het simpelweg dat je voor iedere stap naar boven en/of naar rechts 10x zoveel energie moet investeren! 

Tenzij je van plan bent iets unieks uit te vinden natuurlijk (vergelijkbaar met het wiel of het gummetje achter op je potlood) of iets gruwelijks shockerends te doen (zoals Breivik heeft gedaan (*)). Dan zou je zomaar eens een paar stappen op weg naar "boven" over kunnen slaan en dan kan het allemaal heel snel gaan. 

De derde grootheid
Het was overigens Roos Vonk (@RoosVonk en www.roosvonk.nl) die me (terecht) op de mogelijkheid van de #volgfactor wees en me aldus de andere helft van de tweeling heeft doen reanimeren. Roos, mijn dank is groot, het resultaat is daar. 

Roos merkte tevens op (dat gaat allemaal via Twitter hoor, mocht je je afvragen) dat het aantal "following" (het aantal volgenden of, zoals ze voorstelt, het aantal gevolgden) nog niet is meegenomen in dit onderzoek. 

Dat klopt. Tot nu toe ben ik huiverig geweest dat te doen, immers dat getal is zo gemakkelijk te beïnvloeden. Je kunt zoveel of zo weinig tweeps volgen als je zelf wilt; de grootte van die variabele is met slechts een paar klikken drastisch te beïnvloeden. "Ben je beroemder als je weinig mensen volgt? Mooi. Dan delete ik toch de helft?". 

Voor de gek houden

Dat geldt overigens ook voor het aantal tweets. Die kun je natuurlijk gaan deleten om je beroemdheidsgraad te verhogen maar ja, wie houd je dan voor de gek? Ik zeg: gewoon van je tweets afblijven en goed je best doen om met relevante informatie mensen aan je te binden. Daar wordt je misschien geen Lady Gaga mee (daar heb je weer andere talenten voor nodig) maar het schept wel voldoening. 

Wat te doen met het aantal gevolgden?
Het is inderdaad een factor om rekening mee te houden. Celebrities volgen zelf heel weinig anderen maar hebben wel een enorm aantal volgers. Het aantal gevolgden is dus wel degelijk een indicatie van beroemdheid. We hebben dan dus drie grootheden, zo suggereert Roos Vonk, om met elkaar te correleren. 

Kijk uit! Nu volgt wat gortdroge, gewichtig uitziende informatie. Voel je vrij om dit deel direct te skippen om hersenverweking te voorkomen (of misschien is het juist wel goed voor je, want echt moeilijk is het niet). 

Daar gaan we: 

T = het aantal Tweets
V = het aantal Volgers (followers)
G = het aantal Gevolgden (following
 
De #tweetfactor (Tf) = T/V
De #volgfactor (Vf) = V/T 
 
De #tweetscore1 is de Tf in relatie tot V
De #tweetscore2 is de Vf in relatie tot V 

Dat is alles. Valt mee he? 

De grootheid G heb ik dus nog niet meegenomen maar wel in onderzoek. Met drie variabelen kun je behoorlijk driftig correleren en dat gaan we dan maar eens doen ("vin-t-ie-leuk…!"). Mocht je geïnteresseerd zijn in wat hier uit gaat komen reageer dan gerust op dit blog of mail me op info@bartflosveranderadvies.nl
 
Simpel geintje
En daarmee wil ik graag dit drieluik over de #tweetfactor beëindigen. Wat begon als een simpel geintje om even snel je beroemdheid te bepalen is uitgegroeid tot een ludieke manier om jezelf als gewone sterveling te vergelijken met de onsterfelijken der aarde. Want dat willen we allemaal wel eens. Ik ben blij dat ik daaraan heb kunnen bijdragen. 

En het leuke is: het verandert met de dag! Beroemdheden vallen net zo hard van hun voetstuk als ze er net op geklommen zijn en terwijl ik dit schrijf is er vast iemand aan het broeden op iets dat hem of haar tot grote hoogten zal brengen. Fantastisch! Kom maar op. Met de #tweetfactor, #volgfactor en #tweetscore houden we je in de gaten en volgen we je pad van linksonder naar rechtsboven. 

Veel succes (en wellicht een beetje meer beroemdheid) allemaal!

(*) Anders Breivik had ten tijde van mijn eerste blog over de #tweetfactor maar liefst 3.701 volgers (ik noem ze 'morbide ramptoeristen') maar dat is inmiddels met meer dan 95 procent afgenomen tot 145 volgers. Ook "beruchtheden" vallen snel van hun voetstuk.

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
 
Over de auteur:
Bart Flos is bestsellerauteur van Het anti-klaagboek - Eerste hulp bij zeuren en zaniken. Verder schreef hij Het anti-sleurboek, Het perfecte project, De kenniskermis - Overleven in een zee van informatie (Uitgeverij Haystack) en Vooruitkijken voor Gevorderden - Hoop voor de toekomst van mensaap en moederplaneet (Uitgeverij BlijvendBeklijven Boeken).

Daarnaast is hij componist van het Anti-klaaglied, - 't Is een kleine moeite en een groot plezier, te beluisteren en te bekijken op YouTube.

Bart Flos is gewoontedoorbreker, groepskatalysator en procesprikkelaar. Hij verleent zijn diensten op Bart Flos Veranderadvies en BlijvendBeklijven en hij blogt ook op Bart's Blog.

Kijk ook op LinkedIn, FaceBook en volg Bart op Twitter.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
frnca  |   | 
10-08-2011
 | 
00:22 uur
Leuk artikel, ik zal hem eens uitrekenen.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10