zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Thank you Hiro-san

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   20-09-2010,   11:43 uur
 

Hoewel ik voorin de zaal zit, kan ik de professor met moeite verstaan. Achterin zitten 12 Japanse managers rond een tolk. De tolk vertaalt simultaan. Ik erger me. Als je in de VS komt om te leren, moet je natuurlijk wel de taal kunnen verstaan!

Al meer dan 15 jaar leren we bij, ook in de zomer. Soms een week hier en een week daar, deze keer een opleiding van 3 weken. We willen bijblijven in ons vak, weten wat er  in de rest van de wereld gebeurt. Onze goeroes zoeken we op, de mensen die onderzoek doen naar wat werkt en wat niet.



De baas moet investeren
Hoewel Nederland pretendeert kennisland te zijn, zijn summer courses niet populair. Er is nauwelijks aanbod, maar ook nauwelijks vraag. Daar hebben we ook geen traditie in. De verantwoordelijkheid voor vervolgopleidingen lijkt meer bij werkgevers te liggen. Amerikanen zijn bijv. veel meer gewend om persoonlijk te investeren in hun ontwikkeling.

Ambitie
Tot vorig jaar kwamen we tijdens onze studies vooral Amerikanen tegen. De verhouding was ong. 70% Amerikanen en 30% Europeanen. Dit jaar waren de verhoudingen ineens helemaal anders: 75% Aziaten en 25% Amerikanen én Europeanen. Niet alleen Japanners, maar ook mensen uit China, Maleisië, Zuid-Korea, Indonesië en Singapore waren bereid om zo'n $ 10.000 uit te geven voor een opleiding. De zakenmannen en –vrouwen hadden het geld al verdiend. Anderen hadden een persoonlijke lening afgesloten bij familie of de bank.

VOC mentaliteit ?
Uiteindelijk blijken alle Aziaten goed Engels te spreken, ook de Japanse cursisten. De tolk is er om niets te missen. Lastige namen geen probleem: 'Hi, my name is Youngil Han, call me Leo'. Hiro uit Tokyo vertelt tijdens de lunch over Europese filosofen en kunstenaars.
Met 'noem me maar Clement' uit Maleisië heb ik een uitwisseling over de laatste ontwikkelingen in hersenonderzoek. De irritatie slaat snel om in bewondering. Grote businesses zijn ze nu aan het opzetten, om de Aziatische economieën te versterken, en de welvaart en het welzijn van hun landgenoten.

Het grotere plaatje
Hoe handig is het dat we in Nederland onze eigen ontwikkeling uit handen geven aan onze werkgevers? Hoe handig is het dat we ons druk maken over de hypotheekrenteaftrek in relatie tot de toekomst van Nederland? Als we niet het museum van de wereld willen worden moeten we echt investeren. Jij en ik.

De jeugd heeft de toekomst
Weet je overigens dat er steeds meer summer courses zijn met een jeugdprogramma? Leren die meteen goed Engels.

Lees ook: Positieve psychologie als dat maar goed komt!

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10