zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Nieuwe klanten werven met sociale media?

Door: Michel Hoetmer,   31-01-2011,   16:56 uur
 

Het lijkt er op dat iedereen 'sociaal gaat'. Wie bijvoorbeeld niet vertegenwoordigt is op LinkedIn, Twitter of Facebook lijkt niet meer te bestaan voor de buitenwereld. Maar betekent dit wanneer u kiest voor sociale media de nieuwe klanten als gebraden hanen uw hongerige mond komen binnenvliegen?



Ik ken mensen die helemaal niet aan sociale media doen, of zich er vanaf hebben gekeerd en nog steeds een vette boterham verdienen. Wellicht is het straks zelfs 'cool' om niet vertegenwoordigt te zijn. 



Het voordeel van de twijfel
Maar vooruit, ik geef sociale media zelf ook het voordeel van de twijfel en ben er al enkele jaren actief. Als u mij dan vraagt:

'Heb je er concreet nieuwe klanten mee geworven?' 

Dan moet ik u het antwoord schuldig blijven. Ik weet het niet. Dat is een beetje het probleem met sociale media. Het is zo lastig te meten wat de effecten zijn. 

Tegenvallende resultaten
Na de euforie komen er ook steeds meer berichten dat sociale netwerken niet opleveren wat velen er van verwachten. Onlangs kopte deze site 'Sociale netwerken nog geen invloed op koopbeslissinig'. Ik ben niet in het bezit van een glazen bol, maar vermoed dat dit zo zal blijven. 

Zeker, af en toe komt er een golf van berichten langs, zoals een paar maanden geleden met Youp van 't Hek. Maar dat is toch écht de uitzondering op de regel. Zelfs al zou men wel berichten plaatsen over uw bedrijf, dan is de kans groot dat deze verloren gaan in een oceaan van andere berichten. Kijk maar eens hoe vluchtig Twitter is. Voordat u het in de gaten hebt is uw bericht al weer naar onderen geschoven. 

Tel daar bij op dat de meeste mensen luistervinkje spelen en verder zelf niet actief zijn. Dan kunt u zich met recht afvragen wat het nut is van sociale media.

Dat is uw kans
Vanwege het feit dat een relatief kleine groep mensen voor de inhoud zorgt, geven sociale media mooie kansen voor de mensen die wel produceren. U kunt sociale media prima inzetten om verkeer naar uw website te genereren. Daarin spelen sociale media een toenemende rol. Onlangs is Facebook internet koploper Google gepasseerd in de rangorde van meest bezochte sites ter wereld. 

Spin in het web
Verbind uw website met de sociale netwerken en geef mensen de kans om te reageren. Daaruit kan zeker iets moois ontstaan. Denk in dit verband aan artikelen op uw website, blogs, video's op youtube plaatsen (heeft prioriteit voor zoekmachines) en vele andere manieren om uw netwerk te prikkelen. Het maakt u tot opinieleider en daarmee als het even meezit tot een goede kandidaat om zaken mee te doen. 

Dialoog aangaan met uw klanten
Een ander voordeel van sociale netwerken is dat u een dialoog kunt aangaan met uw klanten. Bedrijven als KLM en Dell doen dit al zeer succesvol. Ze zetten sociale netwerken in om klanten te helpen met hun problemen. Het levert niet direct nieuwe klanten op, maar op termijn is er vrijwel zeker een positief effect.

Ervaringen delen?
Ik ben benieuwd naar uw ervaringen. Uiteraard kunt u reacties onder deze blog plaatsen. U kunt ook discussiëren in de SalesQuest groep op LinkedIn (nieuwe klanten werven).

 
 Doorsturen    15 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Phil H. Kleingeld  |   | 
31-01-2011
 | 
18:09 uur
Het effect van sociale media is goed meetbaar; een kwestie van de statistieken erop nakijken. Het is een goed gebruik om bij potentiële klanten die zichzelf aanmelden even te vragen waarvan ze je kennen,maar behoef ik verkopers natuurlijk niet uit te leggen. LinkedIn en andere sites als KGB en wieowie.nl helpen het verkoopproces wat te vereenvoudigen doordat het zo simpel is leads te genereren en je minder of geen tijd kwijt bent aan 'koude acquisitie'. Twitter is naast een pull marketinginstrument ook leuk om nieuwe contacten te leggen. In mijn geval heeft dat een 'braintrain' opgeleverd met andere netwerkspecialisten en zowaar enkele eerste contacten die tot een opdracht hebben geleid. Twitter en YouTube zijn ook prima voor personal branding; het ontwikkelen van je merk. Daarnaast zijn het geweldige 'wiki-bakken' waar je meestal wel de info vindt die je zoekt. Het probleem met sociale media is, dat veel mensen er een mening over hebben maar velen soms geen benul hebben wat je er mee kunt doen. Dat is de reden dat ik workshops over dit onderwerp verzorg. Net als de telefoon zijn sociale media een uitbreiding of variant op de grootste menselijke behoefte die er is: communicatie! De sociale media hebben ervoor gezorgd dat mensen toegang krijgen tot informatie die bepaalde instanties voor hen verborgen wilden houden of hen via de andere media de mond wilden snoeren. Het zijn dus geen communicatiemiddelen die uitsluitend gericht zijn op het binnenslepen van opdrachten; het is een prettige bijkomstigheid als het lukt, maar niet de opzet. De gegeven tips om via de media een dialoog aan te gaan, ook met potentiële klanten, verdient massale opvolging.
Richard Raats  |   | 
1-02-2011
 | 
07:43 uur
Beste lezer,

Het gebruik van 'Social Media', het woord 'Social' zegt het al, is gericht op het maken en onderhouden van contacten. In deze optiek ben ik het eens met de vorige schrijver dat communicatie de essentie is van de verschillende vormen van 'Social Media'. Zoals met iedere vorm van communicatie gaat het om uitwisselen van informatie, waarbij 'Social Media', en vooral Twitter, de mogelijkheid geeft om gelijktijdig met meerdere mensen een dialoog te voeren over een onderwerp wat aanspreekt.

Hierdoor kom je contact met zowel gelijkgestemden als andersdenkenden. En ook hier geldt dat er altijd een mogelijk is dat iemand op zoek is naar een potentiele opdracht of een opdracht wil aanbieden. Het is echter net als in het 'gewone' leven, als iemand je aanspreekt dan gun je de opdracht liever als dat iemand je niet aanspreekt.

Voor het verstrekken van opdrachten via 'Social Media' is het dus belangrijk om te staan voor wie je bent. Vertegenwoordig dezelfde kwaliteit en integriteit als in het dagelijks leven. De kansen komen dan ook in de virtuele wereld aan je voorbij... Of je de kansen weet te verzilveren, ligt aan het feit of je de kansen ziet...

Persoonlijk ben ik heel positief over 'Social Media' omdat het kennisdeling in een breed spectrum mogelijk maakt. Voor mij geldt het motto:''Delen is vermenigvuldigen!''. Ook voor jou liggen er kansen als je die normaal ook op je pad weet te ontdekken. Met die wetenschap in gedachte kun je zelf wel bepalen of 'Social Media' jou kan helpen...

Succes met 'Social Media' :-D
Michel  |   | 
1-02-2011
 | 
10:43 uur
@Phil Kleingeld Met je opmerking over meetbaarheid maak je me wel heel erg nieuwsgierig. Welk programma heb jij dat ik niet heb? Google analytics sorteert bv. op:

1. Direct verkeer
2. Zoekmachines
3. Verwijzende sites
4. Overige

Als ik naar de verdere uitsplitsing kijk kom ik wel een aantal refererende sites (zoals Managersonline.nl) tegen en inderdaad eenmaal Twitter.com.
Helaas zeggen statistieken weinig over werkelijke effecten.

PS. Er zijn zeker succesverhalen, zie: (Klik hier)
wouter@ollandmarketing.com  |   | 
1-02-2011
 | 
10:49 uur
Beste Michael,

We focussen met zijn allen teveel op het instrument 'Social Media'. Daar gaat het niet om volgens mij. Als je het als doel ziet sla je volgens mij de plank mis. Het doel is volgens mij dat, naast alle 'echte' face-to-face contacten, het nu makkelijker is om met elkaar in contact te blijven. Dat heeft te maken met 'chemie' (je hebt een klik met bepaalde mensen), nieuwsgierigheid (hoe zou het gaan met....),kennis (loop ik achter, mis ik iets, kan ik iets leren?), plezier (wat leuk om weer een aantal mensen terug te vinden uit mijn tijd bij bedrijf.... of school/opleiding....). Zo kan ik nog wel even doogaan. Sleutelwoorden zijn voor mij 'delen, geven, communiceren' met als doel KK en PAR (kennis en kennissen)(Positieve Actieve Referenties). Bedrijven moeten wat betreft hun klanten/gasten veel meer gaan zien als mogelijke 'vrienden voor het leven'. Echte fans dus. Tot nu toe blijft een zakelijke relatie vaak op het leveren van het product/dienst en het versturen van de factuur hangen. Dus volgens mij veel kansen om ook dmv nieuwe en sociale media meer beleving en plezier te bieden aan enthousiaste volgers.

Wouter Olland - www.ollandmarketing.com
Michel  |   | 
1-02-2011
 | 
11:31 uur
Nog een aardig artikel 'Benut feedback op Twitter' zie: (Klik hier)
Michel  |   | 
1-02-2011
 | 
11:49 uur
@Wouter Ik bekijk in dit artikel (en ook in mijn andere uitingen) sociale media vanuit het oogpunt 'wat kun je er zakelijk bezien mee?'. Ik zie het zeker niet als doel, maar als middel.

PS. Goede communicatie begint met de naam van degene waarmee je communiceert juist te spellen. Ik heet Michel en geen Michael
Phil H. Kleingeld  |   | 
1-02-2011
 | 
12:23 uur
@Michel Onderstaand een paar sites voor tools, analyse en zoekfuncties voor Twitter. LinkedIn heeft zijn eigen statistische programma waarbij het er wel van afhangt of je een betalende of gratis account hebt.

www.FriendorFollow.com (following/fans/friends)
Twitter.grader.com (“Score”)
www.Tweetcloud.com (waar tweet je over?)
www.Useqwitter.com (“afhakers”)
www.Twitterless.com (“afhakers”) @chirpstats
Analytics.ad.ly (m/v, invloed, locatie, e.d.)
www.Popacular.com/gigatweet (totaal aantal tweets)
www.Tweetgrid.com (real-time instelbaar dashboard)
www.Mindmeister.com/18439153/twitter-tools (overzicht)
Twitter.grader.com (“Score”)
www.Twitalyzer.com (diverse)
www.Twittercounter.com (verloop volgers over tijd)
Analytics.ad.ly (m/v, invloed, locatie, e.d.)
www.Tweetvolume.com (vergelijk zoekwoorden)
www.Twittermeter.com (vergelijk term over tijd)
www.Twitter-friends.com (vergelijk met vrienden)
www.Tweetvalue.com (“waarde”)
www.Backtweets.com (wie linken naar je op twitter)
www.Sitemention.com (wat zeggen ze over je/site)
www.Google.nl/alerts (vermeldingen per email)
www.Socialmention.com/alerts (soort google alerts)
www.Tweetreach.com (wat wordt er over je getweet)
www.Twitterfountain.com (live tweets, events)
www.Twittergids.nl (overzichten o.b.v. profiel)

Hoop dat je hiermee uit de voeten kunt.
Michel  |   | 
1-02-2011
 | 
12:46 uur
@Phil Je bent geweldig! Kan ik nog aan toevoegen: (Klik hier) (kun je zien hoeveel mensen je verkorte link volgen).
Sandra Galjaard  |   | 
2-02-2011
 | 
11:47 uur
Ik ben van mening dat, als je social media onderdeel maakt van je marketing strategie, je er veel aan kan hebben. Met Social Media Marketing ga je je gebruik van social media aanpassen op je doelgroepen. Wie, waar, wanneer, wat, waarom, hoe, etc. En zoals al gezegd door anderen, gaat het er vooral om dat je het een goed vervolg geeft.

Een connectie via de social media, wil nog niet zeggen dat dat een werkelijke klant is, maar waarschijnlijk wel een potentiele klant en daar kun je op doorpakken. En de Real life connectie is dan heel erg belangrijk. En uiteraard dat alles congruent is.

In je marketingstrategie is een belangrijk onderdeel meten=weten. Dat geldt inderdaad ook voor je social media activiteiten. Vaak is het een versterking van alle activiteiten en moet je je afvragen of je heel gericht het directe resultaat van bijvoorbeeld aanwezigheid op twitter wilt meten. Het gaat om het totale resultaat van alle marketing inspanningen lijkt mij.
Jeroen van der Schenk  |   | 
10-02-2011
 | 
06:01 uur
Interessante discussie!
Ik hou mij hier voor Seast2meet.com mee bezig. Er is inderdaad eea goed te meten. Zelf maak ik veel gebruik van Tweetreach, maar helaas zijn de betaalde rapporten zo duur en krijg ik met de beperking van +/- 1000 tweets rapporten van slechts 3-5 dagen binnen.

Verder ben ik nu bezig met een analyse van de conversie per 'verkeersbron' naar online reserveringen. Nog wat vroeg om conclusies te trekken, maar opmerkelijk is nu al dat de conversionrate van bezoekers die via social media omgevingen (nu vooral twitter) binnenkomen vele malen hoger ligt dan die van bezoekers via zoekmachines. Ik vermoed dat 'aanbeveling door gelijkgestemden' de conversie positief beinvloed, maar dat zal moeten blijken uit analyse van bijv. klikgedrag en heatmaps.

Kortom; sociale netwerken zullen naar mijn mening juist heel veel invloed gaan hebben op het koopgedrag. Als ik meer volledige analyses heb zal ik hierover zeker een mooie blog schrijven ;-)
Ger de Bruijn  |   | 
13-02-2011
 | 
12:11 uur
geachte heer Hoetmer,

Het gebruik van de woorden social media is te kort door de bocht. Social media kun je niet los zien van een online marketing strategie.
Dus niet alleen maar linken naar je website maar ook relevante content leveren waarmee je reacties losmaakt bij je potentiele klanten.wat betreft de vluchtigheid van Twitter, kijk hier even :(Klik hier)
Michel  |   | 
13-02-2011
 | 
14:41 uur
Beste Ger en anderen. Ik denk dat het verstandig is om enkele misverstanden uit de wereld te helpen. Ik ben zeker niet tegen sociale media. Ik maak er zelf al jaren gebruik van en vaar er ook wel bij.

Het punt is dat ik het grenzeloze optimisme dat sommigen hebben ten aanzien van sociale media niet deel. Het simpele feit dat je potentieel verbonden bent met de rest van de wereld, betekent nog niet dat je er ook werkelijk mee verbonden bent. Waar ik me tegen keer is de overdrijving.

In een artikel schreef 'De Telegraaf' de revolutie in Egypte toe aan o.a. Twitter. In het betreffende bericht citeerde men een aantal berichten verspreid via sociale media. Allemaal van na het aftreden van Mubarak! Ze 'vergaten' te vermelden dat gedurende een lange periode internet (en dus de sociale media) uit de lucht was. De krant van wakker Nederland zat kennelijk eventjes te pitten.

In het verleden ontstonden er ook lopende vuurtjes zonder sociale media. Denk aan de val van de muur.

In een boekje over sociale media lees ik dat 'eenderde van de bloggers schrijft over merken, producten en diensten.' Ik snap echt niet waar de auteur deze wijsheid vandaan haalt. Zoveel wordt er niet over geschreven. Het is het bekende fabeltje van het doorvertellen van goed (en veel vaker) slecht nieuws. Sociale media hebben trekjes van een piramidespel. En dat weigeren de optimisten in te zien.

Wil je meer weten over lopende vuurtjes? Lees dan 'The tipping point' van Malcolm Gladwell. Sommige berichten maken een virale ontwikkeling door en verreweg de meesten sterven een eenzame dood.

Wil je zakelijk iets bereiken met sociale media dan zul je er hard voor moeten werken en veel tijd in steken. Het is identiek aan andere manieren om zakelijk succes te behalen.

Ger, dat er zeker ook heel mooie dingen gebeuren, daarvan hoef je me niet te overtuigen (van harte bedankt voor de fraaie voorbeelden). De voorbeelden die jij noemt liggen meer in de sfeer van liefdadigheid. Het zijn prachtige voorbeelden van hoe mensen elkaar kunnen helpen. Prima natuurlijk.

Liefdadigheid en wat je privé met sociale media kunt doen is niet mijn insteek. Ik schrijf over sociale media in de context van 'wat kun je er zakelijk mee?'
Ger de Bruijn  |   | 
13-02-2011
 | 
22:13 uur
Beste Michel,
Dank voor je reactie.
Wat betreft de telegraaf ben ik het met je eens, die is al jaren niet zo wakker meer. Sociale meeia zijn slechts instrumenten, je zult altijd hard moeten werken, en het is ook geen tovermiddel.Je moet echter wel weten hoe het te gebruiken.
Dat het voorbeeld van Twitter over liefdadigheid gaat ben ik niet met je eens.Het gaat om helpen. En we weten toch allen al vele jaren dat verkopen niet bestaat maar de ander HELPEN kopen wel.
Met vriendelijke groet,
Ger de Bruijn
Reinier  |   | 
8-03-2011
 | 
06:30 uur
Handig verzicht en dossier van grote hoeveelheid tools om social media te monitoren en beheren.
(Klik hier)
mark teerling  |   | 
6-04-2011
 | 
15:46 uur
Helder stuk! dat is inderdaad wel het nadeel van sociaal media als Twitter. De berichten zijn vluchtig. Twitter berichten op Linked Inn plaatsen heeft mij echter geen windeieren gelegd.

Mark Teerling
Crown Slim Werken
www.crownslimwerken.nl

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10