zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Zeven tips voor succesvol zakelijk bloggen

Door: Michel Hoetmer,   07-08-2011,   17:38 uur
 

Bloggen is een prachtige manier om uzelf als expert te positioneren bij uw doelgroep. Als het eventjes meezit hebt u na enige tijd een kudde trouwe volgers. Als het nog meer meezit gaan mensen vragen aan u stellen of zoeken contact en gunnen u hun business. De vraag is: hoe haalt u maximaal resultaat uit uw zakelijke blog? Dat doet u vooral door effectief in te spelen op de wensen en behoeften van uw doelgroep. In dit artikel vindt u zeven praktische blogtips.

1. Blog: maximale lengte van 500 woorden


Internet is een vluchtig medium. Het is lastig om de aandacht van mensen lang vast te houden. De ideale lengte van een blog is ergens tussen de 200 en 500 woorden.

2. Een prikkelende titel
Uw artikel kan nog zo mooi zijn, maar wanneer de titel niet onmiddellijk 'pakt' is de kans klein dat men het gaat lezen. 
 
Denk aan de 'Zeven geheimen ...' de 'Zeven zonden ...' of gewoon aan een vraag (Hoe? Waarom?). Vragen schreeuwen om antwoorden.

Tip. Neem belangrijke zoekwoorden op in de titel en kopjes.

3. Bloggen: verdeel en heers
Verdeel uw blog in hapklare blokken. Deel uw verhaal in met behulp van subkopjes en (korte) opsommingen. Plaats ook in de subkopjes bij voorkeur belangrijke trefwoorden. Vergroot de leesbaarheid door regelmatig 'witregels' in te voegen.

4. Speel in op een probleem
Mensen zijn altijd op zoek naar oplossingen voor hun problemen. Een prima methode om de aandacht te trekken (en vast te houden) is aandacht te schenken aan de problemen van uw doelgroep. 

Tip. Beschrijf bijvoorbeeld een case en vertel hoe u het probleem hebt opgelost.

5. Geef uw geheimen prijs
De grap van contentmarketing is dat u niet schroomt uw geheimen prijs te geven. Het lijkt gevaarlijk, maar dat is het niet. 

Natuurlijk gaan anderen met uw ideeën op de loop. Dat is onvermijdelijk. Maar uw (potentiële) klanten zijn u dankbaar en gunnen u vaak hun 'handel' omdat ze het zelf lastig vinden die ideeën toe te passen.

6. Ga een conversatie aan
U mag in een blog gerust vanuit de 'ik-vorm' schrijven. Het belangrijkste is dat u een conversatie aangaat met uw publiek. 

Neem een klant in gedachten en bedenk wat u tegen hem zou zeggen in een persoonlijk gesprek. Gebruik spreektaal in plaats van schrijftaal.

7. Breng uw blog onder de aandacht
Zorg voor maximale aandacht via e-maillijsten en sociale media. Deel en laat delen. Kondig uw blog bijvoorbeeld aan via Twitter, LinkedIn, Facebook en Google+. 

Herhaal deze aankondigingen gerust enkele malen in de loop der tijd. Wees niet bang dat men dit als spam beoordeelt. De kans is namelijk groot dat men eerdere vermeldingen over het hoofd heeft gezien.

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10