Het is een bekend gezegde 'meten is weten, is denken en is (beter) doen'. Tot voor kort was de wereld van de online marketeer nog redelijk overzichtelijk. Maar met de komst van sociale media is de boel zo langzamerhand niet meer te overzien. De effecten van sociale media zijn bijzonder lastig te meten. De zaak raakt versnipperd en lijkt meer en meer op een doolhof.
Ik bracht dit onderwerp ter sprake in mijn vorige blog. Naar aanleiding van mijn opmerking over de slechte meetbaarheid van sociale media, tikte Phil Kleingeld me op de vingers en kwam met een berg aan programma's waarmee je allerlei effecten kunt meten. Dat was natuurlijk een prachtige aanvulling op mijn blog.
Wat meet je dan?
Toch denk ik dat wij het over twee verschillende dingen hebben. Ik zet al jarenlang e-mail in als marketinginstrument. Het werkt over het algemeen vrij aardig.
Het grote voordeel van e-mailmarketing is dat je precies kunt meten wat de effecten zijn. Je weet hoeveel mensen de e-mail hebben geopend en hoeveel mensen er hebben doorgeklikt op de pagina waar de e-mail naar verwijst. En vervolgens kun je precies de conversie meten.
Verder analyseren
Met een programma zoals Google Analystics brengt u de bewegingen op uw website in kaart. Er zijn ook softwareprogramma's zoals van Marketo waarin de marketeer de individuele bewegingen van de bezoekers kan volgen.
Elke bezoeker krijgt een 'rugnummer'. Zodra deze 'gemerkte' bezoekers gegevens achterlaat, is hij niet langer meer anoniem. Het gaat nog veel verder. U kunt elke bezochte pagina een bepaalde waarde toekennen. Overschrijdt een bezoeker een bepaalde waarde dan kan het een serieuze lead zijn.
Niet de aantallen, maar de kwaliteit
Dergelijke programma's vertellen de marketeer natuurlijk veel meer dan pure aantallen. Als mijn statistiekenprogramma zegt dat een bepaalde pagina 1191 keer is bezocht weet ik feitelijk slechts iets over de populariteit van de pagina. De rest blijft in nevelen gehuld. U weet dan niet waar de bezoeker naar toegegaan is en waar hij de site verlaat.
En zo gaat het ook met de bewegingen van sociale media naar uw site. Een programma zoals bitly.ly doet meer dan alleen maar links inkorten. U ziet ook hoe vaak er op die link is geklikt. En dan? Wist u het maar! Dat is waar ik op doelde.
Echt iets te weten komen?
Wilt u écht weten wat mensen op uw website doen, dan heeft u een geavanceerd programma nodig, zoals van Marketo. Maar dat beperkt zich toch weer tot de website zelf.
Er zit weinig anders op dan voor elke link die u in de sociale media plaatst een aparte pagina te maken en vervolgens te bekijken wat de bezoekers van die pagina verder uitspoken, nadat ze de pagina hebben bekeken. En daar zit het knelpunt. U moet dat voor elk sociaal netwerk een aparte pagina maken.
De site in kaart brengen?
Wilt u een begin maken met het in kaart brengen van uw website, dan is Google Analytics een prima start. Het programma vertelt u het nodige over de bewegingen in uw website, bijvoorbeeld waar bezoekers binnenkomen, waar ze afhaken, waar ze naar toegaan en nog veel meer. Helaas is de verbinding met de sociale media grotendeels in nevelen gehuld. Dat was dus waar ik op doelde.
Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest.