zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Een gat in de markt vinden?

Door: Michel Hoetmer,   30-11-2010,   17:24 uur
 

Het is een herkenbaar probleem waar elke ondernemer, groot of klein, mee te maken heeft: hoe zet ik mijn product of dienst succesvol in de markt? Heel veel producten en diensten lijken in de ogen van klanten als twee druppels water op elkaar. De klant ziet het verschil eenvoudig niet. Kon u dan maar het spreekwoordelijke gat in de markt vinden. Is er een gouden formule?

U moet eerst een teleurstelling verwerken: gouden formules bestaan niet. Treur niet! Ik kan u gelukkig wel enkele praktische ideeën aanreiken.



Zoeken naar blinde vlekken
De grap is dat veel branches een blinde vlek hebben. Ze zien met z'n allen iets over het hoofd. Ooit had ik twee steigerbouwers op mijn training. Wat is er uniek aan steigers?

'Niets, maar dan ook helemaal niets zongen de verkopers in koor.'Steigers zijn allemaal hetzelfde!'
 

Ik gooide het over een andere boeg:

'Wat is de grootste klacht (van klanten) in jullie branche?'

'O' reageerden ze opnieuw in koor: 'dat is gemakkelijk. Aannemers klagen altijd dat de steigers te laat worden opgebouwd en vervolgens niet op tijd afgebroken!' Daarin ligt dus een antwoord verscholen: maak een systeem dat perfect werkt en garandeer de klant dat alles op tijd is opgebouwd en weggehaald.

Dit lijkt utopisch, maar als u het systeem op dergelijke zaken inricht is het zeker mogelijk. Tip. Garandeer uitsluitend zaken die u volledig zelf in de hand hebt.

Speciale peperdure spoedorders
Intralox, producent van het lopende deel van lopende banden, had dit jaren geleden al bedacht. Ze introduceerden een speciale spoedservice. 

Zodra een band met spoed moest worden gemaakt, trommelde de productieleider een groepje mensen op die meteen de band produceerden. De garantie was: 'als wij niet op tijd bij de vervoerder afleveren krijgt u de band gratis.' 

De klanten waren bereid diep in de buidel te tasten voor deze service. Want een stilstaande productielijn kost bakken met geld. Banden cadeau doen? Dat gebeurde slechts hoogstzelden.

Een simpele vraag, een geweldig idee
Wellicht vindt u het antwoord wanneer u aan uw (potentiële) klanten de vraag stelt:

'Wat mist u in onze markt (branche)?'

Het is precies wat een jonge ondernemende stagiaire deed. Zij dacht aan online wenskaarten. Die zijn er in alle soorten en maten. Maar toch ontbrak er nog iets. Ze deed onderzoek en stelde de vraag: 'Wat mist u?'

Ook nu kwam er een antwoord waar ze mee aan de slag kon. Mensen zouden het prettig vinden als ze ook handgeschreven kaarten online kunnen versturen. Die waren er al off line. Samen met haar vader nam ze het failliete PrintPersonal, een specialist in handgeschreven kaarten, over.
U vindt het complete verhaal van deze stagiaire en haar vader op Sprout.nl.

Niet met de handen in het haar zitten!
In plaats van mistroostig blijven trekken aan dode paarden, zou het wel eens verstandiger kunnen zijn dat u bovenstaande vragen voorlegt aan uw doelgroep. Zoiets noem ik een 'mini-marktonderzoek' (maximaal vijf vragen). U legt uw doelgroep enkele simpele vragen voor.

Vraag vooral naar veel voorkomende klachten, wat mensen missen of wat ze vervelend vinden. Zeg er bij dat het slechts enkele vragen zijn en niet meer dan een paar minuten duurt.

PS. Nog een tip: stagiaires zijn hun gewicht in goud waard. Zij zijn nog niet vervallen in de gebruikelijke routine. Mijn ervaring is dat ze dingen zien, die ervaren mensen massaal over het hoofd zien. Doe er u voordeel mee!

 
 Doorsturen    5 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
cem  |   | 
30-11-2010
 | 
23:58 uur
Ondernemers OPGELET !!! Wie een beetje het nieuws heeft gevolgd zal wellicht hebben gezien dat KPN een offensief is begonnen. Lees verder: (Klik hier) Dit zul je echt moet delen.. KPN gaat weer grote zakken met geld verdienen en komen er zonder kleerscheuren van af..
ralph van maanen  |   | 
14-06-2011
 | 
22:02 uur
goedendag ik heb een vraag.
ik heb in werkendam een ijssalon en ben al een paar jaar op zoek wat ik in de winter kan gaan doen.
het is een redelijk groot welvarend dorp.(12000)inwoners.graag uw visie?
Arie van Gaal  |   | 
20-11-2011
 | 
02:48 uur
Ik ben het oneens dat gouden ideeen niet bestaan, die bestaan wel alleen de kracht en wil die erachter wordt gezet om het waar te maken,kunnen we niet voorspellen. De tijd, plaats en koopkracht spelen ook een cruciale rol in het succes van een onderneming.
Michel  |   | 
20-11-2011
 | 
11:46 uur
@arie van gaal Er staat 'gouden formules', dat is iets anders dan gouden ideeën, die bestaan natuurlijk wel.
Balticode  |   | 
10-02-2012
 | 
17:10 uur
Mooi artikel. Erg goed om te lezen

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10