Zitten je collega's de hele dag aan je hoofd te zeuren? Loopt iedereen de hele tijd te zaniken? Dat komt misschien wel omdat je het zo druk hebt. Wat doen we eigenlijk zelf om de werksfeer te verbeteren? Afsnauwen en wegwuiven? Zonde. Want we hebben veel meer positieve invloed dan we denken. Bekijk deze vijf simpele maar oprechte tips en geef je zeurende collega (en jezelf!) een goed gevoel.
(bijgewerkt op 8 maart 2022)
Peddelen
Als we het chronisch druk hebben op ons werk voelen we ons niet goed. Een beetje drukte kan geen kwaad, maar het loopt al snel op. Dat voelt als een stroomversnelling waar we geen vat op hebben. Maar dat willen we wel. Driftig peddelen dus! Kracht zetten, doorzetten en volhouden. Af en toe kopje onder, schudden met het hoofd, maar wel dóórgaan. En dan staat die colléga ineens aan je bureau sip te zijn. Of-t-ie even wat mag vrágen…
Waterval
Daar heb je natuurlijk geen tijd voor! Voor je het weet peddel je tegen een obstakel of neem je de verkeerde afslag richting waterval. Aan de kant! Opzij, opzij, opzij; maak plaats, maak plaats, maak plaats! (dankjewel, Herman van Veen). Dus kap je de klager af, snauw je misschien wel een beetje, want je wilt er snel vanaf. Je reageert kortaf en daarmee toon je minder oog voor samenwerking en verbetering. Je collega druipt af, gaat klagen over jou en jij worstelt verder. Dat is jammer, want het kan veel beter, ook onder drukke omstandigheden. Kijk maar eens hoe je die collega had kunnen helpen.
1. Leg eerst een tapijtje
Je bent razend druk de hele tijd en weet van voren niet meer wat je van achteren doet. Daardoor kom je nogal eens hard en ongenuanceerd over. Je gedrag heeft een scherp randje gekregen. Drukte is echter geen excuus en snauwen verkleint de kans op het oplossen van klacht of probleem. Leg daarom eerst een tapijtje: zeg wat je goed vindt aan je collega, wat je fijn vindt of waar je blij mee bent. Zeg daarna pas wat je vindt dat beter kan. Dat mes snijdt namelijk aan beide zijden.
2. Vermijd absoluutheden
De hele tijd razend druk zijn leidt tot een verlies aan inzicht, overzicht en uitzicht. Het gaat ten koste van rust, ruimte en recreatie. Achter de feiten aanlopen veroorzaakt geïrriteerdheid en een kort lontje. Voor je het weet zeg je dat iemand het nóóit goed doet', 'áltijd verkeerd aanpakt' en 'eindelijk-eens-een-keer-wél in actie moet komen!' Dat klopt natuurlijk niet. Je krijgt je zaken echt niet eerder opgelost als je je zo absoluur uitdrukt en mensen zijn zelden volledig incompetent. Met een dergelijke aanpak creëer je alleen maar afstand. Nuanceer dus je klacht en onderbouw deze met feiten.
3. Toon oprechte interesse
Als je collega trots is op een geleverde prestatie of iets bijzonders heeft beleefd in de privésfeer, geef dat dan de aandacht die het verdiend. Je werkt in je organisatie tenslotte allemaal aan hetzelfde Grotere Goed. Jouw bijdrage en jouw 'drukzijn' is niet meer of minder waardevol dan die van de ander. Doen alsóf je geïnteresseerd bent helpt niet. Het heeft geen zin te 'luisteren' terwijl je verder gaat met typen, in je smartphone kijkt of koortsachtig zoekt naar dat ene document. Je beledigt er alleen maar de intelligentie van de ander mee.
4. Neem wél de tijd
Heb je geen tijd? Dan máák je tijd. Moet je de hele tijd vooruit? Ga eens een keertje achteruit. Ben je de hele tijd aan het rennen? Zet jezelf dan eens stil. Het vereist moed en wilskracht om, juist als je het razend druk hebt, er even uit te stappen en die collega op nette en professionele wijze te helpen. Zet je telefoon uit, klap je laptop dicht en ga er even apart voor zitten. Achter elke zeur zit een boodschap, achter iedere klacht een behoefte.
5. Glimlach, grinnik, proest, lach, gier en brul!
Druk zijn op je werk is als een perpetuum mobile. De illusies vliegen je de hele tijd om je oren. 'Dat doe ik dadelijk wel, of morgen / volgende week / maand / kwartaal / jaar, als het rustig is'. Jaja. Hm-mm. Maar het wordt niet rustig, we rennen maar door. Als je jezelf eens van een afstand kon beschouwen schoot je in de lach. Nou, schiet maar dan! Bezie de relativiteit van je werk en proest, gier en brul. Wie niet om zichzelf kan lachen is verloren. Laat dit relativeringsgevoel vooral aan je collega’s merken, dat levert je respect op.
Geniepig groeien
Kijk, als je eigenlijk allemaal geen tijd hebt om dit artikel te lezen dan is deze informatie nu juist bij uitstek geschikt voor jou! We onderschatten voortdurend wat de ‘drivers’ zijn achter onverschilligheid en chronisch klagen op het werk. Dergelijke gedragsaspecten ontstaan niet van de ene dag op de andere. Ze sluimeren, ze beginnen klein, groeien in het geniep en verspreiden zich vrijelijk door de wandelgangen van de drukte en binnen de kleine sociale groepen waar we allemaal deel van iuitmaken. Per incident lijkt het wellicht onschuldig, maar opgeteld heeft het voldoende negatieve waarde om een compleet bedrijfsproces te vertragen of zelfs knarsend tot stilstand te brengen.
Prachtig - een anti-klaagweek! Maar dat zegt wat we niet moeten doen - wat kunnen we WEL doen?
Over dat tapijtje leggen . . . ''zeg wat je goed vindt gaan bij je collega, wat je fijn vindt of waar je blij mee bent. Zeg daarna pas wat je vindt dat beter kan.'' Een zeer mooi model voor dit soort effectieve communicatie heet de 4G Methode Feedback. Zie: (Klik hier)
Verder, wat goed van toepassing is, de website Empathy in the Workplace: (Klik hier) Bijvoorbeeld, vanuit een ''empathie in leidershap'' artikel, las ik de volgende: ''. . .what empathy really means is being able to understand the needs of others. It means that you’re aware of their feelings and how it impacts their perception. It doesn’t mean you have to agree with how they see things; rather, being empathetic means that you’re willing and able to appreciate what the other person is going through.''