Hoe komt u professioneel over met uw Social Media profiel? Hoe maakt u indruk op een positieve manier, zodat anderen u niet snel vergeten?
Waar kijkt men als eerste naar bij een nieuwe Social Media profiel? De profielfoto. Net als bij een fysieke ontmoeting, trekt uw uiterlijke verschijning de eerste aandacht. Men zal u in eerste instantie beoordelen op uw foto.
Ik vind het daarom opvallend dat er op LinkedIn, toch wel het zakelijke social netwerk, zoveel bedroefend slechte profielfoto's staan. Deze varieren van vakantiefoto's, foto's met figuren in de verte tot foto's met winterjassen en sjalen.
Terwijl het zo gemakkelijk is om uw imago te professionaliseren met een mooie foto. Ook voor mensen met een zakelijke heldere foto zijn er nog tips om indruk te maken op uw nieuwe profiel bezoekers.
Negen tips voor een zakelijke social media profielfoto
1. Neem uw gezicht prominent als uitgangspunt van de foto;
2. Gebruik geen bedrijfslogo, dit staat onpersoonlijk;
3. Draag geen buitenkleding op de foto, maar bijvoorbeeld een mooi overhemd, blouse met eventueel een colbert;
4. Kies voor kleur in uw kleding;
5. Kijk recht in de camera, men beoordeelt u dan positiever;
6. Dames, draag makeup, vooral blusher, poeder en mascara doen het goed op de foto;
7. Heren, voorkom een glimeffect, poeder helpt hier ook bij;
8. Zorg voor een rustige achtergrond, mag wel in kleur zijn;
9. Bezoek eens een professionele fotograaf voor een fotosessie. Zeker een goede investering in uw imago.
Desiree Grijpma-Hidding is imago stylist en biedt ondernemers, medewerkers en managers kleuranalyse en kledingadvies. Ook voor kledingadvies mannen. Zij is tevens personal shopper. Met haar bedrijf Second impression geeft zij ook kleuradvies en imago workshops. Speciaal voor bedrijven geeft zij stijladvies en presentatie trainingen.
Desiree is van mening dat naast uw communicatieve vaardigheden en uw prestaties op uw werk, uw kledingstijl voor een groot gedeelte bepaalt hoe u overkomt op uw collega’s, klanten en relaties. De kunst is om binnen de heersende cultuur een stijl te vinden, die ondersteunt wat u uit wilt stralen.
In het bedrijfsleven miste Desiree het belang van uiterlijke presentatie. Nu combineert zij met passie haar kennis van kleding en stijl met haar ruime ervaring op het gebied van sales en marketing.
Daarnaast is zij ook gespecialiseerd op het gebied van schriftelijke communicatie als webteksten tekstschrijver
Toch ben ik het er niet helemaal mee eens.
Het kan een keuze zijn om min of meer ''casual'' op de foto te gaan voor je LinkedIn/Twitter profiel.
Een casual foto (waarbij wel de tips ivm houding & in de camera kijken op gaan) kan in mijn optiek de drempel verlagen om even een berichtje te sturen en kan tevens een beter inzicht geven in je karakter.
Wat ik bedoel te zeggen, als je in het dagelijks leven ook niet in colbert naar je klanten gaat dan hoef je dit ook niet per se uit te dragen in je profiel.
Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de branche waarin je actief bent/je wilt profileren.
Een foto roept ook een bepaald gevoel op, daar kun je ook mee spelen. En echt onderscheidend / opvallend ben je bijvoorbeeld ook niet als je dezelfde foto hebt als alle andere 3500 collegae. Allemaal een blouse of colbert aan, recht in de camera kijken, zuinig glimlachje erbij, etc. Daar zou ik me niet zo maar aan willen conformeren. Eigenheid vind ik ook belangrijk.
Maar misschien heeft de schrijfster van dit blog, @Desiree nog tips om, binnen de aangegeven kaders, toch onderscheidend te kunnen zijn?
@Teun @ Ruben, bedankt voor jullie reacties.
Uiteraard bedoel ik niet dat iedereen in overhemd en colbert op de foto moet. Als dit niet bij je past, inderdaad niet doen.
Met je kleding laat je veel van jezelf zien. Als je dus een minder formele uitstraling wenst, dan is dit natuurlijk ook prima. Zolang de kleding maar verzorgd is.
Uit onderzoek uit de psychologie is gebleken dat mensen die in de camera kijken, sympathieker overkomen.
Eigenheid creëer je o.a. door je kleurkeuze, van je kleding en achtergrond. Het valt al op als hier contrast in zit. B.v. rustige donkere kleding met een felrode achtergrond. Een ander middel is om een achtergrond buiten te kiezen. B.v een markant gebouw of een bos.
Met je gezichtsuitdrukking kun je natuurlijk ook spelen, dus b.v. niet dat zuinige lachje, maar een spontane lach, indien je vrolijk wilt overkomen.
Je hebt invloed op je eigen imago met je profielfoto. Mijn advies is, zoals Ruben al zegt, om hier mee te spelen en dit te benutten.
Willem Gosselt
|
|
10
-
12
-
2010
|
10
:
46
uur
Volgens mij wordt het woord imago en foto hier door elkaar gebruikt.
''Negen tips voor een professionele Social Media foto'' was een stuk betere titel geweest.
Ben blij dat mensen zoals jij anderen aanzetten om de professionele fotograaf te contacteren ipv dat iedereen denkt zelf zijn foto's goed genoeg te kunnen maken. Schoenmaker blijf bij je leest.
Ben het helemaal eens met het inschakelen van een pro-fotograaf. Toch is mijn mening dat je voor LinkedIn een andere foto kan/moet gebruiken dan voor andere 'prive' social-media sites zoals Twitter of Facebook. Blik in de camera is altijd direct en positief.