Het is allemaal een beetje verwarrend. Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende sociale netwerken, denk aan: Twitter, LinkedIn, Facebook, Hyves en dan nu weer Google+. Deze opsomming is verre van compleet, want je hebt ook nog Youtube, Slideshare en de fotosite Flickr. Ik vermoed dat velen daardoor met vragen worstelen, zoals: bij welk netwerk sluit ik me aan? Wat doe ik er vervolgens mee? En met wie verbind ik mezelf?
Elk netwerk heeft z'n eigen karakter. Twitter is vooral interessant wanneer u snel nieuwtjes tot u wilt nemen of verspreiden.
Op LinkedIn gaat het er wat gezapig aan toe. Naar mijn smaak is de berichtenstroom daar minder interessant vanwege alle 'netwerk updates'.
Facebook heeft weer een totaal ander karakter. Daar hebt u te maken met bijvoorbeeld de splitsing tussen uw persoonlijke pagina en uw companypage.
Waar zijn de bomen en het bos? Uzelf bij talloze netwerken aansluiten heeft denk ik niet zoveel zin. Beperk u tot enkele netwerken. Plaats uw site centraal en bekijk hoe u deze netwerken op een zinvolle manier met uw site kunt verbinden.
Plaats gerichte content. Wat? Dat hangt in sterke mate af van uw doelstellingen en uw publiek. Eerlijk gezegd worstel ik hier ook mee.
Wat voegt het toe? De kans is groot dat u regelmatig uitnodigingen ontvangt om u op meerdere manieren te verbinden met uw sociale media relaties. U bent bijvoorbeeld met elkaar verbonden op LinkedIn en dan komt de vraag
'Wil je me ook volgen via Twitter of Facebook?'
Wat men hier een beetje uit het oog lijkt te verliezen is dat het alleen zinvol is om iemand ook via andere media te volgen wanneer de 'content' duidelijk verschilt. Helaas is dat vaak niet het geval.
Het is mode om bijvoorbeeld LinkedIn en Facebook automatisch met Twitter te verbinden. Dan ontvangt de ander dus meer van hetzelfde. Op deze manier biedt men nauwelijks toegevoegde waarde.
Wat wilt u bereiken? Met elk podium bedient u een verschillend publiek. Aanvankelijk had ik ook mijn Facebookpagina met Twitter verbonden. Het is lekker makkelijk. Maar op een gegeven moment zag ik geen verschil meer tussen Twitter en Facebook.
Dit 'huwelijk' is op een schedinig uitgedraaid. Tegenwoordig gebruik ik mijn Facebookpagina om eigen berichten te publiceren, mijn volgers te attenderen op columns die ik elders schrijf, een dagelijkse spreuk en berichten van anderen die ik interessant vindt.
LinkedIn ervaar ik zelf als een wat passief medium. De gemiddelde Tweep lijkt veel actiever dan de gemiddelde LinkedIn-er. Hetzelfde, wat passieve, gedrag blijkt ook uit de discussiegroepen op LinkedIn. Mensen sluiten zich gemakkelijk aan bij deze groepen, maar mengen zich slechts mondjesmaat in de discussies.
Sowieso zie je op dit moment heel weinig ontwikkeling bij LinkedIn. Het lijkt er op dat dit netwerk de boot aan te missen is.
Hoe zit het met Google+? Sinds kort is er Google+. Het is vooralsnog afwachten hoe dit netwerk zich ontwikkelt. Wat ik fijn vind aan Google+ is dat je zogenaamde circles kunt opzetten.
Het betekent dat je bepaalde informatie uitsluitend deelt met de volgers in de betreffende circle. Het grappige is dat anderen niet kunnen zien in welke circle u ze hebt ingedeeld. Op die manier bent u in staat de informatiestromen te filteren.
Ik ben heel benieuwd hoe u tegen dit onderwerp aankijkt. Reageer hieronder dus vooral heel sociaal op dit artikel.
Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest.
Wellicht ook goed om Yammer en Chatter(salesforce) een volgende keer mee te nemen? Typisch zakelijke oplossingen die wat meer beslotenheid bieden.
We kunnen ook stellen dat Hyves definitief niet meer mee doet.
Overigens lijkt een gezonde mix van persoonlijk en zakelijk verkeer (zeker op twitter) een vruchtbare. Hierbij komt juist het ontvangen en zenden om de hoek. Veel professionele / bedrijfs accounts op sociale media staan alleen op standje zenden. Dat is denken vanuit 1995 #imho. Zoals je zelf vaak aangeeft is werkelijk interesse tonen en goed luisteren en conform reageren minsten zo krachtig.
Overigens zie ik Youtube en Flick/Mobypicture etc. niet als sociaal medium an sich in vergelijking met Twitter en Facebook (en deels linkedin). Het zijn meer ondersteunende diensten met een share karakter. De mogelijkheden van delen, openbaarheid en reageren zorgen er bij mij althans niet direct voor dat ik het zie als sociaal medium in die zin.
Google+ ben ik ook wat afwachtend maar zie dezelfde voordelen van de circles. De sparks zijn een mooie upgrade van reader/rss. De hangouts zouden na wat wennen best krachtig kunnen zijn voor crowdsourcing.
Ik vind Facebook als social medium nog altijd zeer waardevol. Het biedt je meer mogelijkheden dan Twitter, wat volgens mij in de Benelux nog steeds een minder populair fenomeen is en bovendien zijn 140 karakters soms onvoldoende om je uit te drukken.
Ben ook benieuwd naar de mogelijkheden en de verdere evolutie van Google +