Wat was dat ook alweer, loyaliteit? Is dat iets 'van vroeger' en zijn we het daarom vergeten? Hoeven we niet meer loyaal te zijn aan onze medewerkers omdat ze 'ervoor betaald krijgen'? In de hedendaagse 24-uurseconomie lijken trouw en vertrouwen door druk-druk-druk naar de uiterste randen van de bedrijfsvoering verdrongen te zijn. Wederzijdse loyaliteit is echter een groot goed en kan met veel kleins worden gestimuleerd.
(bijgewerkt op 8 maart 2022)
Loyaliteitsband Loyaliteit is 'trouw zijn aan een verplichting zonder achterhoudendheid'. Synoniemen voor loyaal zijn eerlijk, toegewijd, enthousiast, ijverig en openhartig. Dat klinkt goed, hè? Het zijn kleine dingen die leiden tot een wederzijdse loyaliteitsband tussen werkgever en werknemer, tussen manager en medewerker.
Actie
Medewerkers zijn doorgaans niet loyaal aan het bedrijf als geheel maar wel aan die paar directe collega’s in de kleine groepen om hen heen en, als je geluk hebt, aan jou als manager. Maar daar moet je wel wat voor doen. Laten we eens gaan kijken hoe je de loyaliteit kunt vergroten en versterken.
1. Laat je gezicht regelmatig zien
Het is verleidelijk om achter je bureau te blijven zitten als het druk is. Maar hoe minder ze je zien hoe minder ze je gaan missen. Loop rond, maak een praatje. En wat is er mis met het groeten als je binnenkomt en weer weggaat? Van een fris 'goedemorgen!' is nog nooit iemand slechter geworden.
2. Onthoud verjaardagen
Wacht niet tot je de taart op de tafel ziet verschijnen, maar feliciteer de medewerker zodra je hem of haar ziet. Dat geldt natuurlijk ook voor andere heugelijke gebeurtenissen, zoals geboortes en gewonnen sportwedstrijden, maar het minste dat je kunt doen is die ene datum in de peiling houden. Top-tip: zet het gewoon in je agenda!
3. Interesseer je in privé-activiteiten
Vertelt je medewerker op vrijdag dat zijn zoontje een belangrijke kampioenswedstrijd speelt in het weekend? Maak een notitie en vraag er naar op maandag; succes gegarandeerd. Bedenk wel dat je interesseren voor iemands privéleven niet gelijk staat aan het bemoeien met iemands privéleven.
4. Verklaar beoordelingsgesprekken tot heilig
Natuurlijk, de eindejaarsronde is één van de drukste perioden van het jaar. En die financiële rapportages moeten ook af. Maar voor de medewerker is het beoordelingsgesprek het belángrijkste gesprek van het jaar. Verklaar het tot heilig in je agenda, laat er niets tussenkomen en neem de tijd.
5.Toon oprecht belangstelling
'Heb je even?' - de medewerker staat met één been over je drempel. Natuurlijk heb je dat! Zet je mobiele telefoon uit, klap je laptop dicht, sluit de deur en draai je naar hem toe. Luister, onderbreek de medewerker niet en stel belangstellende open vragen. Geef het de aandacht die het verdient.
6. Deel schouderklopjes uit
Schouderklopjes en complimenten doen het erg goed op de werkvloer. Het toont dat je weet wat er speelt. Als je medewerkers het zien dan willen ze het ook! Val een medewerker echter nooit af ten overstaan van de groep. Niemand vindt het fijn en plein public te worden berispt.
7. Stel je kwetsbaar op
Een manager is ook maar een mens. Ja, ook jij bent niet perfect. Al sta je hoger in de hiërarchie, je hebt niet altijd gelijk en je maakt fouten. Er is geen enkel excuus voor elitair gedrag. Ga dan met de billen bloot en vertel wat je gaat doen om het daarna te voorkomen. Je zult zien dat het respect voor jou niet afneemt maar juist toeneemt.
Saskia & Serge
Het zijn inderdaad de kleine dingen die het doen, die het doen (dank je wel, Saskia & Serge). Om loyaliteit te creëren hoeven we geen dure managementopleiding te volgen. Bovenstaande tips zijn gegrond in natuurlijke sociale omgangsvormen. We voelen dus best wel aan dat het zo moet maar we maken zelden tijd om het ook daadwerkelijk toe te passen. Bedenl: drukte is geen excuus, dat lijkt alleen maar zo.
Begin vandaag nog!
Geef niet toe aan de collectieve normverlaging van de vicueuze druktecirkel en begin vandaag nog met het creëren van wederzijdse loyaliteit. Het is de moeite van de geringe investering meer dan waard.