Het is geen nieuws wanneer ik u vertel dat websites een belangrijke rol spelen bij het werven van nieuwe klanten. Traditionele marketingtechnieken maken gebruik van 'interruptiemarketing'. Dat wil zeggen op de een of andere manier stoort u de prospect tijdens zijn bezigheden. Internetmarketing werkt precies andersom. Tenminste, wanneer potentiële klanten uw website kunnen vinden.
Op internet draait het om vinden en gevonden worden. Google speelt daarin een uitermate belangrijke rol. De eerste vragen waarop u graag een antwoord wilt hebben zijn:
- Heeft de zoekmachine onze site gevonden?
- Wat ziet de zoekmachine?
Het antwoord op deze vragen is tamelijk simpel. Ga naar Google en typ de volgende tekens in het zoekveld:
info:www.uwdomeinnaam.nl
Google komt terug met een korte beschrijving van uw site. Interessanter is om te zien wat Google in de 'cache' heeft opgeslagen. Iets naar onderen vindt u de volgende regel:
Geef Google's cache weer van www.uwdomeinnaam.nl
Klik eens op de deze link. U ziet uw site met daarboven een vakje met een korte uitleg. Kijk nu eens helemaal rechts in dit vak. Daar vindt u een linkje 'tekstversie'. Klik op deze link.
Uw site oogt plotseling totaal anders. Alle plaatjes zijn verdwenen en u ziet hopelijk uitsluitend tekst. Dit is hoe de zoekmachine uw site ziet. Wanneer bepaalde informatie is weggevallen, dan weet u nu dat Google uw site niet goed kan indexeren.
Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer uw site is gebouwd in 'flash' of de webbouwer 'frames' heeft toegepast. Frames zijn pagina's binnen pagina's.
Met Flash en frames weet de zoekmachine zich geen raad. Flash heeft trouwens nog een ander nadeel: de populaire iPad kan ook niet overweg met Flash.
Een hogere plaats in Google? Feitelijk telt uw site nauwelijks mee wanneer u niet op de eerste zoekresultatenpagina verschijnt. De gemiddelde gebruiker kijkt meestal niet verder. Het is dus van groot belang dat u op de door u gekozen zoekwoorden gevonden wordt en hoog scoort. Dat kunt u onder andere bereiken door zoekwoorden te plaatsen in:
- hyperlinks,
- paginatitels
- kopjes
- subkopjes
- en aan het begin van teksten.
Populariteit van uw site
Het is ook belangrijk dat andere sites naar uw pagina's verwijzen. Google is gevoelig voor 'linkpopulariteit'. Google ziet inkomende links als stemmen op uw webpagina. Vooral websites met veel inhoudelijke informatie scoren goed in Google.
Verbinden met sociale media
Het is verstandig sociale media met uw website te verbinden. Het is een bekend gezegde 'alle wegen leiden naar Rome'. Zorg er dan ook voor dat zoveel mogelijk wegen naar uw website leiden.
Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest.