zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Sociale media: de verpletterende cijfers

Door: Michel Hoetmer,   10-02-2011,   14:49 uur
 

Fans van sociale media slaan de ietwat nuchtere types zoals ik graag om de oren met overweldigende statistieken. In navolging van deze rasoptimisten ben ik ook eventjes aan het cijferen geslagen. De conclusie... (dat ziet u vanzelf wanneer u het artikel leest). Hint: wat zou het toch fijn zijn als de aarde minder snel om zijn as draait, want dan hebben wij meer uren in een dag!

Graag eerst het filmpje bekijken (echt doen!)



Bent u weer terug? En hebt u het filmpje gezien? Dan bent u het vast met me eens dat 'sociale media geen gebraden lucht is' (gepikt uit het filmpje). Ik kan er nog de volgende niet zo indrukwekkende gegevens aan toevoegen:

  • Binnen 1 uur ontving ik via mijn LinkedIn account 23 updates.
  • In hetzelfde uur verschenen er 29 nieuwe Tweets in mijn Tweetstream.
Inderdaad allesbehalve indrukwekkend. Het was trouwens een rustige dag. Maar dat is wat een gemiddelde sociale netwerker aan berichten ontvangt (inderdaad ik ben heel erg gemiddeld). 

Het gaat 24 uur per dag en 7 dagen per week door. Gemakshalve vergeet ik de uurtjes, wanneer ik in dromenland bivakeer. Nu sla ik even aan het rekenen (nou jou dat doet Excel even voor me):

  23 + 29 = 52 berichten per uur (op een rustige dag)

  52 x 16 uur x 7 dagen = 5824 berichten per week

Dat klinkt al weer een stuk indrukwekkender. Voor de grap, dat zijn: 

  5824 x 365 = 2.125.760 berichten per jaar

Toegegeven het haalt het allemaal niet bij Facebook dat qua inwoneraantal het derde land van de wereld is, maar voor mij is het een gigantische informatieberg. Het plaatst al die indrukwekkende cijfertjes toch in een iets ander perspectief niet waar? Ga maar na, reken 15 seconden om een bericht te lezen:

  2.125.760 x 15 seconden per bericht = 31.886.400
  seconden per jaar

Dat klinkt helemaal overweldigend. Als u het niet kunt bevatten (ik in ieder geval niet):

  31.886.400 seconden / 60 = 531.440 minuten per jaar

  531.440 / 60 = 1022 uren per jaar.

Toegegeven, iets minder verpletterend. Maar nog steeds heel veel. En de stroom neemt alleen nog maar toe. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de tijd die u besteedt aan het schrijven van uw pennevruchten.

Zullen wij er samen eventjes nuchter tegenaan kijken: het grootste deel van de berichten wordt niet opgemerkt of gelezen. Kan gewoon niet. Tenminste: ik kan het niet. U wel?

PS. Op Twitter ben ik helemaal niet zo gemiddeld, ik volg slechts 23 andere Twitteraars. De genoemde getallen komen op een veelvoud uit wanneer u bijvoorbeeld 500 Twitteraars volgt: 

  29 x 16 x 365 x 500 = 84.680.000 berichten per jaar.

Rekent u zelf maar uit hoeveel uren u dat zou kosten!

 
 Doorsturen    10 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Bjorn  |   | 
10-02-2011
 | 
16:32 uur
Sorry, maar 15 seconden per bericht? Waar haal je dit vandaan? Volgens mij ligt het op 1,5 seconde per bericht in Twitter.
Michel  |   | 
10-02-2011
 | 
17:58 uur
@Bjorn Je hebt gelijk, 15 seconden per bericht is inderdaad erg lang. Maar ik had toch gezegd dat ik gemiddeld ben?

Als wij alle gekheid vergeten: inderdaad laat ik ook snel mijn blik over de berichten glijden (neem ze dus nauwelijks in me op). En stop wanneer ik iets interessant meen te zien. En dan draait het er regelmatig op uit dat ik naar een artikel doorverwezen wordt en dat artikel lees. Op die manier krik je het gemiddelde weer aardig op, niet waar Bjorn?
Gianluigi Cuccureddu SMP  |   | 
11-02-2011
 | 
08:20 uur
Hier is waar technologie weer wat verademing gaat brengen, het is teveel informatie, en 99% is niet van belang.
C. Huizenga  |   | 
11-02-2011
 | 
09:27 uur
Mooi stuk, interessant ook om te zien hoe je de effectiviteit van twitter belicht. Je kunt niet alles volgen... wellicht moet er een filter ontwikkeld worden.

Wel jammer van het rekenfoutje (van excel;) dat zorgt voor een lichtelijk vertekend beeld:

52 x 16 uur x 7 dagen = 5824 berichten per week

5824 x 365* = 2.125.760 berichten per jaar

* moet natuurlijk x 52 zijn aangezien het per week is berekend in de voorgaande som.
Michel  |   | 
11-02-2011
 | 
10:18 uur
@Huizenga Scherp opgemerkt. Het rekenfoutje is van mij en ik laat het staan, want anders begrijpt niemand uw reactie. De kern van mijn verhaal is: door die geweldige aantallen zie je de bomen door het bos niet meer. Slechts enkelen worden gehoord en anderen staan in de kou. Dat blijft denk ik, ondanks mijn slordigheid, wel overeind staan.
sandra galjaard  |   | 
11-02-2011
 | 
11:19 uur
Het mooie in deze wereld is dat je keuzes kunt en mag maken. Jij bepaald zelf hoeveel tijd je spendeert aan sociale media. Tijd om te zenden en tijd om te ontvangen. Je hebt vele tools om te filteren wat je wilt ontvangen. MAAK KEUZES! Het is echt niet erg als je iets mist. En als iemand wil dat jij specifiek het toch echt leest, kunnen ze je rechtstreeks benaderen.

Je moet niet alles willen lezen en zien. Dan praat je inderdaad over een informatie overload en zie je door de bomen het bos niet meer.

Het mooie van sociale media is als je het gericht inzet (zakelijk gezien). Zorg dat je je doelgroep kent en dat je weet waar die zich bevindt. En maak sociale media onderdeel van je marketingstrategie. Zie het als extra cadeautje naast oude vormen van communicatie. Want deze nieuwe vormen zijn aan de winnende hand.
Jeroen ter Stege  |   | 
11-02-2011
 | 
17:25 uur
Het is inderdaad veel en het wordt steeds meer.

Ik heb gemerkt dat je gewoon moet accepteren dat je niet alles kunt lezen. Eerder had ik zoiets van 'ik mag niks missen', maar met de huidige stroom aan berichten is dat een utopie. Die gedachte kan dan zelfs voor stress zorgen.

Dus, accepteer dat je niet alles kunt lezen en vertrouw er op dat belangrijke berichten toch vanzelf wel onder je aandacht komen / worden gebracht door je netwerk.
Willem van Druten  |   | 
13-02-2011
 | 
16:22 uur
Het risico te verzuipen in kwantitatieve non-informatie heeft mij doen besluiten niet te twitteren, te Hyvsen of te Facebooken. Het constant wisselen en beoordelen van informatieaanbod wordt een soort permanente status van mind mapping & mind switching. Ik ben niet van de generatie of het geslacht die/dat alles kan bijhouden met 100% aandacht en focus (multi tasking 2.0). En half of een beetje meedoen met een upcoming issue past niet bij mijn stijl. Maar ik profiteer de wel van: als ik voor iemand of iets belangstelling heb kan ik hem/het wel vinden. Ben dus een soort free-rider. Kan volgen maar heb niet de ambitie ge(ver)volgd te worden. Wel de lusten en niet de lasten. En heb de tijd en rust om andere dingen goed te doen in combinatie met zaken die ik ter ontspanning ook leuk vind.

Het valt me wel op dat veel –beginnende- twitteraars, met uitzondering van de categorie die via sociale media BN’er willen worden, de egoclub, na het gedaan te hebben afhaken.
Maar ieder zijn keus en zijn ding.
Jolien Huizinga  |   | 
14-02-2011
 | 
08:57 uur
Niet voor niets is er binnen mijn generatie een nieuwe ziekte: infobesitas. Informatiestress, continue informatie vergaren omdat je bang bent dat je iets mist. Gevolgen: moeheid, stress en concentratieproblemen. ( (Klik hier) )
Jochem Lub  |   | 
18-02-2011
 | 
10:57 uur
Ik vind het altijd jammer dat met een aantal cijfers geprobeerd wordt om iets duidelijk te maken....vooral als het niet klopt...

Wie leest de krant? Lees je deze helemaal? Kijk je naar de tv? Bekijk je alles?

100% zeker dat de antwoorden op de bovenste 2 vragen ''nee'' is. Waarom? Omdat we met zijn allen een selectie maken in de informatiestromen die wij tot onze beschikking hebben!

Datzelfde is ook het geval voor Social Media. Ik heb op Twitter meer dan 2000 volgers en ik volg ca 1500 personen, ik tweet over Social Media, het dagelijks leven en wil nog wel eens een ''eye-opener'' met een scherp randje tweeten.

Lees ik alle tweets van mijn volgers? Nee, en dat kan ook niet, ik heb filters aan staan, selecties en lijsten, zodat het nieuws dat voor mij belangrijk is niet aan mij ontgaat.

Waarom ik dan zoveel mensen terug volg? Omdat deze mensen allemaal mijn interesse gebied vertolken, niet altijd, natuurlijk gaat het ook wel eens over het broodje kaas, helemaal niet erg, ga eens een half uurtje bij de kapper zitten, bij een busstation staan, etc, en luister eens goed waar we het met zijn alle over hebben..... dat filteren we toch ook?

Social Media is niet heilig, maar is een tool waarmee je processen kan vereenvoudigen, makkelijker bij informatie kan komen en sneller in contact kan komen met mensen die je anders nooit had leren kennen!

Kennis is macht en vanuit Social Media kan je heel snel, heel veel kennis opdoen dmv sociaal kapitaal, je moet alleen de informatiestroom filteren, net als in het dagelijks leven!

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10