Hebt u zich wel eens afgevraagd hoeveel betekenisvolle sociale contacten u werkelijk kunt opbouwen via sociale netwerksites zoals Twitter of LinkedIn?
Kijkt u af en toe met een beetje jaloerse blik naar mensen die +500 volgers hebben? Dan heb ik goed nieuws voor u!
U hoeft namelijk helemaal niet jaloers te zijn op al die contactenverzamelaars. Want dat zijn het vaak toch. Voor Twitter zijn er bijvoorbeeld diverse programma's die automatisch voor u naar nieuwe contacten zoeken.
Wellicht hebt u het zelf ook wel eens ondervonden. U plaatst een berichtje op Twiiter over het weer. En opeens melden zich, totaal onverwacht, enkele mensen bij u aan. Het blijken weerenthousiasten te zijn.
Een paar maanden geleden plaatste ik enkele Tweets over Las Vegas omdat ik er een weekje verbleef. Binnen no time had ik een aantal gokenthousiasten op mijn dak. Die zijn vast al weer vertrokken.
Wij kunnen het niet aan
Ik heb meerdere malen, en tot grote nijd van sommige sociale media fanaten, verkondigd dat mensen al die contacten niet kunnen bijhouden. Het blijft in het gunstigste geval bij enkele oppervlakkige interacties met velen en sommige diepgaande relaties met weinigen. Tot mijn grote genoegen krijg ik nu ook bijval uit wetenschappelijke hoek.
Dunbars regel
Lang voordat het internet bestond stelde de Britse antropoloog Robin Dunbar voor dat de grootte van onze neo cortex bepaald hoeveel stabiele sociale contacten wij met anderen kunnen onderhouden. Hij schatte het aantal tussen de 100 en 230, met 150 als een gemiddelde.
Hoe zit dat bij sociale netwerken?
Wetenschappers van de Universiteit van Indiana hebben de proef op de som genomen en gekeken naar de activiteiten van 1,7 miljoen individuen op Twitter.
Het team, onder leiding van Bruno Goncalves, kwam tot de conclusie dat de meeste Tweeps niet verder komen dan 100 tot 200 betekenisvolle contacten.
Er is weinig fantasie voor nodig om te veronderstellen dat dit aantal voor andere sociale netwerksites, zoals LinkedIn, globaal gelijk is.
Uw contacten dumpen?
Betekent dit dat u het grootste deel van uw contacten dan maar over boord moet gooien? Niet direct. Wanneer u veel volgers hebt, is er wel degelijk sprake van (enige) invloed.
Reken echter niet op mooie diepgaande relaties. Want dan komt u van een koude kermis thuis.
Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest.
Beste Michel,
dank je om dit eens te stellen.
Misschien is het nuttig om vast te stellen dat betekenis vooral door de andere gegeven wordt.
Extreem voorbeeld: Lady Gaga, met haar miljoenen volgers. De volgers vinden de connectie wel betekenisvol, zelfs al begrijpt iedereen dat de dame hen niet persoonlijk kent.
Sociale media zijn eerder een tweewegs-communicatiekanaal, dan wel een gereedschap om waardevolle sociale contacten mee te onderhouden.
Het onderhouden van dergelijke contacten gebeurt in hoofdzaak ''in persoon'' en daar is veel meer voor nodig dan Twitter, FaceBook, LinkedIn enzoverder.
Het leuke aan sociale media is dat je het kan zien als een instrument waarvan je het gebruik zelf kan bepalen. Noem het een Zwitsers Zakmes: je kan er allerlei zaken mee doen, maar slechts ''oppervlakkig''.
Al vind ik de kurkentrekker heel handig en meestal diepgaand genoeg:-)