zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Potentiële klanten naar uw website lokken

Door: Michel Hoetmer,   09-12-2010,   10:18 uur
 

Veel websites lijken op muurbloempjes. De meeste sites zien er tegenwoordig verzorgd uit. Ze vertellen iets over het bedrijf en de producten of diensten die men aanbiedt. Maar veel verder gaat het vaak niet. Het lijkt een beetje op vissen in een vijver zonder aas te gebruiken. De bezoekersaantallen zijn soms bedroevend. Het levert weinig tot niets op. Hoe kunt u daarin verandering brengen?

Het antwoord is relatief eenvoudig, de uitvoering een stuk lastiger: 



    Plaats nuttige 'content' op uw site. 

Met nuttige content bedoel ik inhoudelijke artikelen met bijvoorbeeld praktische tips en adviezen. Zoekmachines als Google hebben een voorkeur voor inhoudelijke artikelen. De kans dat uw site daardoor hoger scoort in de zoekmachines neemt toe.

Ja maar...?!
Als ik dit adviseer, hoor ik nog wel eens 'ja maar dat is ontzettend veel werk!' Het klopt als een zwerende vinger. Telkens opnieuw iets bedenken en publiceren is inderdaad een helse klus. 

Het is nog erger: aanvankelijk zijn de resultaten ook nog eens teleurstellend. Er stroomt flink wat water door de Rijn alvorens uw artikelen of blogs de aandacht krijgen waarop u hoopt. Maar na verloop van tijd gaat het balletje steeds sneller rollen. 

Enkele artikelen schrijven en er dan mee stoppen heeft weinig zin. Zo werkt het inderdaad niet. U zult regelmatig iets moeten produceren.

Waar haalt u de ideeën vandaan?
De ideeën liggen voor het oprapen. Allereerst natuurlijk uw eigen ervaringen. Daarmee geeft u artikelen een persoonlijk tintje. Er mag best enige emotie uit spreken. Dat maakt u tot een écht mens van vlees en bloed. 

Een ander idee is om relevante blogs voor uw vakgebied te volgen. Ik bedoel natuurlijk niet dat u deze blogs kopieert. Het materiaal van anderen is regelmatig een rijke bron van ideeën. Bestudeer nauwgezet wat deze mensen vertellen. Denk hierbij aan: koppen, intro van het artikel en de opbouw.

Gebruik sociale media
Als u mij een tijdje hebt gevolgd, dan weet u dat ik soms wat sceptisch ben over het nut van sociale media. Dat betekent echter niet dat ik er helemaal niets in zie. Sociale media, ik denk bijvoorbeeld aan discussiegroepen op LinkedIn, kunnen u ook op ideeën brengen. 

Zoek eens uit wat de meest populaire discussieonderwerpen zijn. Geef in uw blog of artikel vervolgens uw unieke invalshoek. Meng uzelf in de discussie en verwijs naar uw artikel.

Anders dan anderen
Papagaait u wat anderen beweren? Dan is de kans dat men u opmerkt minimaal. Het valt niet op. Neem bijvoorbeeld mijn vakgebied. Elke verkooptrainer roept dat communicatie is samen te vatten in drie getallen. Het is het bekende verhaal van Albert Mehrabian. Ik zette daarbij vraagtekens in het artikel 'Een mythe over communicatie de nek omgedraaid'. Het artikel is meer dan 7500 keer gelezen. 

Vijanden en fans
Uiteraard roepen dergelijke artikelen bij sommige mensen ook weerstand op. Maar er zijn gelukkig mensen die zeggen 'hé die heeft een punt te pakken, interessante gedachte!' 

Wees geen allemansvriend. Het draait er om een schare fans te verzamelen. Neem de vijanden op de koop toe. De fans keren regelmatig terug en de kansen om tot zaken te komen nemen toe.

PS. Plaats onder het artikel bijvoorbeeld een link naar (relevante) producten of diensten.  

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
poll
Bevat uw website nuttige content voor uw bezoekers?
 
Ja
Nee
Geen mening
 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Kristian  |   | 
9-12-2010
 | 
17:06 uur
Nuttige content is niet alleen content waarop je als bedrijf graag gevonden wil worden. Denk vooraf ook goed na over de informatie/ content waar potentiële bezoekers naar op zoek zijn. Een bezoeker wordt alleen klant wanneer de content op een website ook aansluit bij zijn of haar verwachtingen en behoeften.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10