Wat zijn de voorspellingen voor het tweede half jaar? Het management ziet dit graag zo actueel mogelijk, iedere week een update, elke maand een tussenrapportage en wie moet zorgen dat ze die cijfers paraat hebben en dat ze kloppen?
Allemaal intern werk dat ten koste gaat van het echte werk. Het echte werk is dat wat je direct voor de klant doet. Onder het echte werk verstaan we ook de procesverbetering, die ervoor zorgt dat de klant betere service of producten krijgt of tegen een lagere kostprijs. Vergelijk het met de houthakker die bomen kapt en die blijft kappen, ook als de bijl bot begint te worden. Hij moet zoveel mogelijk bomen kappen van zijn baas en neemt niet de tijd om zijn bijl te slijpen.
Een ding tegelijk
Bomen kappen levert direct toegevoegde waarde en het slijpen van de bijl kan je zien als procesverbetering. Met een scherpe bijl gaat het kappen sneller en beter. Het tellen van de omgehakte bomen voegt geen waarde toe, dat rekenen we tot de interne zaken. Onze houthakker kan maar één ding tegelijk. Dus hoe meer tijd hij besteedt aan het tellen, hoe minder aan het hakken en slijpen.
Energie in cijfers
De vraag is, waar besteden wij onze tijd aan? Hoe groot is de lijst met interne zaken? Hoe is de verhouding tussen deze drie? Managers zorgen voor de randvoorwaarden voor medewerkers om te produceren. Zij zorgen voor strategie, gereedschappen en organiseren de werkprocessen. Je zou verwachten dat op hun lijstje vooral procesverbetering hoog scoort. Dat zie ik natuurlijk ook bij de meeste organisaties. Toch komen we af en toe een bedrijf tegen waar het management weinig tot geen toegevoegde waarde levert, maar alle energie stopt in de cijfers, die met veel energie en procedures uit die organisaties geperst moeten worden. Eigenlijk slaan zij met de botte bijl in het rond door te focussen op het tellen van gevelde bomen. De medewerker die met het idee komt om met kettingzagen te gaan werken, krijgt op zijn kop omdat hij zijn weeklijst niet goed heeft ingevuld.
Het doel is ......
Hoe groter de organisatie, hoe groter de kans op centralisatie, meer controle vanuit de top en meer aandacht voor de productie van cijfers dan goed is voor het bedrijf. Managers en medewerkers voeger liever waarde toe dan dat ze cijfers produceren. Eigenlijk gaat dit allemaal over het ontwerp van een organisatie. Wat zijn de aannamen die je hebt als je een organisatie inricht? Als je ervan uit gaat dat je medewerkers vooral moet controleren op het aantal bomen dat ze kappen, dan moet je een systeem opzetten dat het aantal gekapte bomen voortdurend in de gaten houdt. Het lijkt soms of tellen het doel van die organisatie is.
Vertrouwen
Er zijn ook heel veel andere manieren, kijk maar om je heen. Dr. Elliot Jacques, een organisatiepsycholoog had vooral oog voor de onbewuste dynamiek die eigenlijk in het ontwerp ingebakken zit. Hij testte organisaties uiteindelijk op maar één criterium: versterkt het ontwerp het wederzijdse vertrouwen of het wantrouwen in een organisatie? Wellicht ligt daar wel de belangrijkste reden waarom medewerkers en managers liever waarde toevoegen dan dat ze cijfers produceren.
Mooi voorbeeld over de houthakker, maar het klopt niet... Voor wie wil weten hoe het echt zit en wat je over jezelf kan leren door bomen te kappen, die nodig ik graag uit voor een dagje boswerk.
met de botte bijl
|
|
17
-
11
-
2012
|
11
:
17
uur
Jij weet volgens mij zelf niet wat bomen rooien is heb je de benodigde papieren wel ben je ook tree worker.mvg met de botte bijl zzp
A@rt
|
|
18
-
11
-
2012
|
12
:
04
uur
Met een grote houtkachel en een brede houtwal in bezit kan ik je vertellen dat kappen en rooien van bomen een serieuze klus is.
A@rt