zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

De grootste overtuigingsblooper

Door: Michel Hoetmer,   21-09-2010,   16:31 uur
 

Verkopers, maar niet alleen deze brutussen, gaan soms gruwelijk de mist in wanneer ze hun klanten proberen te overtuigen zaken met ze te doen. Soms kun je het ze nauwelijks kwalijk nemen. Bedrijven sturen ze op pad met gelikte bedrijfs- of productpresentaties. En als die niet de schuldigen zijn, dan is het wel de liftspeech, u weet wel van die oersaaie 30 seconden boodschappen, die tenenkrommend vervelen.

Kortom niet alleen verkopers zijn slachtoffer van dit merkwaardige fenomeen, ook de mensen die netwerkbijeenkomsten en kantoortuinen bevolken maken zich er volop schuldig aan. 



Schuldig aan wat?
Te veel over zichzelf kletsen. O u wist al dat zoiets een beetje onhandig is? Vraag: waarom doen wij het dan toch zo vaak? De redenen daarvoor zitten als het ware in ons brein gebakken:

Ten eerste: over onszelf (bedrijf, product of dienst) praten kost geen moeite. Het is een teken van gebrekkige voorbereiding. Want je voorbereiden of jezelf interesseren voor anderen kost scheppen energie. 

Tip. Toon interesse in de ander. Stel bijvoorbeeld vragen over zijn of haar achtergrond. Hoe zijn ze in die baan terechtgekomen? Wat willen ze bereiken? Waar gaan hun interesses naar uit? Kortom: wat vindt de ander belangrijk? Hiermee draait u de zaken radicaal om. Wedden dat u de ander gunstig stemt en daardoor gemakkelijker kunt beïnvloeden?

Ten tweede: u bent de belangrijkste persoon in uw leven. Dus het middelpunt van het heelal. Het universum doet niet ter zake wanneer u er niet meer bent. Dus tja... neem het mensen eens kwalijk dat zij zichzelf belangrijker vinden dan anderen. 

Bovendien hebben mensen de neiging zichzelf te overschatten. Zelfs een poes ziet een leeuw wanneer hij in de spiegel kijkt.

Tip. Maak (al is het maar voor eventjes) de ander tot de belangrijkste persoon in uw leven.

Ten derde: mensen vinden hun eigen mening over het algemeen veel waardevoller dan die van een ander. De gemiddelde mens gelooft wat hij beweert. 

Tip. Prijs de ander om zijn mening. Heus slijmen helpt! Wek vertrouwen en probeer daarna pas eventuele 'foute' meningen voorzichtig bij te stellen (praat in termen van oorzaken en gevolgen).

Oude wijsheid
Nog een overweging van Michel de Montaigne een Franse filosoof, schrijver en politicus (1533–1592):

'Spreek niet over uzelf, u bent voorbestemd te verliezen; indien u uzelf kleineert, gelooft men u; indien u uzelf prijst, gelooft men u niet.'

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Dick van Dijk  |   | 
27-09-2010
 | 
15:51 uur
Wees uzelf zei ik tot iemand...

Maar hij kon niet, hij was niemand

Volgens de Nederlandse dichter de Genestet

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10