Het zal niemand ontgaan zijn dat de hoeveelheid reclameboodschappen, waarmee wij dagelijks gebombardeerd worden, gigantisch is gestegen. Zo’n 3o jaar geleden zorgden computers en daarna internettoepassingen voor een vervijftigvoudiging van de reclameboodschappen!
Het liep op een gegeven moment zodanig de spuigaten uit dat de regering zich genoodzaakt voelde daartegen op te treden. Er kwam een verbod tegen ongewenst belgedrag, colportage, het massaal verzenden van e-mail en er verschenen stickers op de brievenbussen om ongeadresseerd drukwerk te weren.
Informatie bombardement
Het bombardement van boodschappen werd met de introductie van de sociale media zo groot dat er gevreesd werd dat dit een gevaar voor de volksgezondheid zou opleveren vanwege de vermeende informatieoverdosis. Er werd verondersteld dat we die stroom aan informatie mogelijk niet meer zouden kunnen verwerken. Gelukkig is dat laatste onlangs door TNO ontzenuwd maar het feit blijft dat de stroom en ondertussen niet minder op is geworden.
Tijdens mijn workshops over het gebruik van sociale media krijg ik steevast dezelfde vraag: ‘Kom je met het gebruik van al die sociale media nog wel aan werken toe?’ Om hen gerust te stellen laat ik dan enkele applicaties zien, zoals socialoomph.com en tweetdeck.com waarmee je een aantal zaken op de automatische piloot kunt laten verlopen zoals het ontvangen van bericht als jouw naam over de ‘tong’ gaat of als iemand reageert op een van jouw berichten. Dat is natuurlijk handig, maar die automatische piloot heeft ook een aantal nadelen, zoals ik steeds weer ondervind.
Open deuren intrappen
Als zich bijvoorbeeld een nieuwe volger van uw Twitter, Facebook, LinkedIn en ander sociaal medium aanmeldt kan er een standaard boodschap worden verzonden. Meestal staat daar niet meer in dan ‘Welkom en leuk dat je me volgt. Ik Tweet over ….’ Enkelen gaan wat verder en maken er een reclameboodschap van waaruit blijkt dat ze niet de moeite hebben genomen om eerst eens even te kijken wie hen volgt en zich af te vragen waarom. Dat blijkt weer eens als ik iemand op mijn vakgebied volg en dan de boodschap lees:’Wij zijn experts op het gebied van sociale media. Volg onze workshops want als ondernemer kan je niet meer zonder!
Kijk, die boodschap is een open deur intrappen en wordt er eigenlijk aangegeven:’Ik neem niet de moeite om naar uw profiel te kijken. Niet u, maar wij zijn belangrijk!’ Dergelijke verzenders straf ik af door ze direct weer te ontvolgen want zult experts zullen ze dan ook wel niet zijn.
Er zijn ook mensen die, gebruikmakend van de mogelijkheden via een eerder genoemd programma, het tijdstip van uitzending van hun bericht(en) te bepalen. En ja hoor, je ziet altijd dezelfde mensen daarvan gebruik maken. Ze haken niet in op de actualiteit, maar laten wat eenzijdige berichten en andere verbale diarree op hun volgers los. Meestal spreuken of gezegden van anderen.
‘Verouderde’ bestanden
Sinds de introductie van het verbod op spam proberen veel ondernemingen het verbod te omzeilen door te claimen dat je in hun bestand voorkomt. Zo kreeg ik pas een e-mail van een mij onbekend bedrijf dat kennelijk meer wist van mijn huidige werksituatie dan ikzelf. Er werd gesteld dat ik werkeloos was en dat, als ik snel verandering wil aanbrengen in die situatie, er verstandig aan doe hun trainingen in het gebruik van sociale media te volgen. De toonzetting van de mail schoot mij in het verkeerde keelgat evenals het nietszeggende antwoord op mijn retourbericht. Ook ontving ik via via een bericht met vertrouwelijke informatie dat aan een e-mailadres was gestuurd dat al 5 jaar niet meer door mij wordt gebruikt. Dit zijn allemaal indicaties dat veel bedrijven bijzonder onzorgvuldig omgaan met hun klanteninformatie en bovendien onvoldoende contact met hen hebben en niet of te weinig controleren of alle informatie nog wel klopt. Men neemt, op de automatische piloot, aan dat alle informatie nog wel actueel zal zijn, terwijl men toch zou moeten weten dat, statistisch gezien, elk jaar minimaal 25% van het beschikbare adressenbestand muteert!
Schakel de automaat eens uit Op zich heb ik er geen bezwaar tegen als de automatische piloot af en toe wordt gebruikt om de stroom van berichten wat de kanaliseren en/of op te roepen wanneer men dat wil. Maar, als je aan echte klantenbinding wilt werken, zet die automatische piloot dan eens keer nadrukkelijk uit.
Daarom enkele tips:
1. Iemand uitnodigen om contact te leggen via LinkedIn? Geef dan bij je verzoek een reden mee en haal dat standaard zinnetje (I\'d like to add you to my professional network on LinkedIn) weg en geef een goede reden waarom het handig is te linken.
2. Ga niet in op verzoeken van mensen die dit standaardzinnetje laten staan en geen verdere uitleg geven waarom ze willen linken. Het zijn meestal ‘verzamelaars’ en geen echt waardevolle contacten.
3. Heet nieuwe volgers niet welkom met een standaard zinnetje maar neem even de moeite naar hun bio te kijken en daarop te reageren. Geef hen zonodig een advies en geen reclameboodschap!
4. Stuur geen e-mailberichten naar onbekenden want dat kan u letterlijk duur te staan komen. De OPTA is niet mals als het om spam gaat en de boetes zijn hoog; erg hoog!
5. Ga serieus om met klachten. Stuur geen standaardbriefje of een standaard antwoord, maar reageer op de inhoud van de klacht/opmerking. Geef de verzender het gevoel serieus te worden genomen.
6. Gebruik Google.nl/alert en/of wieowie.nl om meer informatie over bepaalde mensen en/of bedrijven te vinden en deze informatie te gebruiken in uw communicatie.
7. Als u eens een keer niets te vertellen hebt via de genoemde media, houd dan gewoon uw mond en richt uw aandacht op iets anders!
8. Controleer minimaal 1 keer per jaar of uw contactgegevens over klanten nog wel actueel zijn; al was het maar om te laten merken dat u uw klanten niet uit het oog verliest.
Over de auteur: Phil H. Kleingeld is auteur, ghostwriter en columnist, Onder de naam Rent-a-Penverzorgt hij workshops in hedendaagse digitale en analoge communicatievormen waaronder sociale media. Phil is daarnaast spreker en auteur van 24 boeken op het gebied van zakelijke communicatie zoals netwerken, verkoop, telefonische communicatie, relatiebeheer, time management, marketing en schriftelijke communicatie.
Een van de specialisaties van Phil is het verzorgen van workshops over sales gerelateerde onderwerpen als Neuroselling, Storytelling en Offertes omzetten in opdrachten.