zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Unplugged: kan de manager zonder internet?

Door: Ilja van Roon ,   27-05-2006,   07:54 uur
 

Professionals zijn een steeds groter gedeelte van hun tijd online. Een deel hiervan is nuttig besteed, maar een deel is ook gewoon het resultaat van gewoonte en gemakszucht. Kan de Nederlandse manager eigenlijk wel zonder e-mail en internet? Hoe cruciaal is digitaal eigenlijk?

De laatste paar maanden ben ik een erg groot gedeelte van mijn tijd online. Mailen, bloggen, searchen, posten, nieuws vergaren, onderzoek doen, tijdverspillende filmpjes downloaden, chatten, noem het maar op.



Mijn brein is een soort symbiotische relatie aangegaan met mijn ADSL-verbinding en Blackberry. En als ik al niet achter mijn computer zit, komt er snel een moment dat ik bedenk dat ik nog meer wil/moet bloggen, mailen, posten, searchen....

Fixatie
Wat een vermoeiende, droevige fixatie. Telkens die straling in mijn ogen, die druk op mijn hoofd, de angst niet genoeg online aanwezig te zijn. Ok, als ondernemer ben ik verantwoordelijk voor mijn eigen brood, maar ik vermoed dat de hedendaagse manager zich niet veel anders zal voelen.

Al-Qaeda is voor watjes, Outlook is de bron van echte terreur.

Terreur
Nu zit ik me af te vragen: in hoeverre zijn wij professionals nog in staat om zonder internet te overleven? Stel, je ADSL verbinding valt een hele maand weg. Gaat je werknemer dan failliet of loopt je project in de soep?

Seriously, hoe belangrijk is internet echt als het er op aankomt? Volstaat de telefoon niet meer? Een USB stick per post opsturen? Gewoon een fax verzenden? Desnoods een postduif het raam uit mieteren?

You’ve got spam
Kijk naar e-mail. Als je alle virussen en spam wegdenkt, de ‘grappige’ mailtjes van vrienden vergeet en alle obligate BCC’s die je krijgt in mindering brengt, hoeveel echt belangrijke mail krijg je dan binnen?

Wel deel van je mail is niet meer dan een uit gemakszucht en gewoonte geboren vervanging van intermenselijk contact per telefoon of – durf ik het te zeggen - in levende lijve?

Een internetten dan. Wel deel van de tijd zit je nu echt belangrijke werkgerelateerde dingen uit te zoeken? En welk deel zit je op Ebay te bieden op een tweehands wijnkoeler of zit je op Funda te kwijlen om huizen die je toch niet kunt betalen?

Verzot op IT
Begrijp me niet verkeerd, ik houd van technologie. Ik had thuis een van de eerste PC’s en ik was al online toen 2400 baud razendsnel was. Ik ben verzot op gadgets en verslind het IT nieuws.

Maar is ADSL naast water, zuurstof en voedsel echt een van de cruciale voorwaarden van het leven geworden? Zijn we complete nullen zonder enen? Kan de managers echt niet zonder internet?

Wanner worden we ‘unplugged’?

 
 Doorsturen    5 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Ilja van Roon (Lucid Communication) writes about global business, geopolitics, and technology for Fortune 500 executives, government ministers and entrepreneurs. His book Capture. Deliver. Excel. explains how to apply the principles of business writing and is available as a free download.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
jonckers peter  |   | 
1-06-2006
 | 
07:50 uur
Daar zit zeker heel wat waarheid in !
Ton  |   | 
4-06-2006
 | 
15:18 uur
Ik ben het voor het grootste gedeelte met u oneens.

Internet, mail, blog en zelfs MNS, als manager moet je op de hoogte zijn van de onwikkelingen in de wereld en het gevaar en voordeel dat er vanuit gaat.

Hoeveel managers beseffen niet eens dat er via MSN gepolariseerd wordt achter hun rug om via mail of MSN.

Internet geeft onmiddelijk toegang tot bijna alle informatie die u nodig heeft, mail verbindt u op een formele wijze direct met andere personen die u nodig heeft tijdens uw werkzaamheden en msn zou dit nog sneller kunnen. Bovendien geeft e-mail t.o.v. een telefoongesprek de mogelijkheid om de instructie, de informatie, de vraag of de opdracht nogmaals na te zoeken en het bewijs voor uw superieuren dat u weldegelijk een duidelijke, heldere vraag heeft gesteld of verzoek heeft gedaan maar dat anderen daar niks mee hebben gedaan of het verkeerd hebben gedaaan. Natuurlijk hebben al deze digitale hulpmiddelen ook hun nadeel, dat zeker.

Wie verantwoordelijkheid kan dragen weet dat hij niet extreem privé kan mailen of internetten. Mensen zijn echter geen robot's en de grens tussen privé en zakelijk vervaagt. Beoordeel de medewerkers op hun prestaties en eis van je superieuren dat zij dat ook doen bij jou i.p.v. muggeziften op privé en zakelijk dataverkeer. Als je een eigen bedrijf hebt bepaal je toch zelf wat je belangrijk vind.

Wie de ontwikkelingen op internet nauwkeurig volgt zal eerder kunnen inspelen op de ontwikkelingen op de markt, dat lijkt me een enorm voordeel voor een organisatie. Natuurlijk zul je ergens een ballans moeten zoeken.

Unplugged lijkt me geen succesformule.
Gerco Schep MPM  |   | 
12-06-2006
 | 
08:32 uur

Internet geeft toegang tot informatie, die vroeger slechts na weken zoeken en pionieren beschikbaar was.
Het is de integriteit en het daarbij horende normen en waardenbesef van de manager zelf wat hier besproken zou moeten worden.

Let wel, niets menselijks is mij vreemd, maar puur al in het kader van voorbeeldgedrag: hoe kom je erbij als manager om filmpjes te gaan zitten downloaden ??????


Dus: niet het instrument afkraken, maar de mens die ermee omgaat. Geniet van de lusten, maar laat het geen last worden..........immers, de muisklikker ben jij zelf.....


Hans Egtberts  |   | 
24-06-2006
 | 
11:40 uur
Een van de eerste dingen die ik 's ochtends doe is m'n computer aanzetten. Terwijl Windows XP opstart en alle services en standaardprogramma's start werk ik snel m'n ontbijt weg en drink ik m'n eerste kop koffie. Daarna gaat het snel: de volgende vier koppen koffie ben ik bezig om alle e-mail en RSS-feeds te lezen om weer helemaal klaar te zijn voor een nieuwe dag. Verstoord kijk ik dan om een uur of elf naar de klok om te zien dat de dag al bijna voor de helft voorbij is.

Daarna ga ik bezig met het beantwoorden van mijn digitale post en het kijken of er nog relevant nieuws achter de korte RSS-berichten zit: hele krantenartikelen lezen, wat reacties wegschrijven op www.managersonline.nl en nog een paar van dat soort activiteiten. Dat lukt me met nog een paar koppen koffie: ik zit inmiddels aardig aan m'n taks als het gaat om de cafeïne en digitale diarree die dagelijks over me uitgestort wordt.

Zo rond een uur of twee kom ik toe aan het schrijven van documenten, het verwerken van de gewone traditionele post: ik probeer zo veel mogelijk snel te antwoorden en ontkom er niet aan om hier en daar toch nog een mailtje weg te sturen. Maar verder zoek ik zo hier en daar toch nog maar wat achtergrondinformatie via Google op. Inmiddels zit ik maar aan de thee en kom nu aan échte gesprekken toe: face-to-face of via MSN/Skype contacten met die of gene.

Tegen de tijd dat ik uitgekeken ben op mijn ADSL-verbinding zit de dag er eigenlijk al weer op en komen de laatste nieuwsberichten nog binnen via RSS-feeds. Om toch vooral niets te missen lees ik ze nog even door en zie meteen dat er ook nog wat reacties op eerder verstuurde mails zijn binnen gekomen. Nog even lezen en zo mogelijk maar meteen weer reageren.

Op de vraag "kunnen we nog wel zonder internet" blijf ik het antwoord echter schuldig: ik denk dat het wel mogelijk moet zijn ... maar de wereld zou zó anders worden, trager en informatie zoeken gaat stukken meer tijd kosten. Op de dagen dat - door een technische storing - ADSL niet functioneerd voel ik me niet compleet, alsof ik ergens geamputeerd ben. Maar toch denk ik: "er is wel leven zonder internet!" Of dat leven net zo dynamisch, vlot en interactief zou zijn heb ik zo m'n twijfels. Ook ik ben van de "Commodore 64"-generatie en ben blij met wat we in dat opzicht bereikt hebben.

Laat iedereen het zijne of hare er maar van denken. Je bent nét zo (on)afhankelijk van internet als je zelf maar wilt. Maar geef mij maar het digitale tijdperk: kan ik rustig koffie en thee blijven drinken.
heer w schepens  |   | 
5-09-2006
 | 
17:30 uur
Graag had ik ook een klein ding toegevoeg aan de commentaar van hans. Zelf ben ik actief binnen de internet sector, maar om te zeggen dat internet onmisbaar is ... laat ik ook even in twijfel.

Maar wat ik wel merk is dat ook meer een meer particulieren naar het internet komen, dit door middel van een eigen site, eigen domein, adsl, ....

En nog wonderbaarlijker is als de site even niet bereikbaar is. Dan hangen ze al na 3 minuten aan de lijn.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10