zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

U kunt ook teveel netwerken!

Door: Phil Kleingeld,   06-05-2011,   17:11 uur
 

Ik weet niet hoe u het ervaart, maar ik kan het werkwoord ‘netwerken’ zo langzamerhand niet meer horen! Je kunt je gat niet keren of iemand heeft het er wel over. Sla een willekeurig ondernemersblad, tijdschrift of dagblad open en u treft wel ergens een artikel over ‘netwerken’ aan en dan praten we niet eens over de tijd die besteed wordt aan het ‘netwerken’ via de sociale media als Twitter, LinkedIn, Hyves, Facebook etcetera.

Dagelijks ontvangen wij wel een aantal uitnodigingen voor het bijwonen van Open coffees, netwerkbijeenkomsten, congressen, workshops, seminars, golftoernooien, speeddates, ontbijtsessies, netwerkdiners en tal van andere ‘netwerk’ gerelateerde activiteiten. Op zich is het wel fijn dat u al die uitnodigingen krijgt want dat betekent in iedere geval dat u voor bepaalde doelgroepen goed zichtbaar bent. Maar, als u en ik op al die uitnodigingen in zouden moeten gaan, komen we niet meer aan ondernemen toe. U heeft geen tijd meer voor het bezoeken van potentiële klanten, offertes te schrijven en facturen te versturen, om maar eens een paar essentiële ondernemershandelingen te noemen.



Overal waar ‘te’ voor staat.
Als de begroeting ‘Hallo, ik zie dat jij ook weer van de partij bent’  u bekend in de oren klinkt, dan bent u lid van een serviceclub zoals bijvoorbeeld de Lions  of u loopt teveel bijeenkomsten af waar steeds dezelfde mensen opduiken. In het laatste geval wordt het tijd dat u even aan het volgende gezegde denkt:

Overal waar ‘te’ voor staat, behalve ‘tevreden’!

Ondernemen is leuk en netwerken hoort daarbij. Goed beschouwd kunt u zonder een goed functionerend netwerk niet eens succesvol ondernemen, dus u hoort mij niet zeggen dat u nooit meer naar ‘netwerkbijeenkomsten’ moet gaan. Ik wil echter wel waarschuwen voor overdrijving door er tevéél tijd aan te besteden.

Tijd is geld en het is dus belangrijk dat u uw tijd zo goed mogelijk weet te besteden. In dat kader geef ik u daarom graag een aantal aandachtspunten mee om te voorkomen dat u uw kostbare tijd aan zinloze ‘netwerkbijeenkomsten’ verdoet.

1. Gezelligheid kan een criterium zijn, maar er zijn andere en betere manieren om eenzaamheid te verdrijven. Bovendien, de aangeboden hapjes vallen meestal in de categorie ‘dertien in een dozijn’ en weet u wel betere restaurants te vinden.

2. Ga niet zonder specifiek doel naar een bijeenkomst. Stel uzelf de vragen: Wat wil ik leren, wie wil ik spreken, waarom wil ik dat en …. wil die ander dat wel? Wat heb ik te bieden? Mocht u op deze vragen geen goed antwoord kunnen bedenken, blijf dan lekker thuis of besteedt uw tijd aan iets zinvollers.

3. Ga niet naar bijeenkomsten toe als u niet vooraf weet wie er aanwezig zullen zijn. Dat zijn ‘bijeenkomsten van de hoop ‘. Teveel ondernemers (lees nadrukkelijk ook zzp’ers) verdoen hun tijd met de idee in het achterhoofd: ‘laat ik maar gaan want je weet maar nooit!’

4. Pas op met het bezoeken van ‘gratis’ bijeenkomsten. Als het gratis is zal het in de meeste gevallen ook niets zijn.

5. Volgens de statistieken leveren speeddates nauwelijks wat op. Ze kunnen leuk zijn voor mensen die een nieuwe partner zoeken, het verdrijft weer een beetje de eenzaamheid, maar verder is het een tijdverspilling van de eerste orde.

6. Vraag u bij iedere uitnodiging af: Moet ik dit nu doen? Een betere timemanagementregel bestaat er geloof ik niet.

Moet: is het echt noodzakelijk? Ga ik iets verschrikkelijk belangrijks missen?

Ik: is het noodzakelijk dat ik ga of kan een ander in mijn plaats meer bereiken? Delegeer.

Dit: moet ik echt naar deze bijeenkomst of kan ik beter naar een andere gaan? Selectie

Nu: is dit een eenmalige bijeenkomst of komen er meer kansen? Stel prioriteiten.

Doen: waar ben ik nu eigenlijk mee bezig? Je kunt immers ook teveel netwerken!

 
 Doorsturen    8 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Phil H. Kleingeld is auteur, ghostwriter en columnist, Onder de naam Rent-a-Pen verzorgt hij workshops in hedendaagse digitale en analoge communicatievormen waaronder sociale media. Phil is daarnaast spreker en auteur van 24 boeken op het gebied van zakelijke communicatie zoals netwerken, verkoop, telefonische communicatie, relatiebeheer, time management, marketing en schriftelijke communicatie.

Een van de specialisaties van Phil is het verzorgen van workshops over sales gerelateerde onderwerpen als Neuroselling, Storytelling en Offertes omzetten in opdrachten. 

Hij is te volgen op Twitter , LinkedIn, Instagram
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Richard van Tilborg  |   | 
9-05-2011
 | 
11:30 uur
Duidelijke tips voor netwerken! Maar, zoals met alles in het leven, moet je voor jezelf een goede balans vinden.
Met het 4e punt ben ik het echter niet eens. Dat vind ik te kort door de bocht.

Ik heb zelf ook de nodige tips gehaald uit het boek van Sjors Jochems: (Klik hier)

Praktisch en leuk om tussendoor erbij te pakken.
NumoQuest  |   | 
9-05-2011
 | 
12:19 uur
Weer de spijker op zijn kop heer Kleingeld. Mensen weten klaarblijkelijk niet altijd wat netwerken werkelijk in houd.

De initiële netwerken hebben een sociaal karakter waarbij het elkaar 'gunnen' hoog in het vaandel staat. Dat heeft een steeds grotere .... laat ik veramerikanisering doorgemaakt. Men heeft er een commerciële waarde aan toegekend en die commerciële waarde is vervolgens doorgeslagen.

De mensen die zich daadwerkelijk met netwerken bezig houden, tenminste zo ervaar ik het, wijzen mensen naar elkaar toe zonder enige verwachting. Dat is iets wat je heden ten dage ernstig mist bij de vormen van netwerken.
Bas  |   | 
10-05-2011
 | 
10:48 uur
Ik heb een artikel geschreven over het Paretoprincipe en netwerken. Inderdaad kun je teveel netwerken.

Maar ook hier geldt: focus je op de beste 20% van je netwerkactiviteiten.

Hier is de link: (Klik hier)
M.G.  |   | 
10-05-2011
 | 
12:32 uur
Of het nu gaat om netwerken of om andere activiteiten waarbij u zichzelf wilt koppelen aan anderen: het gaat niet om dat u er bent en wat u te vertellen hebt, maar om wat u de ander kunt en wilt geven. Uiteraard zoekt u deze personen zelf actief op.

Wat gunt u de ander (tegen betaling) wat van u is? De ander (subtiel !!!) centraal stellen maakt u niet alleen prettig om mee te praten, maar ook interessant en spannend genoeg voor een vervolg.

En ja, de schrijver heeft helemaal gelijk. Netwerken lijkt nu net een rage waar mensen moe van aan het worden zijn. Wie o wie heeft de opvolger van deze rage al in beeld?

Marijke van Noort
albert  |   | 
12-05-2011
 | 
08:54 uur
''Overal waar 'te' voor staat.''

Inderdaad, bij 'te veel' staat 'te' ervoor en niet eraan vast. Iemand die zich specialist in schriftelijke communicatie noemt, is deze taalfout zwaar aan te rekenen.
Want schriftelijke communicatie is niet alleen inhoud ('als de boodschap maar aankomt'), maar ook nadrukkelijk vorm (correcte taal).
Cora Bastiaansen  |   | 
12-05-2011
 | 
09:45 uur
@Marijke Netwerken is geen rage, netwerken maakt deel uit van het dagelijks leven. Het is er altijd geweest en iedereen doet het. Je adviseert een andere moeder op het schoolplein over een goede oppas; op de sportclub vraag je iemand of je dat merk auto wel zou moeten aanschaffen... Dat is ook netwerken en dat moet je vaker doen naarmate je het meer nodig hebt, dus behalve privé ook voor je bedrijf.

Teveel netwerken? Ja, dat doe je als andere belangrijke activiteiten er onder lijden. Maar je moet het zien als een investering. En je kunt er natuurlijk gewoon een aantal vaste uren per week voor reserveren. Plannen, dus.

@Richard Helemaal met je eens dat gratis bijeenkomsten ook heel goed kunnen zijn. Vooral toen het mij financieel wat minder ging, heb ik daar veel aan gehad en er ook nuttige en aangename contacten opgedaan.

Ten slotte: social media zijn er niet alleen online en heten niet voor niets 'social'. Netwerken is er niet alleen om iets te halen, het is vooral om te geven. En het is bovendien veel makkelijker om te netwerken met het idee dat je iets te bieden hebt, je bent meer ontspannen en niet 'naarstig op zoek'. Luister naar mensen, alleen dat levert al veel op.

Cora
erik  |   | 
13-05-2011
 | 
08:58 uur
Ook met netwerken (of juist daarbij) past het oude gezegde: ''zaaien en oogsten kan je niet in één week''. Zie netwerkbijeenkomsten als zaaien. Het contact achteraf versterken, is dan het verzorgen van de jonge zaailingen. Velen gaan vruchten dragen, andere vaak in het volgende seizoen. Enkele zullen nooit zelf vruchten dragen maar wel andere bestuiven.

Heerlijk, die metaforen uit het boerenleven!
Marc Winters  |   | 
8-10-2012
 | 
08:39 uur
Inderdaad kun je bijna van borrel naar borrel lopen en moet je zeker kritisch zijn. Als echter de vraag 'ga ik wa belangrijks missen' leidend is, blijft er er weinig over. Ten eerste omdat contacten en het uitwisselen van ideeen en ervaringen op een bijeenkomst vaak tot lange termijn resultaten leidt. En ten tweede omdat er ook nog een ander praktisch doel kan zijn: namelijk om veel bestaande contacten in korte tijd te ontmoeten. Onderhoud dus.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10